کشاورزان مورد ظلم واقع شدند/رصد ۴۶۶ تخلف انتخاباتی در فضای مجازی

فرمانده انتظامی استان اصفهان گفت: پیش‌بینی‌های لازم برای استقرار سه هزار و ۳۴۱ صندوق انجام شده و تأمین نیروی کمکی و تقسیم امور همگی حاکی از آمادگی صددرصدی مجموعه انتظامی استان برای این مأموریت خطیر است که امیدواریم با حضور باشکوه مردم شاهد برگزاری انتخابات خوبی باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سردار محمدرضا میرحیدری صبح امروز _چهارشنبه ۱۹ خردادماه_ در نشست خبری ناجا با تسلیت ایام شهادت امام صادق (ع)، اظهار کرد: انتخابات اصلی‌ترین موضوع امسال ماست و بحث تأمین امنیت آن توسط پلیس مورد تاکید ماست که در تمام فرآیند انتخابات از زمان ثبت نام تا تبلیغات باید آرامش در جامعه حاکم باشد و با ایجاد بستر مناسب، برای رقابت و زمان اخذ آرا ماموریت‌هایی برای پلیس تعیین شده که با همکاری دیگر نیروهای امنیتی مراحل اولیه آن را پشت سر گذاشتیم، در حال حاضر با اجرای طرح‌های انتظامی مختلف وضعیت استان نسبتاً مطلوب است و در بحث کنترل جرایم و مجرمان سابقه دار و مهار آنها همچنین فراهم شدن بستر برای رقابت نامزدها مورد خاص و مهمی نداشتیم که باعث اختلال در روند تبلیغات باشد موارد محدود هم با حضور به موقع پلیس کنترل شده و وضعیت امروز استان آرام است.

وی افزود: پیش بینی‌های لازم برای استقرار سه هزار و ۳۴۱ صندوق انجام شده و تأمین نیروی کمکی و تقسیم امور همگی حاکی از آمادگی صددرصدی مجموعه انتظامی استان برای این مأموریت خطیر است که امیدواریم با حضور باشکوه مردم که نقش مهمی در ثبات امنیت دارند برگزاری انتخابات خوبی را شاهد باشیم و انتخابات پرشوری در سطح کشور رقم بخورد.

ثبت بیش از ۷۱۵ هزار تماس از طریق سامانه ۱۱۰

فرمانده انتظامی استان اصفهان در خصوص وضعیت دو ماهه استان اصفهان در آمار جرایم، گفت: ۷۱۵ هزار و ۲۸۶ تماس از طریق سامانه ۱۱۰ ثبت شده که از این میزان تماس ۵۸۶ هزار و ۹۷۳ مورد عملیاتی شده و همکاران ما مأموریت‌های آن را پیگیر شدند. در این بخش ۱۵ درصد مربوط به تصادفات، ۱۰ درصد سرقت، ۱۱ درصد مزاحمت، سه درصد مواد مخدر، یک درصد سایبری، یک درصد مشکلات اقتصادی و سه درصد نزاع و درگیری و شش درصد سایر موارد بوده است که در قیاس با مدت مشابه سال قبل ۴ درصد کاهش تماس داشتیم.

وی در مورد سامانه ثبت رخدادها گفت: موارد ثبت شده در حوزه سرقت‌ها جمعاً سرقت‌ها ۱۱ درصد کاهش داشته و در غالب جرایم به جز در دو مورد کاهشی است و تنها در بحث سرقت از اماکن ۸ مورد افزایش داشته است اگرچه این میزان کم است اما در این حوزه رضایت لازم را نداریم در مورد سرقت اماکن مصوباتی داشتیم که هنوز عملیاتی نشده است و انتظار داریم شهرداری‌ها، نظام مهندسی و اصناف مختلف پای کار بیایند تا وظیفه و رسالت خود را به خوبی ایفا کنیم. متأسفانه اراده لازم برای ساماندهی ضایعاتی‌ها در استان دیده نمی‌شود همچنین در مورد سرقت‌های خرد شامل سرقت دوچرخه، کابل‌های مخابراتی، سیم‌های برق و دریچه‌های آب و فاضلاب روند افزایشی داشتیم و در این حوزه با رشد ۱۰ درصد روبرو بودیم.

میرحیدری در حوزه مبارزه با مواد مخدر گفت: در این حوزه ۱۲ درصد کاهش کشفیات نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم که سال گذشته کشفیات مواد مخدر ۱۳ تن و ۱۲۳ کیلوگرم بوده و امسال ۱۱ تن و ۵۲۹ کیلوگرم بوده است همچنین برخورد با قاچاقچیان ۴۱ درصد افزایش داشته که بیشتر برخورد با خرده فروشان و پاکسازی محلات بوده و در جمع‌آوری معتادان ۱۱۶ درصد افزایش عملکرد همکاران ما بوده، در حوزه قاچاق هم در کشفیات و جمع‌آوری قاچاق افزایش خوبی داشتیم و کل پرونده‌های قاچاق کالا ۵۸ درصد رشد داشته، پرونده‌های بالای ۵۰۰ میلیون با رشد ۴۴ درصدی و پرونده‌های بالای ۱۰۰ میلیون هم ۳۰ درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: تعداد توقیف خودروهای قاچاق ۱۹ درصد رشد داشته که ارزش ریالی این قاچاق‌ها ۱۲۵ درصد رشد داشته است و تقریباً ۷۰۰ میلیارد رقم ریالی همه کشفیات بوده است.

رشد ۱۴ درصدی آمار جمع‌آوری سلاح در استان

فرمانده انتظامی استان اصفهان با بیان این که در برخورد با قاچاق سلاح برنامه‌های خوبی با سایر دستگاه‌های امنیتی داشتیم، افزود: این مورد جز اولویت‌های ناجا در سال جاری خواهد بود، در ارتباط با جمع‌آوری سلاح‌ها ۱۴ درصد رشد داشتیم، سلاح‌های ساچمه زنی جز سلاح‌های غیرمجازی است که گاهی جوانان از آنها استفاده‌های ناصحیحی دارند که مصیبت‌های بدی برای جامعه دارد و امسال برای جمع‌آوری سلاح‌ها در استان اقدام می‌کنیم و امیدواریم خانواده‌ها در مورد اطلاعات سلاح جوانان به پلیس اطلاعات دهند تا از بروز مصیبت‌های بعدی برای خانواده آنها جلوگیری شود چرا که استفاده از سلاح چیزی جز بروز جرایم در بر ندارد و این موضوع گریبان خانواده‌ها را می‌گیرد.

وی افزود: در حوزه تصادفات در دو ماهه امسال برابر با آمار همکاران ما در صحنه، کشته‌ها و فوتی‌های تصادفات ۱۹ درصد کاهش و مجروحان ۲۸ درصد افزایش داشته است، متوفیان تصادفات درون شهری ۳۷ درصد کاهش داشته و متوفیان تصادفات برون شهری ۵ درصد افزایش داشته است. تصادفات جرحی درون شهری هم ۲۹ درصد افزایش داشته است. در بحث تصادفات درون شهری بیشترین تصادفات فوتی در بازه زمانی ۱۴ تا ۱۶ عصر بوده و بیشترین تصادفات از لحاظ جغرافیایی در ۳۰ کیلومتری شهرهاست.

افزایش ۳۱ درصدی نزاع و درگیری

میرحیدری در مورد افزایش آمار نزاع و درگیری افزود: در موضوع نزاع و درگیری روند افزایشی را شاهد بودیم، در مورد نزاع و درگیری ۳۱ درصد در استان اصفهان رشد آمار داشتیم اگرچه در شهرهایی مانند نائین و اردستان شاهد روندی کاهشی هستیم، پلیس در برخورد با شرارت‌ها و اراذل و اوباش برخورد خوبی داشته که بحث شرارت با طرح‌های اجرایی ۱۷ درصد کاهش داشته است همچنین دستگیری اراذل و اوباش در استان ۱۱.۵ درصد افزایش داشته است و این نشانگر وجود اراده قوی پلیس و دستگاه قضائی در برخورد با اراذل و اوباش است.

وی تصریح کرد: در دو ماهه قبل وقوع جرم جرح ۱۳ درصد کاهش و کشف آن ۱۶.۵ درصد افزایش داشته است، جرایم کلاهبرداری ۱۳ درصد کاهش وقوع و ۷.۶ کشف کلاهبرداری‌ها افزایش داشته است. پرونده‌های حوزه سایبری ۲۸ درصد و کشف آن ۵ درصد افزایش وقوع داشته است.

فرمانده انتظامی استان اصفهان اظهار کرد: در مورد جرایم سایبری برداشت اینترنتی غیرمجاز با کاهش ۳۱ درصدی، جرایم رایانه‌ای ۲۸ درصد افزایش، کشف جرایم رایانه‌ای ۵ درصد افزایش، کلاهبرداری غیرمجاز ۱۲ درصد افزایش، نشر اکاذیب و هتک حیثیت ۲۵ درصد افزایش، مزاحمت اینترنتی ۳۲ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: سامانه ۱۹۷ در ۴ فاکتور انتقادات، شکایات، پیشنهادات و تقدیر فعال است که آمار کل تماس‌ها در بازه زمانی ۲ ماهه ۱۲ درصد رشد داشته است و این نشانگر اعتماد مردم به این سامانه است، تعداد پیام‌های ثبت شده ۱۳ درصد رشد داشته، انتقادات ۱۰ درصد کاهش و شکایات ۹۳ درصد و تقدیر هم ۸ درصد کاهش داشته است همچنین پیشنهادات در روند اصلاح فرآیندها ۳۳ درصد افزایش داشته است.

کاهش تصادفات درون و برون شهری با نصب دوربین‌ها و نظارت‌ها

میرحیدری در مورد طرح‌های ترافیکی گفت: همه طرح‌ها عقبه مطالعاتی دارد و قطعاً مبنا و ظرفیت آنها مهم است که گاهی سلایق هم متأسفانه در آن دخیل است و پلیس تلاش می‌کند که رعایت حقوق مردم را در طرح‌ها مورد نظر داشته باشد اما مشکلات اقتصادی و محدودیت منابع مالی در برخی موارد باعث می‌شود طرح‌ها را پلکانی اجرا کنیم و اگر در ابتدای اجرای طرح‌ها منابع مالی بیشتری موجود بود چشم انداز بلندمدتی داشتیم و این مسئله بهتر بود اما به دلیل کمبود منابع و مشکلات مالی گاهی طرح‌ها در کوتاه مدت تعیین می‌شود هر چند در همین طرح‌ها هم رعایت حقوق مردم مورد توجه است.

وی افزود: تعداد کشته‌های تصادفات درون شهری و برون شهری در سال قبل ۱۵۰۰ مورد بوده که با نصب دوربین‌ها، کنترل‌ها و جریمه‌ها در برون شهری و درون شهری که به هزار مورد تقلیل یافته است.

فرمانده انتظامی استان اصفهان در مورد بحث تخلفات انتخاباتی گفت: پلیس مکلف است زمینه‌های انتظامی فعالیت برای نامزدهای مختلف را فراهم کند و همه نامزدهای تأیید صلاحیت شده برای ما یکسان هستند و باید زمینه رقابت سالم را برای آنها ایجاد کنند متأسفانه چهارچوب‌ها در برخی موارد رعایت نمی‌شود و به شرایط توجه نمی‌کنند، در هفته اخیر ستاد یکی از نامزدهای انتخابات آلودگی صوتی برای منطقه ایجاد کرده بود که در این باره پلیس تذکرات لازم را به ستاد مربوطه داد و در سنوات گذشته البته مشکلات بیشتری داشتیم که کارناوال‌ها و مشکلات ترافیکی و مسدود شدن خیابان‌ها از جمله این موارد بود.

وی تصریح کرد: در مورد تجمع‌هایی که در استان از طرف صنوف مختلف برگزار می‌شود همه این اقشار برای پلیس محترم هستند و آنهایی که از طریق مجوز فرمانداری تجمعات قانونی دارند مسئولیت ما تأمین امنیت برای آنهاست تا نظراتشان را به گوش مسئولان برسانند اما اگر اقداماتی نظیر مسدود شدن محورها یا تعرض به اموال عمومی دیده شود پلیس با آنها برخورد می‌کند چرا که دشمنان نظام به دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود هستند، برای مثال تجمعات بازنشستگان را داشتیم که بعد از افزایش حقوق و مطالبات آنها دوباره تجمعاتی دیدیم که نه اصفهانی بودند و نه بازنشسته بودند و از سایر استان‌ها به اینجا آمده بودند که این موارد را گاهی مردم در نظر نمی‌گیرند، در حالی که برخی گروه‌های سازمان یافته به دنبال تهیه عکس و کلیپ برای خوراک خبری رسانه‌های معاند هستند و باید مردم و رسانه‌ها توجه لازم را به این موضوع داشته باشند.

رصد ۴۶۶ تخلف انتخاباتی در فضای مجازی

میرحیدری اظهار کرد: ۴۶۶ تخلف انتخاباتی در فضای مجازی رصد شد و پلیس فتا تذکرات لازم را به آنها داده است و مورد مهمی نداشتیم، هرچند در مورد یکی از نامزدهای شورای شهر اکاذیبی منتشر شد که اقدامات لازم در مورد این موضوع انجام شد.

وی در خصوص اتباع خارجی گفت: خودروی کسانی که اتباع را از نقطه‌ای به نقطه دیگر انتقال دهند ۶ ماه و در مرحله دوم یکسال توقیف می‌شود، با جابجایی اتباع دارای مجوز مشکلی وجود ندارد. برای اجاره دادن مکان به اتباع مجوز دار مشکلی وجود ندارد اما مشاوران املاک برای اجاره به افراد غیرمجاز اجازه این کار را ندارند و بهتر است تجمیع این اتباع به دلیل وجود فرهنگ یکسان در شهرک‌های مخصوص شکل بگیرد که در این صورت هم خودشان راحت‌ترند و هم دیگر شهروندان و این مشکل در استان هست که هنوز ساماندهی اتباع به خوبی انجام نشده است.

فرمانده انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: در مورد انتخابات تأمین امنیت از مهمترین اولویت‌های ماست، مسئولیت همه صندوق‌ها حتی صندوق‌های متعلق به اماکن سپاه با پلیس است و با همدلی که با سپاه و بسیج وجود دارد مشخص شده چه صندوق‌هایی توسط عوامل سپاه و چه صندوق‌هایی توسط عوامل انتظامی حفاظت شود، اما نظارت بر همه صندوق‌ها بر عهده نیروی انتظامی است که طبق آخرین آمارها حدود ۳ هزار و ۳۴۱ صندوق در استان برقرار و پوشش امنیتی آنها به نحو مطلوب انجام می‌شود و به همه شهروندان اعلام می‌کنیم هرگونه مورد مشکوک با احتمال ایجاد خطر در روند انتخابات را سریعاً به پلیس اعلام کنند.

وی در مورد جرم ایجاد خانه‌های فساد اظهار کرد: مردم اصفهان توجه خوبی به عفت عمومی دارند و بروز برخی مسائل نشأت گرفته از فرهنگ‌های دیگر و مهاجران است متأسفانه موضوع خانه‌های اجاره‌ای کوتاه مدت جز مسائل امروز است و در هفته گذشته ۳ مورد برخورد با این موارد داشتیم و به صورت مرتب با این موارد برخورد می‌شود و حتی پلیس با مواردی که در سایت دیوار هم مطرح می‌شود برخورد می‌کند، ۹۰ درصد این موارد غیربومی هستند و باید شهروندان و اهالی محل نظارت لازم را داشته باشند و به مالکان رعایت حقوق اهالی محل را گوشزد کنند اما برخی شهروندان بی‌تفاوت هستند که باید در محلات این موارد مورد توجه باشد.

رسوبی شدن ۷ هزار و ۴۹۰ خودرو در ۵۲ پارکینگ

میرحیدری افزود: آمار قابل توجهی از خودروها یا موتورسیکلت‌ها رسوبی شده وجود دارد. در مورد ترخیص موتورسیکلت‌ها شش ماه پیش فراخوانی دادیم که تقریباً تعداد ۱۷ هزار و ۱۷۰ موتورسیکلت رسوبی ترخیص شد، هرچند تعداد قابل توجهی هنوز هم در پارکینگ‌ها وجود دارد، تعداد خودروهای رسوبی هفت هزار و ۴۹۰ دستگاه در ۵۲ پارکینگ استان رسوبی شده که امیدواریم تا نیمه اول امسال ترخیص شوند.

وی اظهار کرد: در بحث برخورد با تجمع کشاورزان در ارتباط با تأمین آب، کشاورزان ما مورد ظلم قرار گرفته‌اند چرا که حدود این حقابه در منشور شیخ بهایی مشخص شده است و همواره با کشاورزان مطرح کرده‌ایم که از مسیر قانونی به دنبال احقاق حق و حقوق خود باشند، در حال حاضر ۲۶ کانال در شبکه‌های اجتماعی در بحث آب صحبت می‌کنند که ۹ مورد آنها برای کشاورزان است و مابقی توسط خارج از کشور اداره می‌شوند و در بحث حمایت از کشاورزان جز حامیان آنها هستیم.

میرحیدری ادامه داد: در اطلاع رسانی اتفاقات باید فضای استان را در نظر بگیریم برای مثال انتشار موضوع قتل خرمدین چه دستاورد مثبتی برای جامعه داشته است؟ در بسیاری موارد پلیس به دنبال مجرمان یا ریشه یابی آن است و اعلام خبر او را در رسیدن به اصل موضوع ناکام می‌کند و در اطلاع رسانی برخی اخبار نباید وضع استان ناامن جلوه داده شود و حتی انتشار بعضی مسائل بدآموزی دارد.

وی در خصوص بحث باشگاه پرسپولیس گفت: این موضوع امنیتی نبوده و سیر قانونی خود را طی می‌کند هرچند پلیس به دنبال پیشگیری از این اتفاقات است و قبل از بازی هم با آنها جلساتی داشت، در مسیر تردد آنها به فولادشهر موتورسواری ترقه‌ای به شیشه خودروی تیم فوتبال زده بود که کمتر از یک ساعت دستگیر شد، برخی تعارضات بین آنها وجود دارد که به دلیل برخی رقابت‌هاست که به خارج میدان می‌کشانند و به نظر می‌رسد این رفتارها در شأن تیم‌های ورزشی ما نیست و لازم است عوامل ورزشی و مدیران باشگاه‌ها این موارد را کنترل کنند و برای پلیس همه تیم‌های ورزشی قابل احترام هستند و موظف به تأمین امنیت آنها هستیم.

کمبود کمپ ماده ۱۶ در اصفهان برای درمان معتادان

فرمانده انتظامی استان اصفهان گفت: در مورد درمان معتادان، دولت باید کمپی ایجاد کند که معتادان بدون خانواده یا رها شده جامعه را در این کمپ‌ها درمان و حرفه آموزی کند و با سلامت به جامعه بازگرداند و در اکثر استان‌ها کمپ ماده ۱۶ فعال است اما اصفهان کمپ ماده ۱۶ ندارد و این اراده در اصفهان شکل نگرفته هرچند وظیفه پلیس، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و دیگر دستگاه‌ها مشخص شده اما این کمپ در اصفهان وجود ندارد و در آخرین مرحله جمع‌آوری، ۱۵۰۰ نفر به کمپ‌های ماده ۱۵ تحویل شد اما این کمپ‌ها هم مشکلاتی دارند.

میرحیدری در خصوص آمار کشف ماینرها ادامه داد: در دو ماهه امسال ۷۳۹ درصد کشفیات ماینرها را داشتیم و اخیراً با قطعی‌های برق برخورد و جمع‌آوری رمز ارزها پیش‌بینی شده و بعد از این هم چه مجوزدارها و چه بدون مجوزها توقیف می‌شوند و در دو ماهه امسال سه هزار و ۸۰۰ ماینر در سطح استان جمع‌آوری شده است و طرحی هم برای جمع‌آوری ماینرها با مشارکت دیگر دستگاه‌ها در حال اجرا شدن است.

کاهش ۴۷ درصدی سرقت‌های به عنف

وی در خصوص جرم زورگیری اظهار کرد: همت جمعی در این باره در پلیس و دستگاه قضائی شکل گرفته و تیم‌های شکار با موتورسیکلت برای شناسایی این موارد در نظر گرفته شده که درصدی از آنها دستگیر و به دستگاه قضائی تحویل داده شده‌اند و در این باره ۴۷ درصد کاهش سرقت‌های به عنف را داشتیم، ظرفیت نظارتی پلیس را در حاشیه‌های شهر که مبدا حرکت این تیم‌های زورگیری است متمرکز کردیم و لازم است مردم همکاری لازم را با پلیس برای دستگیری این زورگیران داشته باشند.

میرحیدری گفت: در بحث خودکشی موارد بسیاری دخیل است که در پرداختن و انتشار به آنها باید ببینیم باعث بهبود اوضاع یا بدبینی به وضع استان می‌شود و باید رسانه‌ها در مورد تبعات افزایش آمار خودکشی اطلاعات لازم را داشته باشند و دلایل و ریشه‌های آن را برای جامعه تبیین کنند اگر چه سازمان‌های حمایتی هم همکاری خوبی در این رابطه دارند.

کد خبر 499455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.