قیمت مرغ زنده به بیش از ۱۹ هزار تومان می‌رسد

رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با قیمت کنونی جوجه قیمت مرغ زنده به ۱۹ هزار تومان به بالا خواهد رسید. برای ساماندهی بازار مرغ باید حتماً ماهانه بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تخم مرغ نطفه دار به کشور وارد شود و سپس این تخم مرغ از طریق تشکل‌ها به دست مرغداران واقعی برسد تا نوسانات بازار مرغ حل شود.

غلامحسین جافر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تولید جوجه یک روزه نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافته و با قیمتی در حدود ۹ هزار تومان تا ۹ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد. زمانی که تولید جوجه یک روزه کاهش می‌یابد، قیمت مرغ نیز افزایش خواهد داشت.

وی افزود: علاوه بر این امسال سرانه مصرف نیز افزایش یافته است که در افزایش قیمت جوجه یک روزه بی تأثیر نبوده است. تولید مرغ با قیمت‌های کنونی جوجه یک روزه و قیمت‌های اعلام شده برای فروش، برای مرغداران به صرفه نیست. قیمت مصوب مرغ بر اساس جوجه یک روزه چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تعیین شده است.

افزایش مستمر قیمت جوجه یک روزه

رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: اگر قیمت جوجه یک روزه در این محدوده ثابت بماند، با کاهش تولید مرغ نیز رو به رو خواهیم بود زیرا زمانی که تولید به صرفه نباشد مرغدار جوجه‌ریزی انجام نمی‌دهد. قیمت مصوب جوجه یک روزه باید هرچه زودتر رعایت شود، نامه زده شده، پیگیری‌های لازم نیز انجام شده اما این اتفاق نیفتاده و روز به روز با افزایش قیمت جوجه یک روزه مواجه هستیم.

جافر همچنین در رابطه با دلیل کاهش تولید جوجه گفت: به دلیل کاهش جوجه‌ریزی مادر با کاهش تولید جوجه مواجه شده‌ایم، هر زمان که جوجه‌ریزی مادر انجام شود، شش ماه بعد جوجه یک روزه آن به بازار عرضه می‌شود، جوجه‌ریزی مادر در مهرماه کاهش قابل توجهی داشت.

وی ادامه داد: پیش از شروع سال جدید این موضوع را اعلام کردیم که با وجود این حجم از کاهش جوجه‌ریزی مادر از اردیبهشت ماه با کاهش جوجه یک روزه مواجه خواهیم بود و درخواست شد که واردات تخم مرغ نطفه دار به سرعت انجام شود. اگر واردات تخم مرغ نطفه دار از ابتدای فروردین ماه انجام می‌شد اکنون با مشکل کاهش جوجه یک روزه مواجه نبودیم، اما در واردات جوجه یک روزه تعلل کردند و تازه در خردادماه واردات انجام شده است.

لازم است ماهانه ۲۰ میلیون مرغ نطفه دار وارد شود

رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با این قیمت جوجه قیمت مرغ زنده به ۱۹ هزار تومان به بالا خواهد رسید. برای ساماندهی بازار مرغ باید حتماً ماهانه بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تخم مرغ نطفه دار به کشور وارد شود و سپس این تخم مرغ از طریق تشکل‌ها به دست مرغداران واقعی برسد تا نوسانات بازار مرغ حل شود.

جافر افزود: روند کاهش جوجه‌ریزی در سال جاری ادامه دار خواهد بود، تنش‌های گرمایی در فصل تابستان منجر به کاهش وزن گیری مرغ می‌شود. برای دریافت نهاده نیز مرغداران پس از ثبت درخواست، حدود ۲۰ روز باید منتظر دریافت نهاده باشند. برای مواجهه با این مشکلات باید چاره اندیشی شود تا مرغدار مجبور نشوند مرغ را با وزن سبک تری به بازار عرضه کند. انتظار داریم مرغداران مرغ را به اندازه نهاده‌ای که دریافت کرده به بازار عرضه کند و در مراحل دریافت نهاده نیز با مشکلی مواجه نشود.

کد خبر 497771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.