اقدامات موفق شهرهای یادگیرنده دانمارک و چین

طی چند سال اخیر، جنبشی عظیم به نام "شهرهای یادگیرنده" در میان بسیاری از نقاط جهان شکل گرفته که بر مبنای آن، مدیران متعهد می‌شوند اقدامات لازم را در راستای آموزش تمام شهروندان خود در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و غیره اعمال کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برنامه‌ریزان در شهرهای یاد گیرنده با تکیه بر خلاقیت و فناوری تلاش می‌کنند شهروندان خود را در زمینه‌های مختلف توانمند کنند و آن‌ها را در مسیر یادگیری مادام‌العمر پیش ببرند. در این راستا، اقدامات متعددی می‌شود تا مهارت‌ها و قابلیت‌های افراد مختلف مشخص شده و در نتیجه خلاقیت‌هایی برای استفاده حداکثری از این توانایی‌ها ارائه شود. یونسکو نیز خود را در امر یادگیری مادام‌العمر مسئول می‌داند و تلاش می‌کند بهترین استراتژی‌ها را در اختیار دولت‌ها و شهروندان قرار دهد تا آن‌ها را یاری کند هر چه استوارتر در مسیر توسعه پایدار شهری گام بردارند.

اقدامات موفق شهرهای یادگیرنده دانمارک و چین

تا کنون برنامه‌ریزان در بسیاری از شهرهای جهان تلاش کرده‌اند زمینه را برای یادگیری دائمی تمام شهروندان خود فراهم آورند که البته در این راستا، تبادل اطلاعات با سایر شهرهای یادگیرنده اصلی اساسی به حساب آمده است در واقع شهرهای یادگیرنده شبکه‌هایی تشکیل داده و در آن، به اشتراک ایده‌ها و خلاقیت‌های خود برای ترویج هر چه بیشتر و بهتر یادگیری در میان شهروندان پرداخته‌اند. مقامات هر شهر، رویکرد خاص خود را در پیش گرفته و پس از مشاهده تبعات مثبت، آن را با سایر شهرها به اشتراک گذاشته‌اند. در ادامه به معرفی دو یاد گیرنده برتر جهان و استراتژی‌های آن‌ها پرداخته می‌شود که پیامدهای مثبت زیادی در یادگیری مادام‌العمر شهروندان بر جای گذاشته است.

سوندبورگ، توسعه پایدار و رویکرد "۴۲- ۱۷- ۴"

مدیران کلانشهر سوندبورگ در دانمارک، برای ایجاد شهر یاد گیرنده و توسعه پایدار مناسب، سه اصل اساسی یعنی شهروندی، سلامت و پایداری را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌اند. برای این منظور، مقامات در نظر دارند پیامدهای مثبت پروژه‌های متمرکز بر محیط زیست، اقتصاد، جامعه و فرهنگ را تقویت کنند و از این طریق، پایداری را برای هر یک به ارمغان آورند علاوه بر این مدیران شهر در نظر دارند کیفیت یادگیری را بهبود بخشند، برقراری ارتباط با سایر شهرهای شبکه را تقویت کرده و تمام شهروندان را در فرآیند ایجاد یک شهر یادگیرنده به مشارکت دعوت کنند.

اقدامات موفق شهرهای یادگیرنده دانمارک و چین

البته مقامات سوندبورگ اهداف دیگری نیز در سر پرورانده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن، افزایش پایداری شهری، گسترش فضاهای غیر رسمی برای یادگیری و تقویت استفاده از فناوری‌های مدرن در فرآیند یادگیری اشاره کرد.

جالب است بدانید که رویکرد "۴۲- ۱۷- ۴ " در اولویت برنامه‌های سوندبورگ برای ایجاد شهر یاد گیرنده قرار دارد که در این طرح، عدد چهار به این تعداد استراتژی‌ها برای پایداری، ۱۷ طرح برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد و ۴۲ نیز به ویژگی‌های اساسی شهرهای یادگیرنده اشاره دارد.

چنگدو، پیشرو توسعه اهداف شهر یادگیرنده

چنگدو یکی از کلانشهرهای مهم غرب کشور چین به شمار می‌رود که در سراسر جهان به "سرزمین فراوانی" شهرت یافته است در واقع مقامات شهر با اقدامات خلاقانه و بسیار کارآمد خود موفق شده‌اند نام چنگدو را در لیست زیست‌پذیرترین شهرهای جهان قرار دهند.

برنامه‌ریزان کلانشهر چنگدو طی چند سال گذشته به شبکه شهرهای یادگیرنده یونسکو پیوسته و تمام توان خود را به کار گرفته‌اند طرح‌هایی مفید برای توسعه یادگیری مادام‌العمر شهروندان ایجاد کنند. مقامات شهر بر این باورند که تبادل اطلاعات و ایده‌ها با سایر شهرهای شبکه می‌تواند به بهترین نحو ممکن چالش‌های پیش روی زندگی شهروندان را از بین ببرد و مسیری پایدار پیش روی آن‌ها قرار دهد.

اقدامات موفق شهرهای یادگیرنده دانمارک و چین

چنگدو به عنوان مهم‌ترین شهر تجاری، مالی و مرکز حمل و نقل غرب چین از قابلیت کافی برای پذیرش ایده‌های مختلف در راستای بهبود یادگیری دائمی شهروندان برخوردار است. مدیران شهر در نظر دارند از موقعیت مرکز بودن آن به منظور توسعه سیستم‌های آموزشی و یادگیری بهره ببرند و از فناوری در آموزش استفاده کنند و فرهنگ یادگیری مادام‌العمر را در سراسر شهر ترویج دهند.

مقامات چنگدو تلاش دارند فراتر از سطح شهری پیش روند و توافق مقامات دولتی را برای تأسیس یک شهر یاد گیرنده جلب کنند در این راستا مدیران قصد دارند پس از ایجاد یک شهر یادگیرنده، سیستم‌هایی خدماتی برای یادگیری مادام‌العمر به وجود آورند و زیرساخت‌های لازم برای دستیابی به این هدف را ایجاد کنند از سوی دیگر آمورش شهروندان روستایی و شهری به طور جدی از اهم صورت خواهد گرفت که در هر مورد، نتیجه به افزایش کیفیت زندگی و ایجاد برابری میان مردم این مناطق ختم خواهد شد. مهم‌تر از همه این که مدیران چنگدو از هیچ تلاشی برای تسهیل یادگیری و ترویج فرهنگ آن در میان مردم دریغ نخواهند کرد ضمن این که استفاده از تکنولوژی و اینترنت نیز در تمام مراحل یادگیری، به طور جدی مورد توجه قرار خواهد گرفت.
 

اقدامات موفق شهرهای یادگیرنده دانمارک و چین

کد خبر 498044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.