تلفیق هنر و معماری در موزه‌های شگفت‌انگیز جهان

موزه‌ها جایگاه ویژه‌ای در توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری ایفا می‌کنند؛ در این میان موزه‌های مدرنی که علاوه بر جذابیت‌های تاریخی و هنری از نمایی چشمگیر برخوردارند، تاثیر مهمی در جلب توجه گردشگران دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در برخی موزه‌های جهان هنر و معماری به رقابت برخاسته‌اند. در واقع موزه‌های بزرگ تنها به دلیل محتوای ارزشمند مورد بازدید قرار نمی‌گیرد بلکه زیبایی طراحی آنها نیز مورد توجه است، لذا می‌توان گفت طراحی موزه افتخار بزرگی برای معماران محسوب می‌شود، چرا که نام آنها را در خاطرات نسل‌های بعدی حک می‌کند.

در ادامه با برخی از زیباترین موزه‌های جهان آشنا می‌شویم:

تلفیق هنر و معماری در موزه های شگفت انگیز جهان

موزه هنرهای معاصر نیتروای (اسکار نیمایر، نیتروای، برزیل، ۱۹۹۶)

این موزه حاصل همکاری معمار برجسته برزیلی اسکار نیمایر و مهندس عمران برونو کنتارینی است. نیتروای یک مکان هنری است که در حومه ریودوژانیرو قرار دارد. طراحی آینده‌نگرانه این موزه نشان دهنده علاقه نیمایر به فرم‌های موج دار است. او می‌خواست این موزه مانند گلی باشد که در میان زمین‌های صخره‌ای راه خود را باز می‌کند.

موزه هنرهای معاصر برزیل ظاهری شبیه به بشقاب پرنده دارد و قطر گنبد آن ۵۰ متر است همچنین از پنجره گالری سه این موزه می‌توان ساحل گورانابارا، ریودوژانیرو و قله شوگارلوف را تماشا کرد.

تلفیق هنر و معماری در موزه های شگفت انگیز جهان

موزه لوور (پاریس، فرانسه، ۱۷۹۳)

موزه لوور شامل ۳۵۰۰۰ قطعه هنری است. اشیای به نمایش درآمده در این موزه شامل نقاشی، یافته‌های باستان شناسی، آثار و مجسمه‌های متفاوت است. لوور پر بازدیدترین موزه سراسر جهان است و روزانه ۱۵۰۰۰ بازدید کننده دارد.

تلفیق هنر و معماری در موزه های شگفت انگیز جهان

موزه سومایا (فرناندو رومرو، مکزیکو سیتی، مکزیک، ۱۹۹۴)

موزه ۶ طبقه سومایا انواع مختلفی از آثار هنری اروپا و مکزیک را در خود جای داده است. این موزه با حمایت مالی کارلوس اسلیم ساخته شده و هزینه ساخت آن ۴۷ میلیون یورو بوده است. سومایا با داشتن ترکیبی از معماری شگفت انگیز و کلکسیون هنری چشمگیر در سال ۲۰۱۳ پربازدید ترین موزه در مکزیک شد. شکل این ساختمان از پوسته ذوزنقه‌ای مانند به وجود آمده که سطحی پویا و دولایه تشکیل داده است. این پوسته به ۱۶ هزار قطعه فولادی صیقلی شش گوشه مزین شده که بسته به آب و هوا، ساعت روز و زاویه دید بیننده، ظاهری متفاوت به ساختمان می‌بخشد.

تلفیق هنر و معماری در موزه های شگفت انگیز جهان

گوگنهایم بیلبائو (فرانک گری، کشور باسک، اسپانیا، ۱۹۹۷)

موزه گوگنهایم بیلبائو مشرف به رودخانه نروین است و از شیشه، سنگ آهک و تیتانیوم ساخته شده است. طرح منحنی آن شبیه دسته‌ای از گل‌هاست که در امتداد رودخانه رشد می‌کنند. این موزه تأثیر زیادی در توسعه مناطق اطراف خود داشته است. صاحبنظران عقیده دارند که این موزه در آینده به عنوان یکی از بهترین موزه‌های هنر مدرن اروپا می‌درخشد.

تلفیق هنر و معماری در موزه های شگفت انگیز جهان

هانوی، ویتنام، (موزه هانوی، ۲۰۱۰)

این موزه هرمی وارونه است که میراث هانوی طی هزار سال گذشته را به نمایش می‌گذارد. این ساختمان دارای یک دهلیز است که می‌توان از طریق آن به تمام طبقات نمایشگاه وارد شد. هریک از طبقات این موزه زیر سایه طبقه دیگر قرار گرفته است و همین مساله باعث کاهش دمای طبقات، محافظت از آنها در برابر نور خورشید و در نتیجه کاهش مصرف انرژی می‌شود.

تلفیق هنر و معماری در موزه های شگفت انگیز جهان

موزه هنر اسلامی در قطر (ای ام پی، دوحه، قطر، ۲۰۰۸)

موزه ای ام پی، مشرف بر خلیج فارس است و از یک ساختمان ۵ طبقه تشکیل می‌شود که با حیاط وسیعی به مرکز آموزش و پرورش متصل شده است. طرح این موزه از معماری اسلامی، به ویژه مسجد ابن تولون در قاهره مصر الهام گرفته شده است. در ضلع شمالی آن، پنجره‌ای به ارتفاع ۴۵ متر وجود دارد که چشم اندازهایی عالی از خلیج فارس نشان می‌دهد.

تلفیق هنر و معماری در موزه های شگفت انگیز جهان

بنیاد لویی ویتون (فرانک گری، پاریس، فرانسه، ۲۰۱۴)

بنیاد لویی ویتون مکانی هنری با ارزش ۱۴۳ میلیون دلار است که در غرب پاریس قرار دارد و نه تنها یک موزه بلکه یک مرکز فرهنگی نیز محسوب می‌شود. این موزه از دو طبقه تشکیل شده که شامل ۱۱ نمایشگاه است. این بنای مواج از ۳۶۰۰ پنل شیشه‌ای ساخته شده و نمونه خوبی برای نمایش فرهنگ پاریس محسوب می‌شود. معمار این موزه فرانک گری بوده که نوعی معماری پیچیده را در داخل و خارج این موزه به وجود آورده است.

تلفیق هنر و معماری در موزه های شگفت انگیز جهان

لوور _ ابوظبی (ژان نوول، ابوظبی، امارات متحده عربی)

شعبه لوور در خاورمیانه به دلیل بحران مالی جهان شکست‌هایی در ساخت و ساز داشت، اما اخیراً افتتاح شده است. طراحی آن توسط ژان نوول، برنده جایزه پریتزکر انجام شده است. در طرح منحنی این ساختمان نمای سفید مشرف بر آب‌های آبی خلیج فارس دیده می‌شود. انتظار می‌رود این موزه ۳۰۰ قطعه هنری از ۱۳ مؤسسه مهم فرانسه از جمله لوور، مرکز پمپیدو در پاریس و موزه اورسی را به نمایش بگذارد. در این موزه آثاری از لئوناردو داوینچی، کلود مونه و هنری ماتیس، به نمایش گذاشته می‌شود.

کد خبر 496485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.