تصویب شاخص‌های عدالت جنسیتی باعث افتخار است

معرفی اولین مدیر زن موزه لوور، تصویب شاخص‌های عدالت جنسیتی، نخستین مدال‌آور وزنه‌برداری دختران جهان، تعیین تکلیف مدت زمان مرخصی زایمان و آمار تکان‌دهنده از پوکی استخوان در زنان ایرانی را در بسته زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «لورانس د کار» به نخستین بانویی بدل شد که مدیریت موزه لوور مشهورترین و پر بازدیدترین موزه جهان را از تاریخ افتتاح خود در ۲۲۸ سال پیش تا به امروز در دست گرفت.

طبق حکمی که کاخ ریاست جمهوری فرانسه منتشر کرده است، از انتخاب " لورانس د کار" به عنوان نخستین مدیر زن موزه لوور خبر داده است تا این موزه که از زمان افتتاحش تا به امروز ۲۲۸ سال از عمر خود را پشت سر می‌گذارد شاهد حضور نخستین مدیر زن در طول حیات بیش از دو قرن خود باشد.

طبق حکم منتشر شده، لورانس د کار ۵۴ ساله از اولین روز ماه سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۱ شهریور ماه ۱۴۰۰) جانشین ژان لوک مارتینز می‌شود که از ۲۰۱۳ مدیریت موزه لوور را بر عهده داشت و پس از هشت سال مدیریت این موزه را به خانم د کار می‌سپارد.

خانم لورانس د کار چهار سال پیش نیز به عنوان نخستین زنی معرفی شد که مدیریت موزه اورسی - از معروف‌ترین موزه‌های پاریس و یکی از مهم‌ترین موزه‌های نقاشی و مجسمه در جهان - را در دست گرفت. مدیران برترین موزه‌های عمومی فرانسه از جمله موزه لوور، کاخ ورسای و مرکز ملی فرهنگ و هنر ژرژ پمپیدو با نظر مستقیم مقام رئیس جمهوری در فرانسه برگزیده می‌شوند.

خانم د کار تاریخ‌نگار هنر و متخصص دوره‌های هنری در قرن‌های ۱۹ و ۲۰ میلادی است، به خاطر گسترش فضاهای نمایشگاهی موزه اورسی در چهار سال اخیر و داشتن نگاه متکثر به حوزه هنر از سوی بسیاری از نهادهای علمی، آکادمیک و هنرمندان برتر جهان مورد تحسین قرار گرفته است.

تصویب شاخص‌های عدالت جنسیتی باعث افتخار است

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه یکی از دستاوردها و افتخارات دولت دوازدهم، تدوین و تصویب شاخص‌های عدالت جنسیتی بر پایه شرع مقدس و سیاست‌های ابلاغی رهبری است، گفت: از دولت آینده هم انتظار داریم از این تجربیات استفاده کند و دور برگردان نداشته باشد.

معصومه ابتکار اظهار کرد: دولت دوازدهم کارنامه قابل قبولی در اجرای محورهای اصلی و مورد توجه با موضوع خانواده و زنان دارد.

وی ادامه داد: دو محور اصلی مسئولیت دولت در موضوع زنان و خانواده بر اساس اسناد بالادستی که شامل سیاست‌های کلی خانواده رهبری و برنامه ششم توسعه و تأکیدات رئیس جمهوری است، تحقق عدالت جنسیتی برگرفته از مفاهیم قرآن کریم و شرع مقدس و همچنین تحکیم بنیان خانواده است.

معاون رئیس جمهوری با یادآوری این که بر اساس ارزیابی‌ها، این محورها به خوبی پیش رفته و اجرا شده است، خاطرنشان کرد: تحقق عدالت جنسیتی با ارائه شاخص‌ها و تهیه شناسنامه آن در ۳۱ استان انجام شد که در این شاخص‌ها، فصلی به آموزش اختصاص یافته که محورهای متعدد شاخص‌های عدالت جنسیتی در آن دیده شده است.

ابتکار با اشاره به پیگیری‌های حضوری و مجازی این معاونت در اجرایی شدن شاخص‌ها، تصریح کرد: گزارش‌های خوبی از میزان تحقق برنامه‌های ابلاغی به استان‌ها و بهبود شاخص‌ها به دستمان رسید ضمن اینکه می‌توان در رصد و پایش شاخص‌ها آثار این تلاش‌ها را دید.

نخستین مدال‌آور وزنه‌برداری دختران در رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان

نخستین مدال‌آور وزنه‌برداری دختران در رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان گفت: خدا را شکر که در مسابقات قهرمانی جهان در ازبکستان به سه مدال برنز رسیدم. خیلی خوشحالم و احساسم برای ایستادن روی سکوی سوم مسابقات قهرمانی جهان قابل توصیف نیست.

یکتا جمالی در خصوص کسب مدال برنز رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان اظهار کرد: اولین تجربه‌ام در مسابقات جهانی ازبکستان خوب بود و حس بسیار عالی نسبت به این رقابت‌ها داشتم و سطح مسابقات هم خیلی بالا بود.

وی درباره اینکه به عنوان اولین دختر ایرانی در این رقابت‌ها به مدال رسیده است و احساس خود بابت این افتخار آفرینی، گفت: خدا را شکر توانستم در مسابقات قهرمانی جهان ازبکستان سه مدال برنز را کسب کنم و حس خیلی خوبی داشتم و و خیلی خوشحال بودم و نمی‌دانم این حس را چگونه توصیف کنم. ایستادن بر سکوی سوم مسابقات قهرمانی جهان قابل توصیف نیست.

دارنده مدال برنز قهرمانی نوجوانان جهان تصریح کرد: رقبای خوبی در این مسابقات از کشورهای مختلف حضور داشتند و رکوردهایم با یک تعدادی از آنها نزدیک به هم بود.

وی با اشاره به اینکه در این مدت مشکل چندانی در تمرینات نداشته است، افزود: همه شرایط ما در اردوها عالی بود و هیچ‌وقت در تمرینات به مشکلی برخورد نکردم.

مدت زمان مرخصی زایمان بالاخره تعیین شد

سالاری با صدور دستور اداری به شعب سازمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور افزایش مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه را ابلاغ کرد.

مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با صدور دستور اداری به شعب سازمان تأمین اجتماعی سراسر کشور ابلاغ کرد، در اجرای مصوبه هیئت محترم وزیران مبنی بر پیش‌بینی بار مالی ناشی از افزایش مدت مرخصی زایمان در لوایح بودجه سنواتی و یا لحاظ نمودن به عنوان دیون دولت، توجه واحدهای اجرایی سازمان تأمین اجتماعی را به رعایت نکات زیر جلب می‌نماید:

بیمه‌شدگان زن با ارائه درخواست در سامانه خدمات غیرحضوری و بارگذاری مدارک و مستندات مربوطه شامل تصویر شناسنامه مادر، گواهی ولادت یا شناسنامه فرزند و گواهی پزشک ذیربط، می‌توانند در صورت تمایل از افزایش مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه بهره‌مند شوند.

واحدهای اجرایی سازمان تأمین اجتماعی موظفند با رعایت کلیه شرایط قانونی نسبت به صدور سند پرداخت کمک‌بارداری (مرخصی زایمان) موضوع این دستور اداری و ارسال آن به اداره کل امور مالی اقدام کنند.

آمار تکان‌دهنده از پوکی استخوان در زنان ایرانی

رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر شیوع بالای پوکی استخوان (استئوپروز) در کشور، گفت: ۸۰ درصد زنان ایرانی بالای ۷۵ سال به استئوپروز مبتلا هستند.

افشین استوار افزود: در ۶۰ سالگی این عدد نزدیک به ۵۰ می‌رسد که نیمی از آنها مبتلا به این بیماری هستند و این موضوع نشان دهنده شیوع بسیار بالای پوکی استخوان است.

وی ادامه داد: بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا به پوکی استخوان مبتلا هستند.

استوار تاکید کرد: قبلاً گفته می‌شد از هر سه زن و هر پنج مرد بالای ۵۰ سال یک نفر به این بیماری مبتلا است که این آمار افزایش یافته و در حال حاضر از هر ۲ زن و هر ۴ مرد بالای ۵۰ سال یک نفر این بیماری را تجربه می‌کنند.

وی اظهار کرد: به عبارتی نیمی از زنان بالای ۵۰ سال شکستگی استئوپروز را تجربه می‌کنند که به نظر می‌رسد این موضوع از هر پیامد سلامت دیگری بروز بیشتری داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز خاطرنشان کرد: این بیماری به شدت کیفیت زندگی را کاهش می‌دهد یا سبب وابستگی افراد به دیگران می‌شود و در نتیجه ناتوانی ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: ۲۰ تا ۵۰ درصد موارد شکستگی لگن به مرگ منجر می‌شود و تحقیقات ما نشان داد که در کشور ما به ۵۰ درصد نزدیک تر است.

این محقق درباره شکستگی لگن در کشور گفت: این میزان در زنان ۱۵۷ نفر در یکصد هزار نفر و در مردان ۱۳۸ نفر در یکصد هزار نفر است که مقدار بسیار بالایی است.

کد خبر 497612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.