جوان امروز قربانی سیاست گذاری‌های اشتباه

مهمترین و کارآمدترین قشر هر جامعه‌ای جوانان هستند، اما همین جوانان در بسیاری از تنگناهای جامعه قربانی سیاست‌گذاری‌های اشتباهی می‌شوند که زندگی حال و آینده آنها را درگیر معضلاتی بزرگ می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جوانان ایرانی به عنوان اهرمی توانمند برای محقق کردن توسعه و پیشرفت‌های بی‌نظیر ملی و بین‌المللی شناخته شده و با ظرفیت خود توانایی ترسیم چشم‌انداز مناسب در حوزه‌های مختلف را دارند، اما همین نیروهای انسانی در بسیاری از تنگناهای جامعه قربانی سیاست‌های اشتباه می‌شوند. متأسفانه آسیب‌ها هم بیش از هر قشری این قشر را تهدید می‌کند، بیکاری، اعتیاد، طلاق معضل‌های بزرگی هستند و طبیعی است که موارد بیشتر در بین جوانان باشد.

مشکل تحصیل و اشتغال از اصلی‌ترین معضلات جامعه جوان امروزی است، همچنین جوانان بیش از هر قشر دیگر جامعه در معرض خطر تغییر هویت هستند چرا که مدرنیته با تمام ابزارش هویت ما را تهدید می‌کند. از سوی دیگر بی توجهی به جوان گرایی در سیستم اداری و مدیریتی کشور همچنان به چشم می‌خورد در حالی که باید با اهمیت دادن به واژه مهم تعهد و تخصص، جامعه به این جوانان متخصص اعتماد کند.

موضوع مهم دیگری که در حوزه جوانان به چشم می‌خورد این است که با توجه به یک سیاست‌گذاری غلط و ادغام حوزه جوانان با حوزه ورزش این امر باعث بی‌توجهی به حوزه جوانان و مشکلات این قشر شده است به طوری که هم‌اکنون یک نهاد مستقل به طور کامل درگیر موضوعات و مسائل این قشر نیست و همین موضوع در بسیاری از برهه‌ها باعث حل نشدن مشکلات جوانان شده است.

چالش‌های فراوان زندگی جوانان با سیاست‌گذاری‌های غلط

علی دانشجوی جوانی است که در خصوص تأثیر سیاست‌های نادرست بر زندگی اجتماعی و فردی جوانان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با سختی‌های فراوان و تحمل رنج زیاد تحصیل کردم اما در اوج جوانی شغلی ندارم و با وجود تاکید همه بر ازدواج بخاطر همین موضوع توانایی ازدواج و تشکیل خانواده را هم ندارم اما اگر سیاست‌های کامل و درستی برای جوانان در نظر گرفته می‌شد، بسیاری از مشکلات جوانان حل می‌شد و من و سایر جوانان اثرات آن را در زندگی خود می‌دیدیم و این مشکلات را بزرگترین نتیجه سیاست‌گذاری‌های نادرست می‌دانم. جوان امروز هیچ آینده‌ای ندارد و با انبوهی از مشکلات در تحصیل، اشتغال، مسکن و ازدواج روبه‌روست تا جایی که خیلی از آنها تا دوره سالمندی این مشکلات را دارند.

الهام که در اوج جوانی ازدواج کرده و دو فرزند دارد، از تأثیر فراوان سیاست‌های غلط در زندگی خود به خبرنگار ایمنا می‌گوید: هیچ سیاست‌گذاری فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مؤثری را برای جوانان نمی‌بینم، چرا که سیاست‌گذاری‌های نادرست چالش‌های آشکار و پنهان فراوانی را در زندگی ما جوانان از جمله کاهش آمار ازدواج، بیکاری، نداشتن مسکن، عدم داشتن رفاه نسبی، افزایش طلاق، عدم فرزندآوری و هزاران مورد دیگر به وجود آورده و تنها با ارائه راهکارهای اساسی می‌توان جوانان را نجات داد، متأسفانه حوزه جوانان از اولویت خاصی برای مسئولان برخوردار نیست در حالی که جوانان مشکلات حل نشده خود را به میانسالی و سالمندی می‌برند.

اهمیت مسائل روانی جوانان در سیاست گذاری صحیح

مینا افضلی نژاد، روانشناس در خصوص لزوم توجه به مسائل روانی جوانان برای سیاست گذاری صحیح، اظهار کرد: در بسیاری از شهرها و مناطق مختلف کشور به همت وزارت ورزش و جوانان مراکز تخصصی مشاوره در حال فعالیت‌های مؤثر و خدمات‌دهی به جوانان، به خصوص در بحث ازدواج هستند و مشاوره‌های مهمی را به زوج‌های جوان قبل، حین و بعد از ازدواج می‌دهند، که مشخص می‌کند جوان امروز چه مشکلاتی در زمینه ازدواج دارد و برای رفع آنچه سیاست‌گذاری‌های صحیحی نیاز است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به نیازهای جوانان امروزی قطعاً نقش مراکز مشاوره روانشناسی حائز اهمیت است به طوری که می‌توان پذیرفت روانشناسان در مراکز مشاوره با درک علمی از مشکلات جوانان و ارائه پاسخ‌های فنی و تخصصی بهتر بر حل مسائل آن‌ها متمرکز شده و راه پیشرفتشان را باز می‌کند.

آسیب‌های ناشی از سیاست‌های نادرست در حوزه جوانان

این روانشناس با اشاره به اینکه سیاست‌های حوزه جوانان علاوه بر ازدواج باید در زمینه تحصیل، کار و ارتباطات نیز تأثیر مثبتی داشته باشند، اضافه می‌کند: حتماً نیاز است جوانان در این حوزه‌ها به روانشناس مراجعه کنند و مشکلات خود را رفع کنند تا بتوانند چالش‌های زندگی خود را حل کنند.

وی می‌گوید: نگاهی به آسیب‌های اجتماعی موجود در زندگی جوانان از جمله اعتیاد، طلاق، خشونت، فقر، رفتارهای مخرب آسیب‌رسان از جمله خودکشی، آسیب‌های اجتماعی حاصل از فضاهای مجازی شامل ارتباطات مخرب و انواع اختلالات روانپزشکی از جمله افسردگی نیازمند روش‌های پیشگیری هستیم و تحقیقات سازمان بهداشت جهانی نشان داده است با آموزش مهارت‌های ۱۰ گانه زندگی می‌توان تا حدود زیادی به رفع مشکلات جوانان کمک کنند و این موارد در کاهش اثر سیاست‌های نادرست نقش مؤثر و عمیقی خواهند داشت.

لزوم پیشگیری از آسیب‌های ناشی از سیاست‌گذاری‌های نادرست

افضلی نژاد با اشاره به مهارت‌های ۱۰ گانه، تاکید می‌کند: مهارت‌های ۱۰ گانه زندگی شامل مهارت‌های خودآگاهی، همدلی، تفکر انتقادی، تفکر خلاقانه، قدرت حل مسئله، قدرت تصمیم‌گیری، ارتباط مؤثر، روابط بین فردی، مدیریت هیجان و مهارت مدیریت استرس است که با این مهارت‌ها می‌توان از انواع آسیب‌های اجتماعی و اختلالات روانپزشکی پیشگیری کرد و با این اقدامات به تدریج سیاست‌های غلط و ناکارآمد در حوزه جوانان کنار می‌رود و جای خود را به سیاست‌گذاری‌های صحیح در کنار مشاوران آگاه حوزه جوانان سوق می‌دهد.

وی می‌گوید: جوان موجودی کمال گرا است و با سکون و سکوت سازگاری ندارد و برای پیشرفت در عرصه‌های زندگی اجتماعی همواره در تکاپو و تلاش است و با توجه به اینکه در دنیای امروز آسیب‌هایی در جامعه و شبکه‌های اجتماعی همواره جوانان را تهدید می‌کند، توجه به این موضوعات در سیاست‌گذاری‌ها برای کاهش آسیب‌های جوان امروزی امری ضروری است.

ازدواج جوانان مهم‌ترین چالش نیازمند سیاست‌گذاری صحیح

عباس مرادیان، معاون امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان در خصوص سیاست‌گذاری‌های نادرست برای جوانان در جامعه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در بحث سیاست‌گذاری‌های اجتماعی برای جوانان با توجه به تصمیماتی که در مجلس گرفته می‌شود برنامه ریزی لازم صورت می‌گیرد، با توجه به مسائل مهم در حوزه جوانان، وزارت ورزش و جوانان به ویژه در عرصه جوانان چند سیاست‌گذاری مهم را پیش برده که بحث ازدواج در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و با تشکیل کارگاه‌ها ومشاوره‌های رایگان یا به صورت نیم‌بها برای جوانانی که قصد ازدواج دارند، قبل و بعد از ازدواج مشاوره‌های مؤثری ارائه می‌دهند که به تشکیل و تحکیم بنیان خانواده کمک می‌کند.

تأثیر ثمن‌ها در رسیدن به سیاست‌های درست در حوزه جوانان

وی ادامه می‌دهد: جوانان در کارگاه‌های مشاوره تحت نظارت و حمایت مشاوران قرار می‌گیرند و از طرح‌های این چنینی که به ازدواج و تحکیم بنیان خانواده کمک می‌کند، حمایت‌های ویژه انجام می‌شود تا بتوانیم با برگزاری مستمر کارگاه‌های مشاوره در جهت پیشبرد اهداف سیاست‌گذاری‌های درست برای جوان گام‌های مفیدی برداریم، تشکیل خانواده و ازدواج در حوزه جوانان نیاز به سیاست گذاری‌های فرهنگی و اجتماعی عمیق و صحیحی دارد تا جوانان را به ازدواج ترغیب و جوانان متأهل را با انجام مشاوره‌های به روز و کارآمد به زندگی امیدوار کنند.

معاون امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان با اشاره به تأثیر ثمن‌ها در رسیدن به سیاست‌های درست در حوزه جوانان، اضافه می‌کند: با توجه به اینکه ۲۶۰ ثمن در استان اصفهان ثبت شده سعی کردیم که بتوانیم در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های علمی، پژوهشی، ایثار و شهادت، مباحث فرهنگی و هنری، موضوعاتی مربوط به سلامت اجتماعی و روانی جوانان اقدامات لازم را انجام دهیم، بهتر است برای سیاست‌هایی که برای جوانان در نظر گرفته می‌شود از پتانسیل جوانان به ویژه جوانان نخبه و تأثیرگذار بهره گیری شود تا به داشتن سیاست‌های صحیح و کارآمد برای جوانان نزدیک‌تر شویم و از سیاست‌های نادرست که جوانان را دچار چالش می‌کند، دور شویم.

وی با تاکید بر اینکه در سیاست‌های حوزه جوانان باید با نگاهی ژرف به مسائل نگاه کنیم تا بتوانیم سیاست‌های درستی داشته باشیم، می‌افزاید: در حوزه‌های مربوط به جوانان از تشکل‌ها و ثمن‌ها در حد توان استفاده می‌شود تا آسیب‌هایی که در این حوزه‌ها جوانان را تهدید می‌کند و گاهی در سیاست‌گذاری برای جوان مغفول می‌ماند و یا کم‌تر به آن پرداخته می‌شود، را شناسایی و در جهت رفع و کاهش آسیب‌ها اقدامات صحیحی انجام شود و نتایج مؤثری را در خصوص جوانان داشته باشیم.

جوان امروز قربانی سیاست گذاری‌های اشتباه

مشارکت بین دستگاهی راهکار اجرای سیاست‌های کارآمد

مرادیان مجمع جوانان استان را یکی از سیاست‌های درست دانست و گفت: مجمع جوانان استان که ۱۱ عضو دارد از منتخبین ثمن‌ها تشکیل شده است که از اداره کل جوانان مجوز دریافت خواهند کرد، این نفرات در کلاس‌ها وکارگروه‌ها شرکت می‌کنند و زیرمجموعه کمسیون‌ها هستند، ۱۲ کمیسیون در حوزه‌های مختلف نسبت به پیگیری موضوعات مختلف جوانان اقدام می‌کنند.

وی می‌گوید: سازمان ورزش و جوانان به تنهایی نمی‌تواند در مسائل مربوط به جوانان مؤثر باشد و قطعاً همکاری بین دستگاهی و مشارکت سایر نهادها نیز در این زمینه بسیار حائز اهمیت است تا بتوان با همفکری و همکاری مشکلات را حل کرد، زیرا برخی مشکلات مربوط به دستگاه‌های دیگر است و همکاری آن‌ها مورد نیاز است تا چالش‌های موجود و پیش رو برطرف شود، این کمیسیون‌ها در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی، تحکیم خانواده فعالیت می‌کنند، برای حل مشکلات آسیب‌های جوانان باید از آموزش و پرورش شروع کنیم تا بتوان آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی‌های لازم تا قبل از رسیدن به دوره جوانی را به درستی پیش ببریم، در خصوص آسیب‌ها باید آموزش دهیم، قانون‌های خوبی مصوب شده، اما هنوز اجرا نشده است.

نتایج کارآمد در حوزه جوانان دستاورد سیاست‌های صحیح

معاون امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: ما موضوعات مختلفی به خصوص در بحث توانمندسازی جوانان با توجه به کارگاه‌ها و کلاس‌هایی که برگزار می‌شود، داریم، اما باید به سمتی برویم که همکاری دستگاه‌های دولتی بیشتر شود و به جوانان اعتماد کنیم و با توجه به سیاست‌هایی که در سطح کلان است، به جوانان اعتماد کنیم چرا که جوان امروز در بسیاری از حوزه‌ها موفق بوده است.

وی موضوع اوقات فراغت جوانان را مستلزم سیاست‌گذاری‌های صحیح می‌داند و می‌گوید: با توجه به کرونا باید حساسیت بیشتری در مورد اوقات فراغت جوانان داشته باشیم تا سلامت روان جوانان تأمین شود در کل لازم است سیاست‌هایی در حل چالش‌ها اتخاذ کنیم که با ایجاد وحدت و موازی کاری کمتر بین دستگاه‌ها بتوانیم به حل مشکلات کمک کنیم و به نتایج کارآمدتری در حوزه جوانان برسیم.

کد خبر 497672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • وحید IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    0 0
    سلام باز هم خیلی خوبه شما به این موضوع خیلی خیلی مهم توجه کردید. شک نکنید خدا عملان و باعث و بانیان را مجازات می‌کنه. چه در جامعه و چه در خانواده. فقط امید به خود خدا و صاحب الزمان.