برای پیشگیری از گرمازدگی چه باید کرد؟

سخنگوی مرکز اورژانس استان اصفهان در خصوص علائم و درمان گرمازدگی توضیحاتی ارائه داد.

عباس عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به افزایش نسبی دما و ماندگاری توده هوای گرم تابستانه تا هفته آینده و لزوم پیشگیری از گرمازدگی، اظهار کرد: افراد باید در ساعات اوج گرما، بیرون رفتن خود را محدود کنند و از پوشش‌های مناسب مانند کلاه و عینک آفتابی استفاده شود و در فصل گرما باید آب بیشتری بنوشید و همیشه یک بطری آب و مقداری قند و نمک به همراه داشته باشید.

وی ادامه داد: افراد برای پیشگیری از گرمازدگی در فصل گرما باید لباس نخی و رنگ روشن بپوشند و از پوشیدن لباس با الیاف پلاستیکی یا دارای رنگ تیره پرهیز کنند.

سخنگوی مرکز اورژانس استان اصفهان با اشاره به این که گرمازدگی موقعیتی حادّ و تهدید کننده حیات است، افزود: در حالت گرمازدگی سیستم تنظیم کننده دمای بدن، به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم یا تولید بیش از حد گرما در بدن و یا وجود هر دو حالت، از کار می‌افتد و باعث آسیب اندام‌ها می‌شود.

وی با اشاره به علائم گرمازدگی، خاطرنشان کرد: پوست خشک و داغ و نداشتن تعریق که پوست ابتدا قرمز شده و سپس رنگ پریده یا کبود می‌شود، تنفس کوتاه و سریع، نبض سریع و ضعیف، افزایش دمای بدن به بیش از ۴۰ درجه، سر درد، گرفتگی عضلات و گشادی مردمک چشم از جمله علائم گرمازدگی است.

علائم روحی و روانی گرمازدگی چیست؟

عابدی در خصوص علائم روحی و روانی گرمازدگی، تصریح کرد: زدن سخنان بی‌ربط، گیجی، رفتار پرخاشگر، آشفتگی و هیجان، توهم، بی حالی، رخوت و بی حسی (واکنش‌های بدن بیش از حد آرام و آهسته می‌شود) و تشنج از جمله علائم روحی و روانی گرمازدگی است.

وی با بیان این که درمان عوارض مرتبط با گرمازدگی بستگی به شدت آن دارد، اضافه کرد: اولین اقدام در درمان گرمازدگی کاهش هر چه سریع‌تر دمای بدن فرد است، بنابراین اولین کاری که شما باید برای یک فرد گرمازده انجام دهید این است که  وی را در مکان خنکی قرار دهید و لباس و پوشش او را کم کرده و از آب سرد برای خنک کردن صورت و بدنش استفاده کنید.

سخنگوی مرکز اورژانس استان اصفهان خاطرنشان کرد: پاهای فرد گرمازده را در محل بالاتری نسبت به بدن او قرار دهید تا جریان خون بیشتر به طرف سر او برود و اگر شخص به هوش است، او را تشویق کنید تا کم کم آب یا یک نوشیدنی خنک بنوشد، اما اگر شخص بی‌هوش باشد، نمی‌توانید این کار را انجام دهید و با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید و از راهنمایی‌های کارشناس اورژانس استفاده کنید.

کد خبر 498232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.