آغاز شمارش معکوس انتخابات هیات رئیسه مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی‌طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی آن‌ها را مرور می‌کنیم:

چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت

جلسه علنی مجلس چهارشنبه به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاریها، طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی و … در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

حقوق سربازان مثل پرسنل واقعی داده شود

نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی چهارشنبه مجلس گفت: بیش از ۶۰ درصد اقتصاد مشهد بر محور خدمات و زائر محور بوده و به واسطه کرونا صدمات زیادی را دیده‌اند و متأسفانه به دلیل این مشکلات، اقتصاد این شهر در آستانه سخت‌ترین وضعیت قرار دارد.

وی افزود: اگر کسانی نگاه به اصول ۱۱۳ تا ۱۵۵ قانون اساسی داشته باشند می‌بینند که رئیس جمهور عالی‌ترین مقام رسمی کشور است البته بعد از مقام معظم رهبری که وظایف خاص دیگری دارد، این روزها که در آستانه مباحث انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم که مردم باید کارنامه دو دوره چهار ساله رئیس جمهور فعلی را جمع بندی کنند چند نکته قابل توجه است.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در تشریح این نکات بیان کرد: مردم ما انتظار دارند که آقای روحانی نسبت به عملکرد خود نه در یکصد روزه که وعده دادند نه در چهار سال، بلکه نسبت به عملکرد هشت ساله خود پاسخگو باشد. آقای روحانی بفرمائید سیاست‌های شما با سفره‌های مردم، با اشتغال جوانان تحصیلکرده چند میلیونی این کشور چه کرده است؟ مردم ما بارها و بارها به شما گفته‌اند مشکل ما سیاست خارجی آن هم به سبک شما نسبت نیست، بلکه مشکل ضعف مدیریت داخلی شماست.

پژمانفر ادامه داد: کسانی که قائل هستند رئیس جمهور اصلاً هیچ اختیاری ندارد سوال از آنها این است که چرا وارد این عرصه شده‌اید و سال‌ها کار را به دست گرفتید، امروز هم با ولع دنبال این امور هستید؟ مردم دست شما را خوانده‌اند، مردم ما خیلی فراموشکار نیستند که کسی را که در کشور بالاترین نقش را در سالهای گذشته به عهده داشته را فراموش کنند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بر خود لازم می‌دانیم که از مردم مقاوم، صبور و شهیدپرور یمن که در اوج عزت و با راهبرد مقاومت، دماغ سعودی‌ها را به خاک مالیده‌اند، تشکر کنم و همچنین مردم یمن در کنار تلاش خود در این روزها جدیت از مردم فلسطین حمایت کردند و تجمعات جدی داشتند، ای کاش دیپلمات‌های ما هم از شما درس می‌گرفتند و از مردم فلسطین حمایت می‌کردند، ما و ملت ایران اقدام تروریستی جریان تکفیری در افغانستان را که موجب به خاک و خون کشیده شدن دختران این کشور شد را محکوم نموده، شما مردم افغانستان ما را در غم خود شریک و در تلافی کردن همراه بدانید.

وی در تشریح اقدامات یک ساله کمیسیون اصل ۹۰ این دوره از مجلس گفت: در موضوع چک با اقدامات صورت گرفته مجلس تلاش شد یک مقدار بازار از وضعیت نابسامان خارج شود و بخش قابل توجهی از پرونده‌های قضائی کاهش پیدا کند، در رابطه با سامانه املاک و اسکان که از دیگر کارهای کمیسیون است اگرچه سامانه به صورت خوداظهاری فعال شده اما انتظار کمیسیون همراهی تمامی دستگاه‌های مسئول در این سامانه است و همه مسئولان بدانند که ما تمامی ابزارهای نظارتی خود را در ارتباط با راه اندازی این سامانه انجام خواهیم داد، در ارتباط با واکسن علی رغم اینکه دستور رسیده بود و مجلس هم مصوب کرد در گزارش کمیسیون هم آمده بود که از واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی باید پرهیز شود، متأسفانه تفسیر غلط، کشور را به خطر انداخته، ما در رابطه با این مساله هشدار می‌دهیم، با جان مردم بازی نکنید.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ارتباط با فعالیتی که در حوزه سربازها داشتیم الحمدلله پیگیری‌ها به اینجا رسید که توانستیم حقوق سربازان را به وضعیت قانونی خودشان برگردانیم، عزیزان ستاد مشترک کاری کنید که حقوق سربازان مثل پرسنل واقعی شما داده شود.

انتقادات نماینده بندر انزلی از عملکرد مجلس در یک سال اخیر

احمد دنیامالی در جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اظهار کرد: انتخابات و مشارکت عمومی امری مهم و حیاتی برای کشور به شمار می‌آید. با وجود مشکلات معیشتی و سختی‌های جاری در زندگی مردم آحاد جامعه در این انتخابات پرشور شرکت خواهند کرد و مشت محکمی بر دهان یاوه گویان خواهند زد.

وی با بیان اینکه امروز روز وحدت و عزم ملی ایران اسلامی است گفت: امروز روز مقاومت در برابر همه کسانی است که قصد دارند نظام ما موفق نشود. دوستان ناآگاه و دشمنان بدانند کشوری که به واسطه دشمنی آمریکایی‌ها و رژیم نامشروع صهیونیست از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی روزانه مشکلات زیادی را تحمل کرده است، چالش‌های بزرگ‌تر را نیز تحمل خواهد کرد. دشمنان بدانند که نظام سلطه و سرمایه داری تو دهنی های زیادی از فرزندان این سرزمین خورده و خواهند خورد.

نماینده مردم انزلی در مجلس ادامه داد: دشمنان می‌خواهند مردم ما در میدان حضور نداشته باشند. رمز موفقیت ما حضور آحاد جامعه در میدان است. اطمینان دارم دیپلمات‌های ما نیز این استراتژی را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند. میدان برای ما فرصت است نه تهدید. اگر میدان را از دست بدهیم استقلال ما گرفته خواهد شد. میدان یعنی مرعوب نشدن در برابر دشمنان این سرزمین

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه نطق خود با اشاره به گذشت حدود یک سال از عمر مجلس یازدهم در انتقاد از عملکرد مجلس گفت: مجلس باید در حوزه اخلاق مراقبت داشته باشد. باید در برابر دشمنان محکم و با دوستان با محبت برخورد کنیم. سیره نبوی و ائمه انتظاری است که باید از مجلس داشته باشیم.

وی با اشاره به وجود ۴۰۰ لایحه و طرح در نوبت صحن علنی مجلس گفت: قرار ما بر این بود که بر اساس لایحه محوری عمل کنیم اما آمارها می‌گوید که طرح محور شده باید هر چه سریع‌تر در این خصوص تجدید نظر کنیم. تحقیق و تفحص حق مجلس است اما اگر زیاده از حد باشد وقت ما را می‌گیرد.

دنیامالی در پایان سخنان خود از بخش نظارتی مجلس تشکر کرد و گفت: در بحث نظارت مثل نظارت تخصصی کمیسیون‌ها، پاسخگو کردن وزرا، نظارت بر مدیریت بازار سرمایه، ساماندهی طرح‌های نیمه تمام عمرانی و … عملکرد خوبی داشت.

انتخابات هیئت رئیسه مجلس ۵ خرداد برگزار می‌شود

محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: انتخابات هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی چهارشنبه پنجم خردادماه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این جلسه کاندیداهای انتخابات از جمله کاندیداهای ریاست، نواب اول و دوم رئیس و کاندیداهای ناظران هیئت رئیسه نام‌نویسی می‌کنند و حاضران در صحن از بین کاندیداها گزینه مورد نظر را انتخاب خواهند کرد.

سه شنبه ۲۸ اردیبهشت

جلسه علنی سه شنبه مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور ۲۱۴ نماینده برگزار شد و طرح دو فقره سوال از وزیر صنعت، معدن و تجارت، بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره چگونگی اجرای سامانه‌های نظارتی در امور بانکی و… در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

حاجی دلیگانی: باید نظارت مجلس اثرگذارتر شود

حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی سه شنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص چگونگی اجرای سامانه‌های نظارتی در حوزه امور بانکی گفت: ما الان سامانه‌ها و قوانینی داریم اما دولت آن را اجرا نمی‌کند، پس اشکال در کسری قانون نیست بلکه در عدم اجرای قانون است، بنابراین ما باید به سمتی برویم که نظارت مجلس را اثرگذار کنیم به نحوی که رئیس جمهور و هیچ وزیر، مدیر و استانداری جرأت عمل خلاف قانون نداشته باشد و از اجرای آن استنکاف کند.

وی توضیح داد: طبق بررسی گزارش نظارت مجلس از عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم، دولت بیش از ۲۴۰ آئین‌نامه که باید برای مصوبات مجلس تدوین می‌کرد را انجام نداده که نتیجه آن قطعاً به ضرر مردم است، آیا ما باید مجدد قانونگذاری کنیم یا باید از دولت بپرسیم چرا قانون را اجرا نکردید؟. مثلاً طبق مصوبه مجلس قرار بود یارانه به آسیب‌دیدگان از کرونا پرداخت شود اما دولت به درستی اجرا نکرد همچنین بانک مرکزی نیز بسیاری از مصوبات را اجرا نکرده است.

حاجی دلیگانی ادامه داد: در قانون برنامه ششم توسعه آمده که دولت باید قرض‌الحسنه‌های تک شعبه‌ای را پیگیری کرده و برای آنها در شورای پول و اعتبار دستور العمل بنویسد اما بعد از گذشت بیش از ۴ سال هنوز این مصوبه اجرا نشده است.

وی افزود: طرح حمایت از مالکیت صنعتی که گزارش آن توسط کمیسیون اقتصادی برای ارائه در صحن آماده شده است یکی از طرح‌هایی است که اگر مصوب شود قانونی که سال‌ها برای آن تلاش شده از بین می‌رود یا اینکه قانون تجارت اعاده شده از شورای نگهبان که در کمیسیون قضائی در حال بررسی است دارای ۵ جلد بوده و به عنوان قانون مادر باید برای آن وقت گذاشته و آن را اصلاح کنیم هر چند به دلیل ایجاد تشکیلات جدید و تغییری که در ثبت شرکت‌ها به وجود می‌آورد دارای بار مالی است.

محمودی: رتبه‌بندی معلمان باید شامل حال کلیه فرهنگیان شاغل و بازنشسته شود

سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی جلسه علنی سه شنبه مجلس گفت: پس از سال‌ها لایحه رتبه‌بندی معلمان به عنوان مؤثرترین قشر جامعه به مجلس رسید و در کمیسیون آموزش و تحقیقات تصویب شد، اما این لایحه نواقص قابل توجهی دارد که باید برطرف شود، رتبه‌بندی معلمان باید شامل حال کلیه فرهنگیان شاغل و بازنشسته و کلیه واحدهای آموزش و پرورش اعم از اداری و آموزشی شود.

وی افزود: بر همین اساس هیأت رئیسه لایحه رتبه‌بندی معلمان را در دستور کار قرار دهد و برای رفع نواقص به صورت دو شوری بررسی گردد.

نماینده مردم شهرضا خطاب به وزیر راه و وزیر صنعت متذکر شد: کامیون‌داران به عنوان چرخ محرک تولید و صادرات با مشکلات زیادی از جمله تأمین لاستیک روبرو هستند، دو وزارت مذکور باید مشکلات این قشر را اورژانسی بررسی کنند، از سوی دیگر برخی از شرکت‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند اما تاکنون واردات نداشته‌اند، این موضوع باید اکنون بررسی شود.

محمودی در پایان خطاب به وزیر آموزش پرورش بیان کرد: خدمتگزاران زحمتکش نمی‌دانند کارمند هستند یا کارگر، در زمان عیدی دادن کارمند محسوب می‌شوند ولی در زمان‌های دیگر کارگر، در بدترین شرایط زندگی می‌کنند و حق‌الزحمه آنها بسیار اندک است، از هیأت رئیسه مجلس درخواست داریم که این موضوع را پیگیری کند.

میرتاج الدینی: سامانه‌های نظارتی از پولشویی جلوگیری می‌کند

سید محمدرضا میرتاج الدینی در جلسه علنی سه شنبه مجلس و در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص چگونگی اجرای سامانه‌های نظارتی در حوزه امور بانکی با قدردانی از اقدامات کمیسیون اقتصادی در جهت ارتقای سطح نظارتی مجلس گفت: یکی از مسائل و مشکلات مردم در حوزه اقتصادی مربوط به مسائل مرتبط با بانک‌ها است. نمایندگان از دوره‌های گذشته تلاش کردند با ایجاد سامانه‌های نظارتی بخشی از این مشکلات را حل کند. اگر این مصوبات به خوبی اجرا نشود، مشکلات همچنان باقی می‌ماند.


به گفته وی، جلوگیری از پولشویی، اخلال در بازارهای مالی، ارز و مسکن، کاهش فرار مالیاتی و جلوگیری از مفاسد اقتصادی در گرو رصد کامل، شفافیت و کنترل تراکنش‌های مالی و ریالی و مجموعه‌های بانکی است که برای این کار سامانه‌هایی دیده شده که باید به خوبی اجرا شود. یکی از اینها مربوط به قانون چک است.

میرتاج الدینی توضیح داد: قانون چک و ماده ۲۱ مکرر اصلاحیه این قانون یکی از این مصوباتی بود که برای آن سامانه صدور چک، ظهرنویسی آن و حذف چک ایجاد شد اما پس از گذشت دو سال همچنان دولت آن را اجرا نکرده و همین باعث شده بسیاری از مردم زندگی خود را بر اثر سو استفاده از چک از دست بدهند. بانک مرکزی و سایر بانک‌های عامل باید حافظ اموال مردم باشند. قانون پایانه‌های فروشگاهی یکی دیگر از مصوباتی است که اگر درست اجرا شود بسیاری از مشکلات در جامعه حل خواهد شد بنابراین انتظار می‌رود دولت و بانک مرکزی این قوانین را به طور کامل اجرا کنند.

همتی: فرزندان برخی از مدیران چند تابعیتی در خارج مشغول عیش و نوش هستند

حسن همتی نماینده مردم شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی سه شنبه مجلس ضمن محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی از مردم مظلوم فلسطین حمایت خود را اعلام کرد و گفت: این سپاه بود که با هدف قراردادن پایگاه‌های آمریکا در عراق ابهت آمریکا را شکست و سایه جنگ را از کشور دور کرد نه دیپلماسی منفعل و چشم دوخته به خارج.

وی افزود: بخشی از مشکلات اساسی کشور، تورم ۵۰۰ تا ۷۰۰ درصدی، قول‌های عملی نشده، دلال بازی، آشنا سالاری، سلطان سازی و حقوق‌های نجومی برخی مدیران دولتی و شرکتی مردم را به شدت آزار می‌دهد؛ حقوق و دستمزدها به ریال اما متأسفانه هزینه‌ها به دلار است، عده معدودی بدون هیچ مشکلی وام‌های کلان گرفته ولی مردم بیچاره برای دریافت یک وام کوچک باید هفته‌ها دنبال ضامن بگردند که اکثراً موفق نمی‌شوند.

همتی گفت: آقایان در اواخر دولت ادعا دارند که دولت اختیاری برای اجرای دستورات ندارد و دیگران دخالت می‌کنند، چگونه است برای پستی که اختیار ندارند سر و دست می‌شکنند و به این طرف و آن طرف می‌زنند؟ قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟ دولت برای عوارض و مالیات هر کجا باشد مردم را پیدا می‌کند ولی برای مشکلات آنها چاره جویی نمی‌کند، یارانه تعدادی از مردم را قطع کرده و کسی به فکر نیست تمام امکانات به شهرهای بزرگ اختصاص داده شده و شهرهای کوچک و روستاها فراموش شدند.

نماینده مردم شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فرزندان ناخلف برخی از مدیران چند تابعیتی با ثروت‌های باد آورده و رانتی در خارج مشغول عیش و نوش هستند آن وقت جوانان رشید کشور در نقاط مرزی در یگان‌های نظامی و انتظامی با کمترین توقع و امکانات از کشور محافظت می‌کنند، عده‌ای با ثروت‌های باد آورده اقدام به سگ گردانی در کوچه‌ها و خیابان‌ها نموده و سگ‌ها را در اتاق مجلل می‌خوابانند و گاهاً هزینه این حیوانات بیشتر از هزینه متوسط چند خانوار است؛ آن وقت تعدادی از مردم محروم به علت نداشتن سر پناه شب‌ها را بیرون خوابیده و گاهاً با پوشاندن سر و صورت خود به دنبال غذای پسمانده در سطل آشغال‌ها هستند. این کجای عدالت است؟

همتی ادامه داد: خصولتی سازی و تضاد منافع، اقتصاد کشور را به ورطه نابودی برده است، مدیران دولتی و نمایندگان مجلس نباید در هیئت مدیره شرکت‌ها و مسئولیت‌های دیگری حضور داشته و مستقیم و غیر مستقیم ارتزاق داشته باشند، نباید مسئولیت‌ها حتی تا بخشداری به افراد دو یا چند تابعیتی داده شود، ثمرات گذشته دولت‌ها از رتبه بندی معلمان به عنوان از ابزار برای انتخابات استفاده کرده که امیدوارم این بار این کار انجام نشود تا بتوانیم به معلمان عزیز داشته باشیم.

کریمی قدوسی: وزیر صمت با یک امضای طلایی جلوی واردات بی رویه را بگیرد

جواد کریمی قدوسی در جریان جلسه سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در توضیح سوالش از وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره علت واردات بی‌رویه کالاها اظهار کرد: چهار سوال از آقای رزم حسینی داشتم که تاریخ دو سوال آن مربوط به ۸ مهرماه سال ۱۳۹۹ یعنی روزی است که ایشان رأی اعتماد گرفت و هنوز به وزارتخانه نرفته بود. به ایشان گفتم که سوال من ناظر به وضعیت این وزارتخانه و عملکرد آن است، توضیح هم دادم که وقتی آقای رحمانی وزیر صمت بود به او گفتم بنابر اطلاعات موثق و تجزیه و تحلیل وضعیت اقتصاد، یکی از بزرگترین علل سقوط بخشی از تولید و تعطیل شدن بیش از ۴۰ هزار واحد صنعتی و کارخانه همین واردات بی‌رویه بوده است.

وی ادامه داد: اکثر مراکز تولیدی و جاهای دیگر تعطیل شده که آمار آن را تا ۴۰ هزار واحد نشان می‌دهد. یکی از علل تعطیلی واحدهای صنعتی واردات بی‌رویه و قاچاق کالا است. این موضوع را به آقای رحمانی وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت، آقای مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و اکنون به آقای رزم حسینی گفته‌ام من حتی به آقای رزم حسینی این پیشنهاد را دادم که اگر هیچ کاری هم نکنیم و فقط جلوی واردات بی‌رویه را بگیرید کار بزرگی کرده‌اید. برای این کار لیست تولید، ظرفیت و شقوق تولید را با لیست واردات کشور مقایسه کنید آن مواردی که تولید می‌شود اما وارد می‌شود را جلوگیری کنید این یعنی جلوی واردات بی‌رویه را بگیر وزیر می‌تواند با یک امضای طلایی این کار را انجام دهد.

نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این فتوای ۲۰ سال قبل مقام معظم رهبری است که حرام شرعی است. کالایی در داخل تولید شده و به آن مجوز واردات داده شود مگر ما از دولت خواسته‌ایم که قله دماوند را منتقل کند که بگوید ممکن نیست.

وی خاطرنشان کرد: باید آن مدیری بیرون شود که اجازه جلوگیری از واردات بی‌رویه را نمی‌دهد. برخی کارشناسان در وزارتخانه نقش وزیر دارند، وزیر باید در مقابل اینها بایستد عرضه داشته باشد و از اختیارات قانونی خود استفاده کند تا تولید کنندگان و کارگران با مشکل مواجه نشوند.

کریمی قدوسی همچنان گفت: دو سال قبل در مشهد خط تولید قطعاتی برای ایران خودرو را بازدید کردم آنجا به من نشان داده شد که چه خط تولید قوی وجود دارد که خط تولید قطعات بنز و بی ام و را به کشور آورده و از تحریم عبور کردند ۴۰۰ پرسنل و نیرو داشته که به چهار نفر رسیده‌اند که آنها هم فقط فضله جمع می‌کردند، دلیل را جویا شدم من را به آن طرف آزاد راه برد که قطعات و ماشین‌های ایران از چین وارد می‌شد و به صورت بسته بندی ایران خودرو به فروش می‌رسید بعد می‌گویند چرا قیمت خودرو افزایش می‌یابد و توضیح هم می‌دهند که قطعه از خارج وارد می‌شود. با این کارهایشان پیمانکار داخلی را به خاک سیاه نشانده‌اند.

وی توضیح داد: در کارخانه دیگر که قطعات تولید می‌کرد حمایت نکردند و بعد از خارج وارد کردند. ما می‌دانیم که وزیر پنج ماه است که سرکار آمده است، اما این عملکرد مسئولان دیگر بوده که این وضعیت را رقم زده به هرحال در نهایت هم هیچ کاری برای جلوگیری از واردات نشده البته که وزیر اقدامات را خواسته انجام دهد اما حریف دیگران نشده است.

کد خبر 495077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.