ارز واردات دارو تامین شده است + جزئیات

در حالی که پیش از این اخباری درباره گم شدن ارز واردات دارو منتشر شد، بانک مرکزی اعلام کرد سال گذشته سه میلیارد دلار و در دو ماه ابتدایی امسال ۷۷۰ میلیون دلار برای واردات اقلام اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأمین ارز انجام شده است.

به گزارش ایمنا، بانک مرکزی اعلام کرد: بر اساس مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در سال گذشته مبلغ ۲.۵ میلیارد دلار سهمیه ارز ترجیحی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین شد که با توجه به شرایط خاص موجود، در سال گذشته بالغ بر سه میلیارد دلار برای واردات اقلام اعلامی آن وزارتخانه تأمین ارز شده است.

همچنین براساس سهمیه ارزی تعیین شده آن ستاد برای شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ نیز مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار برای واردات وزارت بهداشت تعیین شده که تاکنون بالغ بر یک میلیارد دلار آن براساس اولویت‌های اعلامی آن وزارتخانه تخصیص یافته است.

از این مبلغ ۲۱۰ میلیون دلار برای خرید واکسن و ۵۶۰ میلیون دلار برای سایر اقلام تأمین ارز و پرداخت شده است؛ لذا جمع تأمین ارز صورت گرفته در دو ماهه سال جاری ۷۷۰ میلیون دلار است که از ۵۰ درصد کل سهمیه شش ماهه اول نیز بیشتر بوده است. بنابراین عدم کفایت موجودی برخی اقلام، ارتباطی به موضوع تأمین ارز ندارد.

آیا ارز واردات دارو گم شده است؟

لازم به یادآوری است که سال گذشته طبق مصوبه ستاد اقتصادی، دولت باید ۱.۵ میلیارد دلار برای دارو و یک میلیارد دلار برای تجهیزات پزشکی در نظر می‌گرفت. با این حال رئیس کل بانک مرکزی ادعا می‌کند رقمی بیش از این را در سال ۹۹ به واردات دارو اختصاص داده است.

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ نیز همتی اعلام کرد که در همین دو ماهه ابتدای سال، حدود ۵۰۰ میلیون دلار ارز ترجیحی به دارو اختصاص داده است.

در حالی که محمد عبده‌زاده، رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در گفت و گو با برخی رسانه‌ها گفته است: از ابتدای سال تا ۲۰ اردیبهشت جمعاً فقط ۱۱ میلیون دلار برای مجموع واردات مواد اولیه و کالای نهایی پرداخت شده است و ۱۲۵ میلیون دلار هم برای واکسن کرونا تخصیص داده‌اند.

وی تاکید کرده است: از مهر سال گذشته دارو ارز ترجیحی نگرفته و ذخیره مواد اولیه در حال اتمام است، ثبت سفارش شرکت‌های داروسازی مدت‌ها در صف بانک مرکزی است و خیلی شفاف بگویم متأسفانه ارزی به تولیدی‌ها تخصیص پیدا نمی‌کند.

کد خبر 496066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.