آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو همزمان با آزادسازی واردات اجرا شود

یک کارشناس و پژوهشگر صنعت خودرو گفت: آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو از سوی شرکت‌های اتومبیل‌سازی داخلی باید با آزادسازی واردات خودرو به صورت همزمان اجرا شود.

لطیف یاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تشدید فشارها علیه شورای رقابت و مجلس برای افزایش قیمت اتومبیل‌های ساخت داخل، اظهار کرد: شرکت‌های خودروسازی داخلی می‌کوشند تا با برگزاری جلسات مختلف و اقناع نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای رقابت، افزایش قیمت کارخانه خودروهای داخلی را به تصویب رسانده و در روند قرعه‌کشی‌های خودرویی اعمال کنند.

وی افزود: این در حالی است که به دلیل فشارهای اقتصادی همه جانبه علیه مردم، قدرت خرید متقاضیان واقعی و غیر کاذب در بازار خودروهای ساخت داخل در هفته‌های گذشته تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و نمی‌توان از مردم انتظار معجزه در افزایش قدرت خرید داشت.

این کارشناس و پژوهشگر صنعت خودرو با بیان اینکه خواسته خودروسازان برای افزایش قیمت اتومبیل‌های ساخت داخل در شرایط فعلی خلاف اخلاق و انصاف است، تصریح کرد: متأسفانه شورای رقابت به عنوان یک عنصر اصلی در این زمینه، سکوت کرده و اقدام قابل توجهی در مقابل خودروسازان انجام نمی‌دهد؛ در حقیقت شورای رقابت نقش خود را در صنعت خودروسازی ایران از دست داده و تنها تصویب کننده خواسته شرکت‌های اتومبیل‌سازی داخلی در موضوع افزایش قیمت‌ها است.

یاری اضافه کرد: آزادسازی قیمت خودرو خواسته اصلی خودروسازان از نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی است و گویا شورای رقابت نیز با این موضوع کاملاً موافق است زیرا هیچیک از اعضای این شورا تاکنون اظهار نظری مبنی بر مخالفت با این خواسته مهم اقتصادی نداشته‌اند و به نظر می‌رسد خودروسازان هر روز به خواسته‌های خود در بستر صنعت اتومبیل‌سازی ایران نزدیک تر می‌شوند.

وی ادامه داد: آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو از سوی شرکت‌های اتومبیل‌سازی داخلی باید با آزادسازی واردات خودرو به صورت همزمان اجرا شود تا خودروسازان متوجه رقابتی نبودن محصولاتشان و بیزاری مردم از شرایط خرید و فروش خودروهای ساخت داخل بشوند.

این کارشناس و پژوهشگر صنعت خودرو با اشاره به کیفیت غیراستاندارد بسیاری از خودروهای ساخت داخل، خاطرنشان کرد: بی‌شک با آزاد شدن واردات خودروهای خارجی به کشور، مشتریان خودروهای داخلی و متقاضیان واقعی اتومبیل در بازار ایران به سراغ مدل‌های لوکس و تقریباً ارزان قیمت خارجی خواهند رفت و بازار خودروسازان داخلی کساد خواهد شد.

یاری افزود: شرکت‌های خودروسازی داخلی در شرایط انحصاری اقتصاد ایران به یک رشد پایدار و تقریباً محسوسی رسیده‌اند و اکنون وقت آن رسیده که واردات خودروهای خارجی به کشور آزاد شود و رقابت کیفیت خودروهای ایرانی و خارجی در کفه ترازو مشخص شود.

کد خبر 496865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.