۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۰
دلایل حمله به لاریجانی چیست؟

با ورود علی لاریجانی به ستاد انتخاباتی وزارت کشور برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری، پروژه تخریب او توسط برخی افراد تندرو آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی که اصولگرایان خود را برنده بلامنازع انتخابات ۱۴۰۰ می‌دانستند، ثبت نام علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری آرایش سیاسی انتخابات را تغییر داد این رخداد غیرمنتظره، واکنش‌های متعددی را از سوی جریان اصولگرا به همراه داشت.

لاریجانی به عنوان جنجالی‌ترین کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ در روز ثبت نام موضعش را در برابر کاندیداهای دیگر مشخص کرد و در اظهاراتش از حضور نظامیان و رئیس قوه قضائیه در انتخابات انتقاد کرده و گفت که «حوزه اقتصاد نه پادگان است نه دادگاه، ملت و افراد رأی می‌دهند که هر نوع مشکلات نظیر مسائل پیچیده بین المللی را حل کند.»

پس از حضور لاریجانی در وزارت کشور، اصولگرایان برای جبران ضعف نامزدهای اصلی خود در مناظره‌ها، از همه نامزدهای بالقوه این جناح دعوت کردند تا در آخرین روز، ثبت‌نام کنند و پس از مناظره‌ها به نفع دیگری انصراف دهند.

به همین دلیل بود که دقایقی پس از اعلام کاندیداتوری لاریجانی، علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به وزارت کشور آمد و  هنگام ثبت‌نام به لاریجانی حمله کرد و گفت که «تمام نمادهای فساد، اشرافیت سیاسی و ناکارآمدی به هم به میدان آمده‌اند و سودای دولت سوم روحانی را دارند. آمده‌ام که شبکه فساد و نفوذ را به زمین بزنم. مشکلات کشور با تصمیمات ۲۰ دقیقه‌ای حل نخواهد شد.»

پس از زاکانی نوبت به سعید محمد رسید تا به لاریجانی حمله کند. وی در صفحه توئیتر خود لاریجانی را نماد اشرافیت خانوادگی خواند و نوشت «به کسانی که هویت خودشان را مدیون پادگان و دادگاه هستند، به صراحت می‌گویم به حول و قوه الهی، امروز آغازی بر پایان اشرافیت خانوادگی است.»

محسن رضایی نیز در اظهارات انتخابات خود در ستاد انتخابات کشور پاسخ علی لاریجانی را داد و گفت که «اقتصاد پادگان یا دادگاه نیست، اما جای فلسفه‌بافی هم نیست.»

دلیل این حملات می‌تواند تحت الشعاع قرار دادن معادلات انتخاباتی باشد آنچنان که موج کاندیداتوری اصولگرایان بعد از آمدن لاریجانی به راه افتاد و آنگونه که از گوشه و کنار به گوش رسید با فرمان حداد عادل برخی افراد همچون زاکانی به میدان آمدند تا در خط حمله نو اصولگرایان به لاریجانی قرار گیرند.

اصولگرایان با آمدن لاریجانی با شوک روبه‌رو شدند و تلاش دارند تا استراتژی را پیش بگیرند که بتوانند با آن برای ابراهیم رئیسی در انتخابات دوپینگ کنند و بر همین اساس است که تحلیل‌های انتخاباتی طی روزهای جاری بر این موضوع تاکید داشته که آمدن سعید جلیلی به میدان رقابت آن هم در شرایطی که به نظر می‌رسید با کاندیداتوری جلیلی از حضور انصراف دهد تنها با هدف ایفای نقش «کاندیدای پوششی» است. گزاره‌ای که می‌توان صحت آن را در اظهارات برخی اصولگرایان دید چنان که مهدی چمران در محفلی اعلام کرده که «ما باید از یک نفر حمایت کنیم، اما رئیسی نباید تنها باشد و باید تیمی باشد تا بتواند به رئیس جمهوری برود.»

دلیل حملات گسترده این روزهای تندروها به علی لاریجانی مشخص است، اما آیا این راهکار برای کنار زدن رقیبی که سال‌ها در جناح آنها قرار داشته کار صحیحی است؟ برای بررسی این موضوع به سراغ چند فعال سیاسی اصولگرا رفته‌ایم که بخش‌هایی از این گفت‌وگو ها را در زیر می‌خوانید.

اصولگرایان به بد گویی و تخریب عادت دارند

محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا به خبرنگار ایمنا می‌گوید که «اصولگرایان به بد گویی و تخریب رقبای خود عادت دارند.»

به گفته وی، بیش از چهار سال است که اصولگرایان از شکست کاندیدای خود در انتخابات ریاست جمهوری ناراحت هستند و در حال حاضر نیز با توجه به ورود علی لاریجانی به عرصه انتخابات، نگران شده و سعی دارند با تخریب مابقی کاندیداها پیروز شوند.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان می‌کند: لاریجانی همواره دنبال تنش زدایی در داخل و خارج از کشور بوده است، اما برخی از ایجاد تنش در روابط خارجی ایران سود می‌برند و بر همین اساس است که سعی دارد از هرگونه تنش زدایی جلوگیری کنند.

لاریجانی از حمایت اصلاح طلبان و جریان اعتدال برخوردار خواهد بود

محمد حسن قدیری ابیانه، دیگر فعال سیاسی اصولگرا و از کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ هم به خبرنگار ایمنا می‌گوید: انتقادات اخیر اصولگرایان به لاریجانی نوعی ضد حمله است زیرا وی سخنان خود را در وزارت کشور با حمله به اصولگرایان شروع کرد و سعی داشت رفتار آنها را مصداق پادگان و دادگاه معرفی کند که با این اظهارات به نوعی به کاندیداهای نظامی و شخص ابراهیم رئیسی حمله کرد.

به گفته وی، طی سال‌های گذشته لاریجانی با روحانی معامله‌ای انجام داده بود تا لاریجانی در جایگاه ریاست مجلس دهم از روحانی حمایت کند و در مقابل دولت وی را در راه رسیدن به ریاست جمهوری دوره بعدی یاری کند. لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از حمایت اصلاح طلبان و جریان اعتدال و توسعه برخوردار خواهد بود.

به گفته این فعال سیاسی اصولگرا، لاریجانی در دورانی که ریاست مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت، نهایت کمک را به دولت روحانی داشت و در این راستا برجام را خلاف آئین نامه داخلی مجلس در ۲۰ دقیقه تصویب کرد.

قدیری ابیانه خاطرنشان می‌کند: لاریجانی اصلاح طلب نیست، اما از مواضع اصولگرایان فاصله گرفته و این جناح انتقادات زیادی را نسبت به عملکرد وی دارند. رئیسی نسبت به همه نامزدها، برای اصولگرایان اصلح‌تر است، اما اگر قرار باشد انتخاب بین لاریجانی، روحانی یا جهانگیری و احمدی نژاد باشد، قطعاً لاریجانی گزینه بهتری است.

باید از شخصیت لاریجانی محافظت کرد

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا و از اعضای حزب موتلفه هم معتقد است که «لاریجانی از چهره‌های خدوم انقلاب است خدمات بسیاری برای پیشرفت انقلاب انجام داده و همواره تلاش کرده است تا خط انقلاب را از خط انحراف جدا کند.

به گفته وی، هرگونه توهین و افترا به لاریجانی پذیرفته نیست. اصولگرایانی که گاهاً به لاریجانی حمله می‌کنند توجه ندارند که ایشان در جبهه نیروهای انقلاب بوده است. ممکن است برخی انتقادات از لاریجانی صحیح باشد، اما باید به خاطر داشت که کمتر کسی از ابتدای انقلاب تا امروز وجود داشته که اشتباهی نکرده باشد.

ایمانی خاطرنشان می‌کند: امروز باید از شخصیت لاریجانی محافظت کرد و وی را به عنوان چهره‌ای انقلابی در جبهه نیروهای انقلاب نگه داشت؛ متأسفانه برخی دوستان فکر می‌کنند با حمله به لاریجانی، وی را خانه نشین می‌کنند، در صورتی که لاریجانی تعهدش به رهبری و انقلاب است.

کد خبر 495165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.