۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۹
تاثیر سیگار بر کرونا

دسامبر ٢٠١٩ سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد کروناویروس جدید یا بیماری کووید-۱۹ در شهر ووهان چین و سپس در سراسر جهان گسترش یافته است، متاسفانه تاکنون بیش از ۱۶۰ میلیون نفر در دنیا آلوده شده اند و بیش از ۳ میلیون نفر هم در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس چکیده یک مقاله، کرونا ویروس از راه اتصال گلیکوپروتئین های سطحی خود بنام اسپایک (Spike glycoproteins) به گیرنده ویژه سلولی بنام آنزیم مبدل آنژیوتانسین ۲ (,۲ Angiotensin converting enzyme ACE۲)، وارد سلول‌ها می‌شود. این آنزیم از گروه کینازها بوده و در نقاط مختلف بدن یافت می‌شود، اما بیشترین محل تجمع آن در اندوتلیوم مویرگ‌های ریه است. ویروس کرونا از راه همین گیرنده به سلول‌های اپیتلیال تنفسی ورود پیدا می‌کند.

تاثیر سیگار بر کرونا

چرایی تأثیر سیگار بر شدت بیماری

نتیجه این مطالعه بر روی یک گروه از موش‌ها و یک گروه انسان که هر دو گروه در معرض دود سیگار قرار داشته‌اند حاکی از غلظت بالایی از گیرنده ACE۲ در بدن آنها بود. همچنین بر اساس یک گزارش دیگر از مرکز کنترل بیماری‌های عفونی اروپا در ماه مارس ٢٠١٩، بدن افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیرسیگاری از غلظت بالاتری از آنزیم ACE۲ برخوردار است و لذا نوع انسانی این گیرنده تحت عنوان Human ACE۲)hACE۲) سبب می‌شود تا کرونا ویروس با سرعت بالاتری وارد سلول‌های ریه شود.

غلظت بالای این آنزیم ممکن است با جذب تعداد زیاد ویروس و تحریک بیش از حد سیستم ایمنی بدن و ایجاد سطح بالایی از التهاب سیستمیک از طریق القای "طوفان سیتوکاینی" (Cytokine storm) اثرات جبران ناپذیری را بر سیستم‌های بدن تحمیل کند. با در نظر گرفتن اثرات مخرب این ویروس بر اندام‌های مختلف بدن بویژه سیستم تنفسی، نگرانی در مورد افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای تنفسی هستند از جمله افراد سیگاری طبیعی است. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که افراد سیگاری بیشتر از افراد غیرسیگاری به آنفلوانزا یا مرس (MERS-CoV) مبتلا می‌شوند.

تاثیر سیگار بر کرونا

چگونگی تأثیر سیگار بر کرونا

بررسی‌های سیتولوژی و تجزیه و تحلیل‌های حاصل از تکنیک میکرواری (Microarray) سلول‌های اپیتلیوم راه‌های هوایی انسانی یا سلول‌های پنوموسیت نوع ۲ (2 Pneumocyte type)نشان داده که میزان سطح بیان ژن و همچنین فعالیت پروتئین ACE2 در افرادی که سیگار می‌کشند، به طور قابل توجهی بالاتر از افراد غیرسیگاری است. نتایج این مطالعات با مطالعات حیوانی نیز مطابقت دارد. در مقابل برخی از مطالعات قبلی حکایت از آن دارند که افزایش سطح بیان ACE۲، با کاهش آسیب‌های ریوی در مدل موشی ارتباط دارد (۱۵). اما در مورد عفونت زایی کرونا ویروس مسئله کاملاً متفاوت است.

کرونا ویروس مانند بعضی از ویروس‌های خانواده سارس (SARS-CoV) به گیرنده ACE۲ که به عنوان یک گیرنده ورودی برای ویروس عمل می‌کند، متصل شده و از طریق مهار آنزیم مبدل آنژیوتانسین ۲(Angiotensin II) به آنژیوتانسین ۱- ۷ (۷-۱ Angiotensin) یا همان ACE۲ منجر به معکوس کردن اثرات مفید ACE۲ بر حفاظت از آسیب‌های ریوی می‌گردد. اگر میزان بیان پروتئین‌های ACE۲ به هر دلیلی روی سطح سلول‌های اپیتلیال تنفسی افزایش یابد، احتمال اشغال شدن این گیرنده‌ها با کرونا ویروس نیز افزایش یافته که خود سبب افزایش ورود ویروس به سلول‌های اپیتلیال تنفسی می‌شود و لذا احتمال القای آلودگی ویروس نیز تشدید می‌شود.

تاثیر سیگار بر کرونا

طرح مسئله

در مورد مطالعه حاضر در مورد ارتباط کووید -۱٩ و استعمال دخانیات یا سیگار کشیدن، جستجوی مطالعات چاپ شده از دسامبر ۲٠١٩ تا دسامبر ۲٠٢٠ انجام شد و مطالعات مرتبط انتخاب شد. همچنین در مورد مکانیسم اثرات سیگار کشیدن بر سلول‌های اپیتلیال ریوی از مقالاتی دیگر از سال ۲٠٠٠ تا ٢٠٢٠ نیز استفاده شد. تمام منابع آنلاین مطالعه حاضر شامل مقالات اصیل پژوهشی و مروری بودند که در پایگاه‌های اطلاعاتی " ISI Web Scopus" ،"PubMed" ،"Medline" ،"of Knowledge" و "Google Scholar" به چاپ رسید.

نتایج داده‌های تحقیق شولتزر و همکاران در سال ۲٠٢٠ نشان داد که افراد سیگاری خیلی بیشتر به کووید -١٩ و عفونت‌های تنفسی و بیماری‌های ریوی مبتلا می‌شوند، زیرا این ویروس سبب تحریک بیشتر گیرنده‌های سلولی شده و با سهولت بیشتری وارد سلول می‌شود. همچنین تمام محققان معتقدند افرادی که معتاد به سیگار هستند، در گروه پرخطر در برابر کرونا ویروس قرار داشته و سیستم ریوی آنها کاملاً آسیب پذیر است. تأثیر دود سیگار بر عفونت زایی کووید -١٩ گیرنده‌های استیلکولینی نیکوتین (۷α nAChRs) بر سطح سلول‌های اپیتلیالی کیسه‌های هوایی نوع ۲، ماکروفاژهای ریوی، اپیتلیوم برونش‌ها و سلول‌های اندوتلیال ریوی وجود دارند که در حالت معمول با جلوگیری از تولید سیتوکاین های التهابی منجر به حفاظت بافتی می‌شود.

تأثیر دود سیگار بر عفونت‌زایی کووید -١٩

در فردی که سابقه استعمال سیگار دارد و مبتلا به کووید -١٩شده است، تعامل کرونا ویروس با نیکوتین موجود در دود سیگار، بالانس ضد التهابی نیکوتین را در بدن برهم می‌زند و با اثر معکوس بر گیرنده‌های استیل کولینی خود منجر به افزایش فعالیت محور تولیدکننده آنژیوتانسین نوع ۲ یا (ACE۲/ATП/AT۱)، تحریک ماکروفاژهای ریوی و بالتبع افزایش بیان فاکتور نسخه برداری هسته‌ای Nuclear Factor kappa B) κB NFκB) می‌شود.

فاکتور NFκB نقش مهمی در افزایش رونویسی از سیتوکاین های التهاب زا همچون اینترلوکین های ۱ بتا و ٦(۶ necrosis factor α, TNF-α) دارد که با القای استرس اکسیداتیو آسیب به اپیتلیوم تنفسی را در پی دارد. همچنین نیکوتین موجود در سیگار، در افراد مبتلا به کووید- ١٩ منجر به کاهش فعالیت مسیر تولید آنژیوتانسین ۷-۱ یا ACE۲/AT(۱–۷)/Mas receptor نیز می‌شود. متأسفانه پس از ورود کرونا ویروس از طریق گیرنده ACE۲ به داخل سلول‌های تنفسی، ویروس و نیکوتین موجود در دود سیگار فعالیت مسیر تولید آنژیوتانسین را که از طریق مهار مسیر ACE/ATП/AT۱ منجر به کاهش تولید سیتوکاین های التهاب زا و استرس اکسیداتیو می‌شود، کاهش می‌دهند، که از این طریق منجر به بروز التهاب شدید می‌شود.

تاثیر سیگار بر کرونا

نتیجه گیری

مطالعه مروری حاضر نشان داد که شانس ابتلاء به اثرات زیان بار تنفسی یا حتی مرگ ناشی از کووید -۱٩ در افرادی که سیگار می کشند، بسیار بیشتر از افراد غیرسیگاری است. دود سیگار بواسطه وجود مواد سمی سبب افزایش بیان رسپتور ویژه ورود کرونا ویروس یا ACE۲ بر سطح اپیتلیوم تنفسی همچون اپیتلیوم پوشاننده راه‌ها و کیسه‌های هوایی می‌شود؛ بنابراین احتمال ورود کرونا ویروس و تشدید اثرات تحریک کنندگی سیستم ایمنی توسط آن، در افراد سیگاری که بواسطه سیگار، سیستم ایمنی در آنها تحریک شده است، افزایش پیدا می‌کند که منجر به بروز هرچه شدیدتر طوفان سیتوکاینی و نیز تخریب بیشتر سلول‌های اپیتلیالی می‌شود که در نهایت با از بین رفتن مکانیسم‌های تثبیت کننده هومئوستاز بدن، سبب تشدید عفونت و وخامت وضعیت فرد می‌شود.

هشدار

سیگار کشیدن می‌تواند سبب افزایش مرگ و میر در افراد مبتلا به کووید- ١٩ شود. بنابراین در شرایطی که جهان در معرض همه گیری ابتلاء به این ویروس مرموز نوظهور جهانی قرار دارد، ارائه مکانیسم‌های اثر، ارائه پیش آگاهی‌های هشداردهنده و لازم مانند لزوم ترک سیگار، ارائه انگیزه‌های بهداشتی، حمایت‌های اقتصادی و مالی جوامع بشری از سوی دولت‌ها و یا سازمان‌های مردم نهاد و ارائه راهکارهای مناسب علمی و بهداشتی جهت ترک موفق سیگار در افراد درگیر، برای کاهش احتمال خطر ابتلاء به کووید -١٩ و افزایش مدت زنده ماندن (طول عمر) ضروری به نظر می‌رسد.

کد خبر 493095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.