با آموزش مدیریت احساسات آینده فرزندانتان را مدیریت کنید

یک روانشناس گفت: مهارت مدیریت احساسات برای آینده‌ای شاد و سالم بسیار مهم است. همه ما درگیر آموزش عاطفی کودکان هستیم؛ والدین، مربیان و معلمان. اینکه احساسات نقش اساسی در زندگی نداشته باشند برای بزرگسالان درست مانند نوجوانان و کودکان است.

به گزارش ایمنا، شهربانو بهروزیان با بیان اینکه چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا فرزندانمان بتوانند احساسات خود را به روشی صحیح و سالم مدیریت کنند، گفت: چگونه به آنها می‌آموزیم که احساسات منفی و مخرب را به احساسات مثبت و سازنده به درستی شناسایی، تفسیر و تبدیل کنند؟ درک این پویایی‌ها در خود بزرگترها، در صورتی که بخواهیم این روش را به فرزندان خود آموزش دهیم، ضروری است. اولین قدم ممکن است کاملاً بدیهی و شاید حتی ساده لوحانه به نظر برسد، اما با این وجود گام مهمی است ما باید احساسات خود را به درستی شناسایی و تشخیص دهیم، این خیلی آسان نیست.

کارشناس ارشد مرکز مشاوره معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان بوشهر تصریح کرد: بعضی اوقات دقیقاً نمی‌دانیم چه احساسی داریم. احساسات ممکن است گیج کننده باشد، به عنوان مثال معمولاً وقتی فقط بی‌تاب هستیم ممکن است احساس اضطراب یا تهدید کنیم، برای مدیریت مؤثر احساسات باید بتوانیم احساسات خود را به درستی شناسایی کنیم. باید تفاوت‌های ظریفی که نگرانی را از اضطراب، صلح از آرامش تشخیص می‌دهند، بشناسیم. هنگامی که ما شروع به تشخیص می‌کنیم، در موقعیتی قرار می‌گیریم که می‌توانیم انگیزه‌های خود را بهتر کنترل کنیم. این مهم هنگام رسیدگی به مشکلات عادی زندگی بسیار مهم است.

وی با اشاره به برخی از راهکارهایی که می‌توانند به درک، شناخت و مدیریت احساسات ما کمک کنند:
۱- آگاهی صادقانه از احساسات و عواطف خود، تنها راه شناسایی آنهاست تا زمانی که صادقانه همه چیز را به نام آنها صدا نکنیم نمی‌توانیم احساسات خود را به درستی بیان کنیم.

۲- شناسایی دلیل احساس چنین احساساتی به اندازه شناسایی آنها مهم است. آیا ما بیش از حد حساس هستیم یا واقعاً آزرده شده‌ایم؟ آیا ما بی‌انصافی می‌کنیم؟ آیا این عصبانیت درست است یا نه؟

۳- کودکان عمدتاً با مشاهده، کپی‌برداری و اتخاذ رفتارهایی که در سایر افراد اطراف خود، به ویژه بزرگسالان پیدا می‌کنند، یاد می‌گیرند. اغلب اوقات، بهترین پاسخی که برای هر سوالی می‌یابند رفتار خود شما خواهد بود.

۴- مشاهده کودکان در حال بازی بسیار مهم است. در عصر تفکر جادویی جایی که تخیل نقش مهمی در زندگی آنها دارد، مشاهده کودکان در تعاملات خلاقانه آنها با اسباب‌بازی‌ها راهی عالی برای درک دنیای عاطفی آنها است.

۵- از بچه‌ها دعوت کنید که احساسات خود را به طور دقیق بیان کنند: "من خوشحالم که…"، "من نگران هستم زیرا که…" بنابراین آنها می‌توانند هم احساسات خود را توضیح دهند و هم دلیل آن را. با این کار می‌توانیم به آنها کمک کنیم تا راه‌حل هایی برای حل مشکلات خود به کارآمدترین روش پیدا کنند.

۶- توجه به زبان بی‌کلام کودکان، لحن صدا، نگاه آنها نیز بسیار مهم است. زبان بدن اغلب به ما سر نخی درباره احساس کودکان می‌دهد.

بهروزیان خاطرنشان کرد: دانستن اینکه چگونه نه تنها احساسات خود بلکه احساسات دیگران را بشناسیم و بدانیم چگونه به طور مؤثر با آنها ارتباط برقرار کنیم، بسیار اساسی و مهم است.

وی افزود: شما می‌توانید و باید از سنین پایین آموزش عاطفی به کودکان را شروع کنید، بنابراین آنها نه تنها می‌توانند کودکی شادتری داشته باشند، بلکه می‌توانند پایه‌های زندگی سالمی نیز از نظر عاطفی ایجاد کنند.

منبع: ایسنا

کد خبر 499388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.