توسعه پیشران‌های اقتصادی در دستور کار دولت جدید باشد

یک کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه گفت: توسعه پیشران‌های اقتصادی همچون صنعت مسکن، گردشگری، کشاورزی و خودروسازی باید در دستور کار دولت بعدی باشد.

حسین عماره در گفتگو با خبرنگار ایمنا با بیان این که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نباید بدون داشتن مطالعات اقتصادی، وعده مالی و اقتصادی به مردم بدهند، اظهار کرد: متأسفانه در اغلب انتخابات‌های ریاست جمهوری با سواد اقتصادی ناکافی نامزدها روبرو هستیم و وعده‌های غیرواقعی و کاذب اقتصادی و تلاش برای عملیاتی کردن آنها بعد از پیروزی احتمالی، تورم و نقدینگی در کشور را به صورت انفجاری افزایش می‌دهد.

وی افزود: توجه به معیشت مردم و نظام اقتصادی برای بهبود وضعیت عمومی نظام اجتماعی خوب است، اما استفاده از وعده‌های غیرعملیاتی و غیرعلمی می‌تواند به شدت برای اقتصاد کشور مضر و آسیب‌زننده باشد و افراد باید متوجه نقش وعده‌های اقتصادی و معیشتی خود در نوسانات نظام اقتصادی و بازارهای مرتبط با این نظام باشند.

این کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه با تاکید بر این که توسعه پیشران‌های اقتصادی همچون صنعت مسکن، گردشگری، کشاورزی و خودروسازی باید در دستور کار دولت بعدی باشد، تصریح کرد: توجه به صنایع پیشرانی که توسعه و تقویت زیرساخت‌ها در آنها، کشور را از ابتلا به بیماری‌های اقتصادی نجات می‌دهد باید یک اولویت ضروری برای دولت بعدی و دستگاه‌های اقتصادی‌اش باشد.

عماره اضافه کرد: به حرکت درآوردن چرخ و موتور محرک صنایع اقتصادی پیشران موجب رونق کسب‌وکار زنجیره‌های ارزش وصل به این صنایع می‌شود و هوشمندی دستگاه‌های اقتصادی دولت در این زمینه می‌تواند نقش مهمی در حل مشکلات معیشتی مردم و نظام اقتصادی که دچار بیماری‌های صعب‌العلاج بسیاری است، داشته باشد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد پس از سال‌ها بی‌توجهی دولت‌ها به نظام بانکی و مزایای تأمین مالی آن، وقت آن رسیده است که ظرفیت تأمین مالی بانک‌های بزرگ کشور در دولت آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد زیرا دولت بدهکار به شبکه بانکی بسیار بهتر از دولتی است که با استفاده از ابزارهای تورم‌زا همچون چاپ اسکناس، پروژه‌های مختلف خود را تأمین مالی می‌کند.

این کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه یادآور شد: برنامه‌های اقتصادی که از سوی نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران ارائه شد، همگی بدون مطالعات مکفی اقتصادی و بر اساس جنبه‌ها پوپولیستی بود و به نظر می‌رسد اقتصاد کشور بعد از مشخص شدن نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری، شرایط خوبی نداشته باشد.

کد خبر 496882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.