تنش آبی در شهرستان خواف به مرز هشدار رسیده است

مدیر آب و فاضلاب شهرستان خواف از وضعیت هشدار دهنده تنش آبی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایمنا، در پی قطع مکرر آب در شهر خواف، سید حسن رضائیان اظهار کرد: مقدار نیاز آب شرکت‌های امور آب و فاضلاب بر اساس آمار جمعیتی شهر یا روستا مشخص می‌شود و شهر خواف بر پایه جمعیتی که در شهر ساکن هستند و امور آب منطقه‌ای و مدیریت منابع آب استان خراسان رضوی مجوز برداشت ۱۳۲ لیتر بر ثانیه از ۶ حلقه چاه دارد.

وی گفت: شرایطی که اکنون پیرامون افت فشار و قطعی آب آشامیدنی شهر خواف رخ داده ناشی از بیماری کرونا و گرم شدن هوا است و مصارف بهداشتی آب و مصرف آب در سیستم‌های خنک کننده افزایش یافته و به مصارف شهرستان تحمیل شده و سبب شده تا میزان تولید و مصرف آب، در نقطه سر به سر، قرار گیرد.

قطع منطقه‌ای آب برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود

رضائیان افزود: علاوه بر این‌ها، مسائلی همچون وجود انشعابات غیر مجاز برای آبیاری خانه باغ‌ها و ساختمان سازی نیز سبب شده تا مصرف آب شرب از تولید آن بیشتر شود و بنابراین لازم است مخازن آبی مدیریت شود زیرا در غیر این صورت ظرفیت و حجم مخزن از دست رفته و شبکه‌های انتقال و توزیع آب دچار هوا گرفتگی می‌شود.

مدیر آب و فاضلاب خواف گفت: همچنین این موضوع منجر به زمان بر شدن رفع شوک شبکه آبرسانی کرد بنابراین با چنین شرایطی برای ذخیره آب در مخازن، از ساعت ۱۲ شب تا شش صبح که زمان مصرف کم آب بوده و هوا خنک‌تر می‌شود قطع منطقه‌ای آب برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

رضائیان در پاسخ به این موضوع که ذهنیت برخی از مردم این است که شرکت‌های معدنی و صنعتی معادن سنگان از ذخایر آبی آب و فاضلاب، آب استحصال می‌کنند که سبب کاهش ذخایر آب شرب شده، اظهار کرد: این مسئله صحت ندارد و امور آب منطقه‌ای به عنوان ناظر بر منابع آبی شهرستان، حتی بر منابع آبی آبفا نیز که مشتری آب شرب است نظارت می‌کنند و هرگاه شهرستان در تولید و مصرف آب در نقطه سر به سر قرار گیرد اجازه فروش آب به موارد مطرح شده را نمی‌دهد.

مدیر آب و فاضلاب خواف پیرامون برنامه‌هایش برای رفع افت فشار و قطعی آب در شهر و شهرستان خواف گفت: چاه شهرداری شهر خواف به عنوان برنامه‌های کوتاه مدت وارد مدار آب شرب شهر خواف می‌شود و برای میان مدت هم دو حلقه چاه حفر شده که اعتبار آن از بودجه شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی تأمین شده است.

وی افزود: همچنین تجهیزات لازم برای این کار در حال خرید بوده و قرار است به زودی با ترک تشریفات مناقصات، پیمانکار آن نیز تعیین شود، تلاش مسئولان آبفا بر این است که تا نیمه‌های تابستان، چاه‌های جدید وارد شبکه آب شرب شود.

رضائیان در خصوص وضعیت بهداشتی آب شرب گفت: همه آزمایشات و اندازه‌گیری‌های لازم برای گندزدایی آب شرب انجام می‌شود و آب شرب خواف بر پایه استانداردهای ۱۰۵۳ سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت در شرایط بهینه است.

وی اضافه کرد: اداره آب و فاضلاب خواف طی سال گذشته بالغ بر ۲۰۰ انشعاب غیرمجاز را شناسایی و قطع کرد و این روند را ادامه می‌دهد و برای رفع هدر رفت آب، گشت اتفاقات آب راه اندازی شده است.

رضائیان از مشترکان به ویژه مشترکان پرمصرف به عنوان محورهای اصلی مدیریت مصرف خواست تا با صرفه‌جویی حداقل ۱۰ درصدی در مصارف غیر ضروری کمک کنند تا تابستان امسال بدون کم آبی طی شود.

مدیر آب و فاضلاب خواف اعلام کرد: این اداره، ۴۸ هزار انشعاب آب آشامیدنی در سطح شش شهر و ۸۲ روستای شهرستان خواف واگذار کرده که برای آبرسانی به آن‌ها، از ۴۶ چاه آب و حدود ۴۴۰ کیلومتر شبکه انتقال و ۸۸۰ کیلومتر شبکه توزیع آب استفاده می‌برد.

وی گفت: در یک سال گذشته ۱۳ میلیون متر مکعب آب استحصال شده که از این مقدار حدود ۶۵ درصد مصرف واقعی و ۳۵ درصد هدر رفت آب بود.

کد خبر 499000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.