۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷
کتاب‌هایی برای سفر در زمان

"ارباب زمان"، "مردی که خودش را تا کرد"، "پانزده زندگی اول هری آگوست"،" زمان و دوباره" و "سلاخ خانه شماره پنج" از جمله کتاب‌هایی هستند که ابعاد مختلف سفر در زمان را بازگو می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سفر در زمان از دیرباز آرزوی بشریت بوده است، دستیابی به این آرزو و اثبات فرضیه‌های بسیاری درباره آن تا به امروز محقق نشده است به گونه‌ای که هنوز پاسخ به پرسش «آیا سفر در زمان ممکن است، یا خیر؟» مبهم مانده است. در طول سالیان دراز کتاب‌ها، ویدئوها و بسیاری موارد دیگر ساخته دانشمندان، فیزیکدانان، نویسندگان و حتی هنرمندان وجود دارد که نشان دهنده تلاش آنها برای درک درست از مفهوم زمان است. در این گزارش به معرفی پنج رمان شناخته شده در این زمینه می‌پردازیم:

ارباب زمان

میچ البوم، نویسنده دهه ۱۹۸۵ در این کتاب به اهمیت و ارزش زمان در حیات بشر پرداخته است. زندگی جاودانه، بازگشت به دوران طلایی و جوانی، گذر از دوران سخت و دشوار و هزاران تمنای دیگر، آرزوهای دیرینه بشر از بدو خلقت تا به امروز بوده است. "ارباب زمان" زندگی سه شخصیت متفاوت را بازگو می‌کند که در یک نقطه با یکدیگر تلاقی می‌کنند. مخترع اولین ساعت جهان، برای این خدمت ارزشمند مجازات می‌شود و برای خلاصی با استفاده از یک ساعت شنی جادویی، باید مفهوم و ارزش زمان را به دو نفر یادآور شود، یکی پیرمرد سالخورده ای که پزشکان از معالجه او عاجز مانده اند و دیگری نوجوانی که معضلات احساسی و عاطفی، او را از زندگی بریده است. این نویسنده کم کار و موفق، در این داستان فراموش نشدنی با استفاده از حقایقی درباره بشریت تلاش کرده به آدمیان الهامی ببخشد تا به درک واقعی از زمان برسند و ارزش حقیقی آن را دریابند.

مردی که خودش را تا کرد

پرسش‌های مختلف و بیشماری درباره سفر در زمان وجود دارد به طور مثال به کمک چه وسیله‌ای می‌توان در زمان سفر کرد یا اینکه آیا می‌شود در زمان جا به جا شد بی آنکه خللی در جهان به وجود بیاید؟! شاید بتوان گفت یکی از ویژگی‌های بارز کتاب زیبا و خواندنی"مردی که خودش را تا کرد" پاسخ به این دو پرسش باشد. "دیوید جرولد" نویسنده آمریکایی سفر به زمان را ابتدا از جنبه‌های مثبت و شیرین آن آغاز می‌کند؛ دنیل، کمربندی پیدا می‌کند که با استفاده از آن می‌تواند در زمان سفر کند، اشتباهاتش را اصلاح می‌کند و تبدیل به مرد ثروتمندی می‌شود. اما این تنها لذت جا به جایی در زمان را بیان می‌کند، او با سفرهای بیشماری که انجام می‌دهد هر بار دنیای موازی و یک نسخه دیگر از خودش می‌سازد و در نهایت در زمان گم می‌شود. این کتاب در سال ۱۹۷۴ نامزد دریافت جایزه هوگو و نیوبلا شده است.

پانزده زندگی اول هری اوگوست

کلر نورث نویسنده موفق فانتزی نویس متولد سال ۱۹۸۶ و ساکن لندن است. رمان "پانزده زندگی اول هری آگوست" نوشته این نویسنده جوان می‌باشد. هری آگوست، در سرنوشت شخصیت اول این داستان این طور مقدر شده که بارها می میرد و بار دیگر زنده می‌شود و هر بار زندگی قبلی خود را به خاطر دارد، او به نوعی در زمان سفر می‌کند و هر بار فرصت دوباره زیستن و تجربه کردن را دارد. هری پس از زندگی یازدهم خود سعی می‌کند گذشته ای که تغییر ناپذیر است را متحول کند.

سلاخ خانه شماره پنج

"سلاخ خانه شماره پنج" روایت سرباز ارتش ایالات متحده از جنگ جهانی دوم است که زوایای پنهان و بازگو نشده این دوران را بیان می‌کند. بیلی، مخالف جنگ است و چون مهارت جنگی را به خوبی نیاموخته است مدام می‌گریزد. در قسمتی از داستان او توسط سربازان آلمانی اسیر می‌شود و هنگامی که متهم به کشتن یکی از همراهان خود شده در زمان سفر می‌کند و ابعاد دیگری از زندگی قبلی خود را تجربه می‌کند. این داستان به دلیل تلفیق جذاب روایات تلخ "جنگ" و "سفر در زمان" به یکی از موفق‌ترین کتاب‌ها تبدیل شد که انتقادات بسیار مثبتی دریافت کرد. "کورت ونه گات" یکی از مهم‌ترین نویسندگان پست مدرن قرن بیستم است، وی در ابتدای این کتاب واقعی بودن بخش‌هایی از این رمان را بیان می‌کند که بر اساس زندگی خود وی نوشته شده است.

زمان و دوباره

شخصیت اصلی این رمان نیز با سفر در زمان سعی در تغییر گذشته و یا حتی جلوگیری از بروز بعضی از اتفاقات زندگی خود دارد. سیمون با استفاده از روش هیپنوتیزم در زمان سفر می‌کند و به گذشته باز می‌گردد، او همچنین در گذشته دلباخته دختری می‌شود که سفر را برای او دشوار می‌کند. این کتاب منبع الهام برای کتاب" ۱۱.۲۲.۶۳ استفن کینگ" بوده است، محتوای این کتاب نیز سفر در زمان می‌باشد. "جک فینی" نویسنده آمریکایی این کتاب، با تخیل قوی و توصیفات جذاب مخاطب را نیز همراه با خود به گذشته باز می‌گرداند. او کتاب‌های بسیاری در زمینه سفر در زمان نوشته که مهم‌ترین آنها "زمان و دوباره" می‌باشد.

کد خبر 498844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.