رنگی تازه بر دیوارهای قرنطینه

از در و دیوار خانه کسالت می‌بارد. دیوارها آدم را می‌خورند و همه چیز رنگ ماندگی به خود گرفته. چرا تا حالا فکر نکرده بود که این کاغذ دیواری آنقدر زشت است؟ یا این طاق بالای اُپن آشپزخانه اینقدر دمُده شده و توی ذوق می‌زند. دستشویی و حمام هم یک تغییر اساسی می‌خواهد. کاشی‌ها قدیمی و چرک مرده‌اند.

به گزارش ایمنا، روزنامه ایران نوشت: در خانه ماندن باعث شده عیب‌های ریز و درشت آن به چشم بیاید. این اتفاق برای خیلی‌ها افتاده همان‌طور که مهدی مسروری، دکوراسیون کار داخلی آن را تأیید می‌کند. او می‌گوید: «درست است که به‌خاطر شرایط اقتصادی، وضعیت کار ما هم تعریفی ندارد اما به‌خاطر قرنطینه شاهد این هستیم که خیلی‌ها برای تغییر دکوراسیون داخلی منزل مراجعه می‌کنند، حالا یا به خاطر این است که زمان بیشتری را در خانه می‌گذرانند و عیب و ایرادهای خانه بیشتر به چشم‌شان می‌آید یا اینکه وقت بیشتری پیدا می‌کنند تا تغییر و تحولاتی را که از قبل در نظر داشته‌اند انجام دهند. معمولاً هم با دیدن قیمت‌ها شوکه می‌شوند. تقصیر ما هم نیست، همه چیز نسبت به پارسال خیلی گران شده و ما هم خودمان ابزار را گران می‌خریم.»

مشتری‌هایی که در دوران کرونا به فکر تغییر دکوراسیون داخلی منزلشان افتاده‌اند از هر طیف سنی هستند اما به گفته مسروری، بیشتر رده سنی ۳۰ تا ۵۰ ساله هستند یعنی قشری که مشغول کارند و احتمالاً در این دوران روزهایی را در دورکاری سپری می‌کنند.

عاطفه و همسرش یکی از همین افراد هستند. آنها بتازگی کار تغییر دکور آپارتمانشان را به اتمام رسانده‌اند و با اینکه کار سخت و زمان‌گیری بوده اما راضی هستند. عاطفه می‌گوید: «ما یک آپارتمان ۶۵ متری داریم که مال خودمان است. از مدت‌ها پیش دلمان می‌خواست خانه را بفروشیم و کمی پول رویش بگذاریم و جای بزرگ‌تری بخریم. حالا منظورم از بزرگ‌تر ۱۰ متر بزرگ‌تر است نه اینکه فکر کنید خیلی بزرگ‌تر. خیلی هم تلاش کردیم و در همین دوران کرونا دنبال خانه گشتیم اما هیچ مورد مناسبی پیدا نکردیم و چون دیگر خسته شده بودیم تصمیم گرفتیم حالا که نمی‌توانیم جابه‌جا شویم، بهتر است دستی به سر و روی خانه بکشیم. البته همان دست کشیدن کلی برایمان گران تمام شد چون دست روی هر جای خانه می‌گذاشتیم می‌دیدیم باید بقیه قسمت‌ها را هم متناسب با آن بازسازی کنیم. در هر صورت کار انجام شد و نتیجه هم خوب از کار درآمد؛ مثلاً کتابخانه و کمد بزرگ تا بالای سقف در اتاق خواب درآوردیم که خیلی به جمع و جور شدن وسایلمان کمک کرد و در کل هم خانه خیلی دلباز و نو شد. به هرحال چون مدت بیشتری در خانه هستیم باید خانه هم باب میل مان باشد؛ ضمن اینکه من خودم ممکن است دیگر به‌صورت پروژه‌ای در خانه کار کنم و به همین منظور هم میز تحریر تاشو در کتابخانه درآورده‌ایم که خیلی کمک کننده است.»

خانم میری ۷۳ ساله هم از جمله کسانی است که در این مدت به نوسازی دکوراسیون داخلی منزلش اقدام کرده است. او می‌گوید: «من قبل از کرونا هم بیشتر خانه بودم اما در همین دوران یکهو تصمیم گرفتم دکور خانه‌ام را عوض کنم. می‌دانید چرا؟ چون دیدم زندگی‌ام ممکن است همین فردا تمام شود و باید در این چند صباح در خانه‌ای که دوست دارم زندگی کنم. همه چیز خانه‌ام دیگر قدیمی و دلگیر بود و حالا خیلی راضی هستم چون همه چیز نو شده. بچه‌هایم خیلی مخالفت کردند و گفتند صبر کن کرونا تمام شود اما من گفتم از کجا معلوم تا تمام شدن کرونا زنده باشم؟ بگذارید حداقل همین مدت از خانه‌ام لذت ببرم.»

محمدرضا اشرف‌پور هم که طراح دکوراسیون داخلی است در این باره حرف‌های جالب توجهی دارد: «من با موارد زیادی برخورد کرده‌ام که خواهان تعبیه فضاهای کاربردی در خانه هستند تا استفاده بهتری از فضا بکنند. خیلی‌ها دنبال ساخت بوفه و کمدهای بزرگ هستند و همچنین کارهای برداشتن تیغه بین سالن و راهرو یا مواردی از این قبیل. مواردی هم بوده که مشتری می‌خواسته یک اتاقش را برای ورزش دکوراسیون کند و کف و دیوارها را متناسب با آن تغییر دهد و روی سقف کش تی آر ایکس نصب کند. اینها همه به‌خاطر این است که مردم مجبورند بیشتر در خانه باشند و خیلی فعالیت‌ها را که بیرون از خانه انجام می‌دادند، در خانه انجام دهند. برای خیلی‌ها این دیگر حالت موقتی ندارد و همین خانه‌نشینی فرصتی شده تا فکر کنند می‌توانند برخی فعالیت‌ها را به خانه بیاورند حتی وقتی که امکان برگشت به باشگاه باشد. به هر حال شما در نظر بگیرید آن زمانی را که می‌خواهید در ترافیک رفت و برگشت به باشگاه طی کنید، صرف کار دیگر یا استراحت می‌کنید و این امتیاز بزرگی است. البته این را هم بگویم که چنین امکانی برای همه وجود ندارد و اصولاً همچنین تغییر دکوراسیونی کار پرهزینه‌ای است و قشر زیادی هم نمی‌توانند به راحتی به آن اقدام کنند اما به‌دلیل شرایط پیش آمده تعداد بیشتری از مردم به‌سمت این کار روی آورده‌اند.»

وقتی کار تغییر دکور تمام شود، دیگر وسایل قدیمی به تن خانه زار می‌زند. مبل‌ها کهنه و از مد افتاده به‌نظر می‌رسند و یخچال قدیمی دیگر با آشپزخانه به روز شده، جور درنمی‌آید. اینجاست که اهالی خانه به تکاپوی تغییر لوازم منزل می‌افتند اما چشم‌شان که به قیمت‌ها می‌خورد آه از نهادشان بلند می‌شود.

«معمولاً بعد از بازسازی منزل، پول زیادی دست صاحبخانه نمی‌ماند اما با این حال دلش هم نمی‌آید از خیر وسایل نو که به خانه نوسازی شده بخورد، بگذرد.»

این را پیمان، مدیر یکی از فروشگاه‌های مبلمان در شرق تهران می‌گوید. او ادامه می‌دهد: «الان قیمت یک دست مبلمان ۴ نفره از ۱۵ میلیون شروع می‌شود که تازه این یک قیمت خیلی پایه است وگرنه چنانچه بخواهید کمی دست بالا بگیرید و جنس بهتر انتخاب کنید، حداقل ۳۵ میلیون تومان برای یک نیم ست باید هزینه کنید. این قیمت پارچه و چرم مصنوعی است. برای چرم طبیعی قیمت یک نیم ست بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون است و علاوه بر آن میز و باقی لوازم هم هست چون وقتی مبلمان را نو می‌کنید، بقیه وسایل هم باید با آن متناسب شود و آن وقت دیگر کار سخت‌تر می‌شود. خیلی زوج‌ها که می‌آیند خرید سر همین مسائل با هم به اختلاف برمی‌خورند و حتی دعوایشان می‌شود. الان هم تعداد کسانی که بعد از تغییر دکوراسیون و بازسازی خانه دنبال خرید وسایل جدید می‌آیند خیلی بیشتر شده و این نشان می‌دهد که بازسازی خانه هم بیشتر شده است؛ البته نمی‌شود تعمیم داد چون به‌هرحال همیشه مردم خانه‌هایشان را بازسازی می‌کرده‌اند اما خب شاید به‌خاطر قرنطینه و خانه‌نشینی وسواس شأن روی خانه بیشتر شده است. در هر صورت این کار در حال حاضر هزینه‌بر و گران است و اگر کسی بخواهد کم هزینه کند، احتمالاً نتیجه چندان رضایت‌بخشی به دست نخواهد آورد.»

آدم زیاد که در خانه می‌ماند، تصور می‌کند، در و دیوار به رویش دهان کجی می‌کنند و بی‌قواره و زشت به‌نظر می‌رسند. پیش خودش فکر می‌کند دیوارها چقدر بدرنگ و چرک هستند. کابینت‌ها زهوارشان در رفته و خانه از هر طرفش دارد فریاد می‌کشد که یک دستی به سر و رویم بکش. حالا یکی پولش را دارد و این ندای درونی را پاسخ می‌گوید و یکی مجبور می‌شود حرف دلش را نادیده بگیرد و با همان خانه از شکل افتاده که دلش را زده، سر کند.

کد خبر 495448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.