۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
تنباکو؛ درمان دیروز، معضل امروز

دخانیات مشکلی جهانی با آسیب‌های جسمی و روانی بی‌شمار خصوصاً در قشر ضعیف و نواحی کم‌درآمد جوامع که علاوه بر زیان‌های اقتصادی، بیماری‌های فراوانی را نیز به دنبال دارد، زمانی به‌عنوان درمان استفاده می‌شد و امروز معضلی فراگیر است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، استعمال دخانیات عادتی که بسیاری از افراد سیگاری تمایل دارند آن را کنار بگذارند ولی تجربه ثابت کرده که امری دشوار است. این موضوع در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است تا جایی که روزی به‌عنوان " روز جهانی بدون دخانیات" نام‌گذاری شده است و روی ترک سیگار در جوامعی تمرکز دارد که تمایل دارند عاری از هرگونه استعمال دخانیات شوند. در این روز از افرادی که هر یک از انواع دخانیات را استعمال می‌کنند خواسته می‌شود حداقل برای ۲۴ ساعت از استعمال هر گونه دود دور بمانند.

درمان دیروز، قاتل امروز

دخانیات در واقع توتون و تنباکو، زمانی به‌عنوان درمانی بی‌ضرر برای بعضی بیماری‌ها استفاده می‌شد و به لحاظ تجاری تا جایی پیش رفت که انسان متمدن آن را دارویی بدون شک سالم معرفی کرد که توسط پزشکان تجویز می‌شود. صدها سال بعد این ماده به‌طور غیرقابل انکاری به یکی از قاتلین اصلی بشر در سراسر دنیا و دومین دلیل اصلی مرگ‌ومیر، عاملی برای مرگ‌ومیرهای زودرس و ابتلای استعمال‌کنندگان آن به انواع سرطان‌های ریه، مشکلات تنفسی، بیماری‌های قلبی-عروقی و غیره تبدیل شده است. از میان انواع سرطان‌ها، سرطان ریه بیشترین آمار مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری را به خود اختصاص داده است و این امر توتون و تنباکو را مسئول بیش از ۲۲ درصد از مرگ‌های سرطانی می‌کند.

دخانیات معضل سراسر جهان

دخانیات برای دهه‌های طولانی از طریق فعالیت‌های بازاریابی با مورد هدف قرار دادن افراد جوان و دارای تأثیرپذیری بالا به فروش می‌رسید. این فعالیت‌ها منجر به گسترش چشمگیر استعمال دخانیات در جوامع و افزایش فراگیر مرگ‌های ناشی از سرطان در میان جوانان شد. لذا در حدود سه دهه پیش تصمیم گرفته شد روزی خاص برای آگاهی‌بخشی نسبت به خطرات تنباکو تعیین شود که به کمک آن انگیزه‌ای برای دوری از دخانیات و پاکسازی بدن از سموم ناشی از استعمال محصولات مرتبط با توتون و تنباکو در اختیار جوامع قرار گیرد. این روز شانسی برای استعمال‌کنندگان سیگار است تا حداقل یک روز را به دور از اسارت دود به پایان برسانند و برای داشتن آینده‌ای آزاد و سالم با مزایای اقتصادی تلاشی داشته باشند.

در حال حاضر تقریباً ۳۹ درصد از مردان و ۹ درصد از زنان سراسر جهان با معضل استعمال دخانیات مواجهند و بالاترین میزان استعمال دود در اروپا با ۲۹ درصد استعمال‌کننده مشاهده می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که در صورت به‌کار نگرفتن اقدامی فوری در این زمینه تا سال ۲۰۲۵ استعمال دخانیات تنها دو درصد کاهش داشته باشد.

روز جهانی بدون دخانیات

روز جهانی بدون دخانیات از زمان آغاز در بیش از سه دهه پیش تاکنون به افراد بسیاری در رهایی از این معضل کمک کرده است ولی هنوز هم تعداد بی‌شماری از انسان‌ها با این عادت کشنده دست و پنجه نرم می‌کنند و مغلوب آن می‌شوند. افرادی که در گوشه و کنار کوچه‌ها و خیابان‌ها ایستاده اند و دخانیات مصرف می‌کنند، بوی بد سیگار روی لباس، لک شدن دندان‌ها و استنشاق دودهای آسیب‌رسان برای ریه را به جان می‌خرند. مغلوبانی که هر لحظه از روزشان در انتظار دریافت نیکوتین می‌گذرد و هر از گاهی این خواسته را با مزمزه کردن طعم تلخ قهوه برطرف می‌کنند ولی هنوز کافی نیست چراکه نیکوتین موجود در تنباکو بسیار اعتیادآور است و نیاز به آن با هیچ‌چیز جز خود تنباکو تأمین نمی‌شود.

روز جهانی بدون دخانیات مخصوص کسانی است که مصمم به رهایی از این دام هستند و دیگران را نیز به آن دعوت می‌کنند و این خود بهترین بهانه برای جشن گرفتن است؛ چراکه مردم دوست دارند دستاوردهای خود را گرامی بدارند و رسیدن به جامعه‌ای پاک و سالم قطعاً ارزش جشن گرفتن دارد.

تمرکز اصلی روز جهانی بدون دخانیات در وهله اول روی افزایش سلامت ریه‌ها قرار دارد که نقش بسزایی در سلامت جامعه ایفا می‌کند و در وهله دوم کارزاری برای افزایش آگاهی در مورد تأثیرات منفی دخانیات، برجسته‌سازی اهمیت سلامت ریه‌ها، تأکید روی این موضوع که مردم باید بهتر از این مراقب خود باشند و امیدی برای خاموش شدن صنعت ویرانگر دخانیات است.

واقعیت این است که بسیاری از مردم می‌دانند استعمال دخانیات مضر است ولی واقعاً از مشکلات سلامتی ناشی از عادت کردن به آن خصوصاً در طولانی‌مدت بی‌اطلاع هستند و روز جهانی بدون دخانیات فرصتی برای درک این موضوع و ایجاد تغییرات سالم در راستای بهبود حال عمومی جوامع است.

کرونا؛ آغازی بر ترک دخانیات

با اعلام اخبار مربوط به ابتلای بیشتر افراد سیگاری به کرونا نسبت به افراد غیرسیگاری، بسیاری از استعمال‌کنندگان دخانیات تمایل به ترک پیدا کردند. با این حال ترک دخانیات بدون دریافت کمک و حمایت‌های کافی مسأله‌ای چالش‌برانگیز است زیرا روابط عاطفی و رفتاری مرتبط با مصرف دخانیات باعث می‌شود کنار گذاشتن آن بسیار دشوار باشد.

از میان یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون استعمال‌کننده دخانیات حدوداً ۷۰ درصد دسترسی کافی به شرایط و حمایت لازم برای ترک ندارند و شکاف خدماتی به وجود آمده به دنبال شیوع بیماری کووید -۱۹ این مشکل را بیشتر کرده است. به همین دلیل در سال جاری سازمان جهانی بهداشت سعی دارد به کمک کمپین یک‌ساله " تعهد برای ترک دخانیات" به ایجاد شبکه‌های پشتیبانی و افزایش دسترسی به خدمات لازم برای ترک موفقیت‌آمیز استعمال‌کنندگان دخانیات بپردازد.

این کمپین که در حال حاضر به‌صورت متمرکز با ۲۹ کشور در سراسر دنیا همکاری دارد برای کمک به میلیون‌ها انسانی به راه افتاده است که برای حفظ سلامت خود خصوصاً در این شرایط فراگیری کرونا به‌طور فعالانه اقدام به ترک دخانیات کرده‌اند چراکه افراد سیگاری ۵۰ درصد بیشتر از سایرین در معرض مرگ‌ومیر ناشی از کووید -۱۹ قرار دارند. بنابراین ترک سیگار بهترین کاری است که افراد سیگاری می‌توانند در کنار کاهش خطر ابتلاء به سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و مشکلات تنفسی برای کاهش خطر ابتلاء به کرونا انجام دهند.

بیشتر بخوانید:

تأثیر سیگار بر کرونا

کد خبر 497408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.