روحانی وارث هرج‌ومرج‌های دولت احمدی‌نژاد بود/ عملکرد مدیریت شهری اصفهان فوق‌العاده بود

بیش از یک سال از پایان عمر مجلس دهم گذشته است و شاید امروز فرصت خوبی برای ارزیابی عملکرد فراکسیون امید، متشکل از نمایندگان اصلاح‌طلب آن باشد. این فراکسیون بیشترین هجمه‌ها را شاهد بود و عملکرد تاثیرگذارش در مجلس شورای اسلامی آنطور که باید به چشم نیامد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فراکسیون امید برآمده از نمایندگان اصلاح طلبی بود که با پشتوانه نام اصلاحات راهی بهارستان شده بودند، اما با گذشت زمان، تعداد اعضای آن کاهش یافت و تعدادی از نمایندگانی که با عنوان لیست امید به مجلس دهم راه یافته بودند، فراکسیون جدیدی تحت عنوان مستقلین ولایی تشکیل دادند و در اجلاسیه دوم مجلس دهم از فراکسیون امید اعلام برائت کردند و فراکسیون امید در نهایت با ۱۰۵ عضو به راه خود ادامه داد و طرح‌های مهمی را در جهت حل مشکلات کشور ارائه داد.

«اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان»، «طرح حفظ کرامت آسیب دیدگان اجتماعی»، «حمایت از شاغلین فقیر و بیکاران»، «طرح تأمین کالای اساسی» از جمله اقدامات مهم و قابل اعتنای فراکسیون امید در مجلس دهم است که علیرغم کارشکنی‌ها و مانع تراشی جریانات سیاسی، در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. برای بررسی دقیق‌تر عملکرد فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی، مشکلات و دغدغه‌های استان اصفهان، رایزنی‌ها در مورد بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات شورای شهر و نحوه عملکرد دولت در مواجهه با شیوع ویروس کرونا با حیدر علی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم گفت‌وگویی انجام داده ایم که در ادامه می‌خوانید:

زمانی که به عنوان اصلاح طلب و از طریق لیست امید وارد مجلس شدید، مشکلات اصفهان را در چه زمینه‌هایی دیدید و دغدغه‌ها در مورد اصفهان در چه حوزه‌هایی بود؟

مهمترین و اساسی‌ترین مشکل شهر اصفهان مبحث زاینده رود و مهمترین اقدامی که در این زمینه صورت گرفت، جلب حساسیت مسئولان نسبت به لزوم رفع این معضل بود. اقدام دیگری که شد در رابطه با رفع محرومیت منطقه شرق اصفهان بود، متأسفانه محرومیت این منطقه کمتر از شرق کشور و استان‌های مرزی مانند سیستان بلوچستان نیست؛ خدمات بهداشتی و دولتی در این مناطق به ندرت وجود داشت که در دوره دهم مجلس شورای اسلامی و به همت نمایندگان، در راستای محرومیت‌زدایی این مناطق اقدامات مناسبی شد.

در سطح مدیریت استان نیز برخی مدیران در صحنه حضور داشتند که برنامه‌هایشان متناسب با منافع اصفهان نبود، اما تلاش‌های فراوانی صورت گرفت و نتایج مثبتی رقم خورد.

اصفهان در سال ٩٤ با مشکلات متعددی روبه‌رو بود که یکی از مهمترین آن، ریزگردهای مناطق شرقی بود که متأسفانه با استقرار کوره‌های آجرپزی و معادن شن و ماسه، ایجاد شده و به چالشی اساسی برای استان تبدیل شده است.

خشکی تالاب گاو خونی هم از جمله چالش‌های اساسی اصفهان است؛ زیرا این تالاب به دلیل اینکه سال‌ها محل تجمیع انباشت فاضلاب صنعتی بوده، به لجنزاری خطرناک تبدیل شده که با خشک شدن آن و وزیدن باد از شرق به غرب، ریزگردهای سمی را به طرف شهرهای استان هدایت می‌کند.

در زمینه زاینده رود و معیشت کشاورزان چه اقداماتی صورت گرفت؟

نخستین اقدام نمایندگان اصفهان در مجلس دهم انعقاد میثاق‌نامه‌ای نانوشته بین نمایندگان درباره مشکلات استان بود که علیرغم اختلافات سیاسی تا آخرین روز مجلس دهم حفظ شده و باعث انعکاس بهتر مشکلات زاینده رود شد.

برای بررسی دقیق‌تر وضعیت زاینده رود باید گذشته آن را بررسی کرد. ۷۰ سال پیش زمانی که هنوز سدی به نام زاینده رود وجود نداشت، تمامی باران‌ها در مناطق بالا دست به سمت زاینده‌رود هدایت می‌شد. طبق طرح شیخ بهایی، این رودخانه فصلی تا ۱۰۰ کیلومتر عمق دشت‌های اصفهان را آبرسانی می‌کرد و مابقی آن به انتهای زاینده‌رود می‌پیوست.

طبق این طرح، سیلاب‌های فصلی به شهرهای حاشیه زاینده رود خسارتی وارد نمی‌کرد و منابع زیرزمینی اصفهان همیشه سرشار بود و اگر زمین به میزان ۲ یا ۳ متر حفاری می‌شد به آب دسترسی پیدا می‌کردیم، اما طی سال‌های گذشته ایجاد سد زاینده‌رود، آبخیزداری، زدن سر شاخه‌ها، استفاده از لوله‌های پمپ متعدد باعث شده تا زاینده‌رود بعد از روستای بابا شیخ علی خشک شود.

در صورتی که مصرف آب استان اصفهان ثابت نگه داشته شود باز هم با حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب کمبود آب در سال مواجه خواهیم بود. متأسفانه برخی استان‌های همجوار علیرغم این که اصفهان با چنین کمبود آبی مواجه است، سعی دارند به برداشت‌ها از جریان زاینده رود اضافه کنند و بر حجم کمبود آب استان اصفهان بیفزایند.

صنایع استان اصفهان سالیانه حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب استفاده می‌کنند که بخشی از این نیاز از پساب و برخی نیز از زاینده رود تأمین می‌شود. خوشبختانه طی چهار سال آینده نیاز صنایع اصفهان به واسطه انتقال آب دریا از زاینده رود برطرف می‌شود.

۴۰۰ میلیون متر مکعب کمبود آب استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد باید از ۱۸ میلیارد متر مکعب آبی که سالانه از سرشاخه‌های کارون و دز به خلیج فارس ریخته می‌شود تأمین شود. بر همین اساس ۳۲ طرح کشاورزی، صنعتی و شرب بن_بروجن که از سال ۹۰ در چهار محال و بختیاری آغاز شده است از زمانی به مرحله بهره برداری می‌رسد که منابع این مصارف به واسطه تونل بهشت آباد تأمین شود.

متأسفانه به دلیل بروز تنش‌های بی جهت بین دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری، طرح بهشت آباد در هاله‌ی از ابهام قرار گرفته است اما باید توجه داشت که دولت برای جبران ۴۰۰ میلیون کمبود آب چاره‌ای جز اجرای طرح بهشت آباد ندارد. در صورتی که این طرح اجرا شود، تمامی مشکلات کشاورزی و شرب ۳ استان یزد، اصفهان و چهارمحال برطرف خواهد شد.

در حال حاضر اساسی‌ترین مشکل شهر اصفهان و ۱۴ شهرستان این استان، کمبود منابع آب شرب است؛ زیرا قرار بوده طرح بهشت آباد آب شرب استان را تأمین کند اما مسئولان مجبور هستند به دلیل اجرایی نشدن این طرح، برای تأمین آب شرب استان از آب کشاورزی برداشت کنند که مشکلات فراوانی را برای کشاورزان ایجاد کرده است.

اهداف اصلاح طلبی در فراکسیون امید تا چه اندازه به واسطه فشار و با حمایت از دولت تحقق پیدا کرد؟

روحانی بارها تاکید کرده که دولتش اعتدالی است و لیست امید نیز بر اساس منافع ملی از هیچ کوششی در حمایت از دولت دریغ نکرد، اما نمایندگانی که فراکسیون مستقلین ولایی را تشکیل دادند و امروز اکثرشان در دولت حضور دارند، در بسیاری از طرح‌ها و لوایح دولت مانند طرح وزارت بازرگانی کم کاری کردند. نمایندگان فراکسیون امید علیرغم تهدیدات، در تمامی لوایح مهم مانند پالرمو وCFT از دولت حمایت کردند.

برخی اصلاح طلبان معتقدند آنقدر نقاط منفی دولت در چشم مردم برجسته شده که همه باورمان شده هیچ نقطه مثبتی نداشته است؛ از نظر شما دولت تدبیر و امید چه نقاط مثبتی داشت؟

برای نقد عملکرد باید ابتدا واقعیت‌ها در نظر گرفته شود و در ادامه با بررسی الگوی‌های مثبت و توانمندی‌های دولت، موانع را در نظر گرفت بنابراین برای ارزیابی دقیق عملکرد دولت روحانی باید تمامی این مؤلفه‌ها را کنار هم قرار دهیم و مجموع عملکردها را بررسی کنیم.

متأسفانه مخالفانی که در انتخابات ۹۲ و ۹۶ شکست خوردند لحظه‌ای در راه تخریب دولت به خود مرخصی ندادند و به صورت شبانه‌روزی در کار دولت مانع ایجاد کردند که برخی مشکلات امروز کشور نیز ناشی از تبلیغات منفی و کارشکنی‌های همین افراد است.

در پروژه‌هایی که دولت روحانی موفق نبود، مخالفان نقش بسزایی ایفا کردند در کنار این مشکل تراشی‌ها، مباحث کرونا و تحریم نیز مؤثر بودند. برای بررسی عملکرد دولت روحانی باید به این نکته هم توجه کرد که دولت دوازدهم وارث هرج و مرج دوران احمدی نژاد بود و قطعاً توفیق بر دولتی همراه با هرج و مرج، دستاورد مهمی محسوب می‌شود.

دولت اول روحانی پشتوانه مردمی زیادی داشت که می‌توانست با استفاده از آن، اصلاحات اقتصادی کلانی را انجام دهد؛ چه عواملی باعث شد که این اصلاحات صورت نگیرد؟

به عقیده من دولت روحانی اقدامات مناسبی را در جهت اصلاحات اقتصادی انجام داد. در سال ٩٦ علیرغم این که صندوق‌های بازنشستگی ورشکسته شده بود و بانک مرکزی نیز در وضعیت مناسبی قرار نداشت، دولت توانست با مدیریت شرایط، وضعیت اقتصادی کشور را ساماندهی کند. در حال حاضر دولت توانسته با تحریم بجنگد و کشور را از قحطی نجات دهد طبیعی است که امروز با تورم مواجه شویم زیرا غیرممکن است در شرایط تحریم، تورم ایجاد نشود.

درگیر شدن دولت با مسائل شیوع بیماری کرونا نیز خسارت‌های اقتصادی فراوانی به بار آورد؛ در کشورهای پیشرفته دنیا با پشتوانه اقتصادی زیاد، نیز این اتفاق رخ داد و صدمات تا حدی بر اقتصاد این کشورها وارد شد.

به عقیده من دولت در مواجه با تحریم، کرونا و کارشکنی مخالفان توانست از خود عملکرد مناسبی بر جای بگذارد. باید به این نکته توجه کرد که مخالفان دولت همه تلاش خود را علیه روحانی به کار گرفته و سعی کردند اقدامات دولت در زمینه برجام را بی‌اثر معرفی کنند و یأس و ناامیدی را در جامعه گسترش دهند. قطعاً اگر در جامعه‌ای یاس و ناامیدی حاکم شود، اقتصاد نیز با مشکل رو به رو خواهد شد.

همیشه دولت‌ها در روزهای پایانی دولت خود با موجی از تخریب‌ها و تهمت‌ها رو به رو می‌شوند که البته بخشی به دلیل اهداف انتخاباتی است؛ شما دلیل تخریب‌های فعلی علیه دولت را چه می‌دانید؟

متأسفانه برخی در داخل با هدف ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه به دولت حمله می‌کنند زیرا سعی دارند با کاهش مشارکت مردم در انتخابات به قدرت برسند. اگر مردم در انتخابات حاضر نشوند این جریان سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر پیروز خواهد شد. مردم باید هوشیار باشند و در هر شرایطی در انتخابات شرکت کنند زیرا حضور افراد ناصالح و غیر متخصص در قدرت، حاصل نبود مشارکت در انتخابات است.

کسانی که امروز معتقدند نباید در انتخابات شرکت کرد راه‌حل جایگزین برای آن ندارند اما اگر مردم در انتخابات مشارکت پرشوری داشته باشند، نهادهای نظارتی از سختگیری‌های نابجا خسته خواهند شد. بهترین راه برای حل مشکلات کشور، حضور حداکثری مردم در انتخابات است.

جامعه باید توجه داشته باشد که همیشه چهره‌های شاخص نمی‌توانند خواسته‌های آنها را نمایندگی کنند بلکه برخی مواقع چهره‌های ناشناس نیز می‌توانند رأی مردم را نمایندگی کنند.

نمایندگان مجلس دهم در روزهای آخر فعالیت خود طرحی به عنوان اصلاح قانون انتخابات را به تصویب رساندند که در مجلس فعلی نیز روی آن اصلاحات زیادی شده است؛ طرحی که در مجلس قبلی تصویب شد چه تفاوتی با طرح مجلس یازدهم دارد؟

یکی از مهمترین انتقاداتی که بر لیست امید و مجلس دهم وارد است، ورود دیرهنگام به طرح اصلاح قانون انتخابات بود البته اگر تجربه امروز نمایندگان مجلس گذشته در سال‌های ابتدایی فعالیتشان وجود داشت، طرح اصلاح قانون انتخابات جز اولویت‌های این مجلس قرار می‌گرفت و با رایزنی فراوان این قانون اصلاح می‌شد. طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس دهم بر پایه مردم سالاری بود اما طرح مجلس یازدهم بر پایه حاکمیت سالاری و کاملاً متفاوت با طرح مجلس گذشته بود.

بر اساس آمار اکثریت مردم نسبت به عملکرد دولت نسبت به مدیریت بیماری کرونا ناراضی هستند دلیل آن را چه می‌دانید؟

دولت در بخش درمان بیماران کرونایی به دلیل وجود زیر ساخت و ICU‌های مجهز و کادر درمان متخصص توانست عملکرد خوبی از خود بر جای بگذارد، اما در زمینه تأمین دارو و گان‌های محافظتی دیر وارد صحنه شد؛ در صورتی که انتظار می‌رفت با شیوع بیماری کرونا در چین، ایران نیز اقدامات لازم را در جهت تهیه گان‌های محافظتی و لوازم بهداشتی پیش‌بینی کند. ورود دیر هنگام دولت به این موضوع باعث شد در همان ماه‌های ابتدایی شیوع بیماری کرونا، کادر درمان، شهدای فروتنی را تقدیم کشور کند. در زمینه پیشگیری از گسترش بیماری کرونا هم دولت نتوانست به صورت مطلوب عمل کند.

زمانی که دولت شعار "در خانه بمانیم" را مطرح کرد، باید زیر ساخت‌های لازم جهت تأمین نیازهای شهروندان درب خانه را هم فراهم می‌کرد؛ همچنین در زمینه تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی و قرنطینه شهرها دیر اقدام شد. یکی از مهمترین ایرادات دولت در مبارزه با کرونا ورود دیر هنگام به واکسیناسیون بود و این تاکید صدمات جبران ناپذیری را بر جامعه وارد کرد.

نقش جوانان را در مدیریت شهری و مدیریت کلان کشور چگونه می‌بینید؟

باید در عرصه به‌کارگیری نیروهای جوان در عرصه‌های مدیریتی ورود کرد و نباید نگرانی در این زمینه داشت. پیشنهاد من این است که برای بستن لیست انتخاباتی شورای شهر از چهره‌های جوان اصلاح طلب استفاده شود. در حال حاضر در مدیریت شهری به خوبی از نیروهای جوان استفاده شده که این روند باید مستمر باشد.

نظر شما در مورد عملکرد اصلاح طلبان در این دوره مدیریت شهری چیست؟

مدیریت شهری اصفهان در این دوره عملکرد فوق العاده‌ای از خود بر جای گذاشت. در مدتی که برای حضور در صحن مجلس به تهران سفر می‌کردم، شاهد تلاش‌های فراوان شهردار اصفهان و معاونانش در سازمان‌های برنامه بودجه و بانک مرکزی برای اجرای برنامه‌های استان بودم.

مدیریت شهری اصفهان در شرایط بحرانی و تحریم توانست قراردادهای مطلوبی را در زمینه خرید اتوبوس با شرکت اتوبوس رانی منعقد کند. عملکرد شهرداری اصفهان در این دوره در مبحث مترو فوق‌العاده بوده و در پروژه‌های مرکز همایش‌های بین‌المللی و نمایشگاه‌ها توانست با سرعت رو به جلو حرکت کند.

ارزیابی شما از رد صلاحیت‌ها در انتخابات شورای شهر چیست؟

مردم اصفهان این انتظار را از نمایندگان خود داشتند که خطوط سیاسی شهر اصفهان را تقویت کنند و به دنبال حذف جناح و سلایق مختلف نباشند. در مورد رد صلاحیت‌های اخیر کاندیداهای اصلاح طلب انتخابات شورای شهر با هیئت نظارت استان رایزنی‌هایی را انجام دادم و تاکید کردم بر ملاک قانون صلاحیت کاندیداها بررسی شود.

اشخاصی که در هیئت نظارت قرار دارند باید خود به رعایت قانون اساسی پایبند باشند. اگر این پایبندی وجود نداشته باشد پس اعضای هیئت نظارت را چه کسی باید رد صلاحیت کند؟ انتظار می‌رود هیئت‌های نظارت نسبت به موازین، قانونی رفتار کنند.

کد خبر 496663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.