جلیلی : کشور نباید معطل انتخابات یک کشور دیگر یا تحریم‌ها شود

یک انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد که معتقدیم کشور نباید معطل انتخابات در یک کشور دیگر یا تحریم‌ها شود.

به گزارش ایمنا، سعید جلیلی امشب در گفت و گوی خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه کشور باید در چهار سال آینده جهش یابد، اظهار کرد: باید دنبال مردم بود تا آنها را در عرصه‌های مختلف فعال کرد و در نهایت کشور به جهش برسد. باید کار مفید برای مردم ایجاد کرد تا زمینه جهش کشور باشد.

وی ادامه داد: بعضی می‌گویند این کارها انجام نمی‌شود در حالی که ما می‌گوئیم می‌توان جهش کرد و ما به همه استان‌ها سفر کرده و از همه ظرفیت‌های کشور آگاه هستیم. ما معتقدیم که برای ایجاد اشتغال باید برای همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها برنامه داشت. اگر این مأموریت‌ها تعریف نشود، مسئولان دولتی هر کسی کار روزمره خود را انجام می‌دهند. باید مأموریت تعریف کرد و مسئولان هم بر اساس این مأموریت‌ها پاسخگوی عملکرد خود باشند. اگر مسئولی قادر به انجام مأموریت خود نباشد، باید بازخواست شده و حتی برکنار شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت یک مجموعه بهم پیوسته است، افزود: رئیس جمهور وظیفه دارد تا همه دستگاه‌ها را هماهنگ کند. نباید مسئولی برای انجام ندادن مأموریت خود بهانه بیاورد که فلان دستگاه همکاری نکرد، ما با فرض شرایط موجود برنامه اقتصاد و اشتغال خود را نوشته‌ایم. ما معتقدیم کشور نباید معطل انتخابات در یک کشور دیگر یا تحریم‌ها شود.

جلیلی با بیان اینکه دشمن اهرم تحریم دارد، خاطرنشان کرد: هنر ما باید این باشد که این اهرم را از دست دشمن خارج کنیم. نه حالا بلکه از سال ۹۲ من می‌گفتم تحریم اثر چندانی بر کشور ندارد. بر اساس محاسبات ما در بخش‌های مختلف از جمله صنعت، معدن، شیلات، زراعت و سایر بخش‌ها می‌توان امسال بیش از هفتصد هزار شغل و در سال ۱۴۰۴ بیش از چهار میلیون شغل ایجاد کنیم.

وی افزود: مردم به ما می‌گویند بوروکراسی‌ها را حذف کنید تا دولت مانع نشود، ما تأمین مالی برای تولید را انجام می‌دهیم.

وی با انتقاد از مجوزفروشی در مشاغل مختلف، گفت: این خرید و فروش مجوز و ایجاد انحصار، کار را خراب می‌کند. از سویی بانک‌ها روزی ۲ هزار میلیارد تومان خلق پول می‌کنند اما چه مقدار از این پول به سمت ایجاد شغل هدایت می‌شود؟ مهمترین مشکل شهرک‌های صنعتی کشور، تأمین پول است. هرچه این پول به سمت تولید برود، اشتغال هم افزایش می‌یابد.


جلیلی با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال وظیفه دولت است، تصریح کرد: دولت در ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی چیست؟ باید دولت به دانشگاه‌ها مأموریت ایجاد اشتغال به فارغ التحصیلان بدهد. به عنوان مثال پژوهش‌های دولتی می‌تواند برون سپاری شود. مشخص نیست هزینه‌های دولتی در زمینه پژوهش چه می‌شود ولی می‌توان این هزینه‌ها را با برون سپاری به نتیجه رساند.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ۲۷ درصد جمعیت کشور در روستاها هستند، بنابراین باید به روستاها بها داد، افزود: حل مشکلات روستاها موجب کاهش جمعیت حاشیه نشینی در شهرها و بازگشت روستاییان به روستا می‌شود. اما در حال حاضر چقدر از تسهیلات بانکی یا برنامه‌های اشتغال به روستاها تعلق می‌گیرد؟ روستا می‌تواند سلول جهش تولید باشد به شرطی که رئیس جمهور برای توسعه روستاها به دستگاه‌ها مأموریت بدهد. ما این ایده را تهیه کردیم که سند پیشرفت روستا توسط جوانان همان روستا نوشته شود که تاکنون در ۶۰۰ روستا این کار انجام شده است. بر اساس این سند می‌توان برای ۴۹ دستگاه‌ها که در زمینه روستا مسئولیت دارند، مأموریت تعریف کرد. باید ارزش افزوده در همان روستا ایجاد شود یعنی هم کشاورزی و هم صنعت در روستا وجود داشته باشد.

منبع: ایسنا

کد خبر 499775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.