تلفیق شیوه‌های مجازی و حضوری؛ بهترین نوع آموزش در پساکرونا

یادگیری تلفیقی با داشتن مزیت‌های هر دو روش آموزش حضوری و مجازی یک ‌رویکرد مؤثر برای افزایش اثربخشی یادگیری و سهولت دسترسی به اهداف آموزشی در آینده و پساکرونا خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی در پی شیوع بیماری کرونا در کشور از اوایل شیوع این بیماری، آموزش‌های مجازی اهمیت دوچندانی در سراسر جهان پیدا کرده و وارد عرصه آموزش‌های رسمی مدارس و جایگزین تدریس و تحصیل شده است، اما با وجود همه فرصت‌هایی که در عرصه تعلیم و تربیت ایجاد کرد، در دوران پساکرونا نمی‌تواند تمام ظرفیت آموزش را در بر بگیرد و نیاز است در دوران کرونا نیز برای ارزیابی درصد هر چه بیشتر اهداف آموزشی، دانش‌آموزان در مدارس حضور یابند و از آموزش مجازی و حضوری به طور تلفیقی استفاده شود تا بتوان بهتر و مؤثرتر به اهداف آموزشی به ویژه برای دوره ابتدایی و دروس ادراکی دست یافت.

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در این باره می‌گوید: آموزش مجازی کمک بسیار خوبی است، اما با مشکلات اساسی مواجه شد، زیرا اگر ارتباط معلم و دانش‌آموز قطع شود، عوارضی خواهد داشت، تجربیاتی که در این دوران کسب شده به طور قطع در دوران پساکرونا نیز به نحو شایسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و به طور قطع کارآمد خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: طبیعی است که هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نمی‌شود و آموزش مجازی راهکاری موقتی برای دوران کرونا است و هیچ چیز نمی‌تواند جای معلم را بگیرد، بلکه به کمک معلم می‌آید تا آموزش در این شرایط را تسهیل کند.

تلفیق آموزش مجازی و حضوری، بهترین نوع آموزش در پساکرونا

آموزش مجازی در پساکرونا حذف نخواهد شد

محمدرضا ناظم‌زاده، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در خصوص آموزش حضوری و غیر حضوری در پساکرونا به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با شرایطی که به دلیل شیوع کرونا ویروس در آموزش‌ها به وجود آمده، آموزش مجازی دیگر از آموزش‌هایمان حذف نخواهد شد، چرا که جای خود را در آموزش‌ها باز کرده است، اما نه اینکه صرفاً آموزش‌ها در پساکرونا مجازی شود، اما پیش‌بینی می‌شود در پساکرونا حدود ۸۰ درصد آموزش‌ها حضوری و ۲۰ در صد مجازی خواهد بود.

وی با توضیح اینکه آموزش مجازی مزیت‌های اقتصادی و آموزشی بسیاری دارد، ادامه می‌دهد: در ابتدای شیوع کرونا زیرساخت‌هایی نداشتیم و به تدریج زیر ساخت‌ها و زمینه آموزش مجازی فراهم شد، البته مناطقی وجود دارند که هنوز از این امکانات برخوردار نیستند، اما با کمک خیران این مشکل نیز به طور کامل برطرف می‌شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه آموزش حضوری کارکرد بهتری دارد، می‌افزاید: در برخی درس‌ها از جمله ریاضی و علوم پایه که بیشتر ادراکی است، فراگیری آن‌ها به طور کامل در آموزش مجازی اتفاق نمی‌افتد و آموزش باید به صورت حضوری باشد، اما برای این درس‌ها نیز در حوزه تکمیلی می‌توان از آموزش مجازی بهره برد، بنابراین نیاز است در پساکرونا آموزش‌ها تلفیقی باشد و آموزش مجازی نیز برای همیشه بخشی از یادگیری دوران تحصیل دانش‌آموزان را تشکیل دهد.

لزوم تغییر فرهنگ تدریس به فرهنگ یادگیری

وی با تاکید بر اینکه بعد از دوران کرونا فرهنگ تدریس به فرهنگ یادگیری تغییر می‌کند، تصریح می‌کند: یعنی اینکه برگزاری امتحانات از یک روش سنتی به سمت نمرات تکوینی و مستمر خواهد رفت و دانش‌آموز تنها در یک امتحان پایان ترم سنجیده نخواهد شد به نحوی که بیشتر دروس از یاد دانش‌آموز برود.

ناظم‌زاده با بیان اینکه یادگیری باید در فرآیند آموزش انجام شود، تصریح می‌کند: معلمان از ابتدا تا انتهای ترم دانش‌آموزان را مورد بررسی قرار خواهند داد تا دانش‌آموزان هم بدانند که در چه سطح تحصیلی قرار دارند و نمره‌ای که در پایان کسب می‌کنند بر اساس فرآیند یادگیری خواهد بود.

مزایا و چالش‌های آموزش مجازی چیست؟

وی در خصوص چالش‌های آموزش مجازی، می‌گوید: موجود نبودن سخت‌افزارها و فرهنگ سازی برای آموزش مجازی از جمله چالش‌های این نوع آموزش در پساکرونا خواهد بود چرا که هنوز برخی اقشار جامعه و برخی معلمان نتوانسته‌اند، خود را با این شرایط وفق دهند و اعتقاد چندانی به ادامه آموزش مجازی در پساکرونا ندارند و در این زمینه باید فرهنگ‌سازی‌های فراوانی بشود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه واکنش‌ها و کیفیت آموزش مجازی به دانش‌آموزان در پساکرونا قابل پیش‌بینی نیست، اظهار می‌کند: در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد، یکی اینکه دانش‌آموزان بعد از مدتی که به مدرسه نرفته‌اند و اشتیاق به مدرسه رفتن دارند، اما احتمال دارد بعد از مدتی مجدداً هوس تعطیلی‌ها را داشته باشند و با رغبت درس نخوانند.

وی با تاکید بر اینکه کار سختی در پیش خواهیم داشت، می‌افزاید: قطعاً در دوران پساکرونا باید شرایط آموزش حضوری را مجدداً مهیا کرد، زیرا واکنش‌ها و کیفیت آموزش دانش‌آموزان قابل پیش‌بینی نیست و از طرفی نیز دقیقاً مشخص نیست که آموزش‌ها به صورت مجازی مطلوب بوده است یا نه.

تلفیق آموزش مجازی و حضوری، بهترین نوع آموزش در پساکرونا

تلفیق آموزش مجازی و حضوری در پساکرونا

ناظم‌زاده با اشاره به اینکه در دوران پساکرونا اکثر دانش‌آموزان چاقی مفرط خواهند داشت، می‌گوید: آموزش حضوری دروس در پساکرونا برای تحرک و سلامت دانش‌آموزان مفید است و هم قدرت ارتباط‌گیری آن‌ها را بیشتر می‌کند تا اینکه تمام آموزش به صورت کامل مجازی باشد.

وی با بیان اینکه آموزش‌ها باید به صورت تلفیقی انجام شود تا مؤثر و کارآمد واقع شود، می‌گوید: خانواده‌ها باید در این زمینه به معلمان کمک کنند، چرا که در مهر ۱۴۰۰ که مدارس بازگشایی خواهند شد، باید برای بازگرداندن دانش‌آموزان به صحنه آموزش تلاش فراوانی کنند تا دانش‌آموزان با مشکلات کمتری به حوزه درس و کلاس بازگردانده شوند و شرایط را مهیا کنند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: معلمان هم راغب هستند که آموزش، حضوری باشد تا بدانند بازده آموزش‌ها چه قدر خواهد شد، البته امور تربیتی نیز در آموزش مجازی انجام نمی‌شود و صرفاً دانش‌آموزان الگو برداری می‌کنند.

اهمیت صیانت از آموزش مجازی در پساکرونا

لیلاسادات ابطحی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره نوع آموزش در دوران پساکرونا به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در دنیایی زندگی می‌کنیم که هر اتفاقی اثر خود را روی بخش‌های مختلف می‌گذارد و دوران کرونا به ما یاد داد، موضوعات از پیش تعیین شده ممکن است که در شرایط و موقعیت‌های جدید جوابگو نباشد و باید به دنبال یافتن راهکارهای جدید باشیم، در دوران کرونا متوجه شدیم که آموزش نمی‌تواند تنها به صورت حضوری انجام شود و باید زیرساختی برای آموزش‌های مجازی در دوران کرونا تعیین شود تا به هر دلیلی در شرایط تعریف نشده قرار گرفتیم، بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم.

وی ادامه می‌دهد: اتفاقاتی مانند سیل، زلزله و شیوع بیماری‌ها شرایطی را به وجود می‌آورد که باعث می‌شود از فضای حضوری مدرسه محروم شویم و نوعی دیگر از آموزش را جایگزین آموزش حضوری کنیم تا بتوانیم اهداف آموزشی را پیش ببریم، نوعی از آموزش که شاید در پساکرونا دیگر نتوان آن را به طور کامل از برنامه‌های آموزشی حذف کرد.

لزوم بهره گیری از آموزش مجازی در دوران پساکرونا

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: باید در دوران پساکرونا از آموزش مجازی که به سختی به دست آوردیم صیانت شود تا هر روز بر قابلیت‌های این نوع آموزش به عنوان یک زیر ساخت مهم اضافه شود، در دوران پساکرونا با وجود آموزش مجازی امکان آموزش دانش‌آموزان در شرایط نامساعد وجود دارد و آن‌ها به راحتی می‌توانند با معلم ارتباط داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه هر روز باید برای ارتقای آموزش مجازی و بهره گرفتن از آن در دوران پساکرونا تلاش کنیم، می‌افزاید: این فضای جدید آموزشی باید به‌روزآوری شود و می‌توان با افزودن قابلیت‌ها به این فضای آموزشی جدید برای کاهش هزینه‌ها استفاده کنیم، از آموزش مجازی می‌توان برای دوره‌های آموزشی معلمان و مدیران استفاده کرد و یا آموزش دانش‌آموزی که به دلیل بیماری بستری است استفاده کرد، پس این شرایط باید حفظ شود تا در دوران پساکرونا و برای زمانی که با مشکلی روبرو می‌شویم، از آن برای رسیدن به اهداف آموزشی بهره بگیریم.

تلفیق آموزش مجازی و حضوری، بهترین نوع آموزش در پساکرونا

افزایش میزان یادگیری در آموزش حضوری

ابطحی فضای روبرو بودن معلم و دانش‌آموز را فضایی برای مبادله احساسات، عواطف و آموزش بین معلم و دانش‌آموز می‌داند و می‌گوید: با آموزش حضوری روابط انسانی پررنگ می‌شود و قطعاً بیشترین میزان یادگیری در فضای حضوری وجود دارد و معلم می‌تواند در مورد دانش‌آموزان به ویژه دانش‌آموزان ابتدایی اظهار نظر کند، در آموزش حضوری ارتباطی گرم و رودررو رخ می‌دهد و دانش‌آموز بی‌واسطه می‌تواند آموزه‌ها را دریافت کند و مرتب مورد رصد قرار گیرد.

وی در خصوص لزوم آموزش حضوری در پساکرونا، ادامه می‌دهد: در فضای یک کلاس تنها یک نفر دیده نمی‌شود و سعی می‌کنیم روابط بین بچه‌ها را نیز بهبود ببخشیم و در کنار آموزه‌های مدرسه به آموزه‌های اجتماعی و تربیتی نیز بها داده می‌شود، پس در دوران پساکرونا هیچ چیز جای فضای حضوری را نخواهد گرفت، اگر چه در دوران کرونا در زمینه آموزش مجازی دستاوردهای مهمی پیدا کردیم، اما اصل کار را بر این خواهیم گذاشت که هر زمان که بتوانیم با دانش‌آموز ارتباط حضوری برقرار کنیم، با تمام قدرت از این فرصت استفاده خواهیم کرد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه می‌کند: اما اگر شرایط سال آینده به گونه‌ای باشد که مجبور به صیانت از جان دانش‌آموزان باشیم، قطعاً آموزش ترکیبی را ترجیح می‌دهیم، یعنی اول از فضای حضوری بهره مند خواهیم شد و اگر این فضا مهیا نبود، از فضای مجازی نیز به عنوان فضای جایگزین استفاده می‌کنیم تا آموزش دانش‌آموزان خدشه‌دار نشود.

کد خبر 496246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.