مشکلات حقوقی و پیچیده ارگ جهان نما رفع می‌شود/تصمیمات مدیران شهری مبتنی بر نظرات مردم است

شهردار اصفهان گفت: در صدد صدور پایان کار و سند شش دانگ برای ساختمان ارگ جهان نما هستیم تا نسبت به تعیین تکلیف و صدور سند برای واحدهای تجاری آن اقدامات لازم انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی امروز _ پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ _ در برنامه رادیویی «شهر پرسشگر، شهردار پاسخگو»، با گرامیداشت سوم خردادماه سالروز آزادی خرمشهر، اظهار کرد: اولین رزمندگان دلیری که به خرمشهر رفته و برای آزادسازی این شهر جان بر کف نهادند، بچه‌های اصفهان از تیپ امام حسین (ع) به فرماندهی شهید حاج حسین خرازی و تیپ نجف اشرف به فرماندهی شهید حاج احمد کاظمی بودند.

وی افزود: تیپ‌های امام حسین (ع) و نجف اشراف محوری‌ترین یگان‌ها در عملیات‌های بیت‌المقدس و فتح‌المبین بودند که در آن مقطع زمانی کاری بزرگ برای ایران اسلامی انجام دادند، از این رو یاد و خاطره این دو شهید و تمام افرادی که در این نبرد سنگین و بزرگ شرکت کرده و شهر بزرگ خرمشهر را از چنگال دشمن نجات دادند، گرامی می‌دارم، زیرا شهدا زندگانی هستند که برای کشور، اسلام و مردم خدمت کردند.

شهردار اصفهان با اشاره به رویدادهای اتفاق افتاده بر اثر سیل در سال‌های اخیر، تصریح کرد: در جریان سیل سال ۹۸ و قبل از آن، شهرداری اصفهان نقش آفرینی بزرگی کرد، در ابتدای فعالیت این دوره مدیریت شهری زلزله‌ای در شهر کرمانشاه اتفاق افتاد که با توجه به احساس مسئولیت اجتماعی به اتفاق مدیران شهری اصفهان عازم آن شهر شدیم و در تعامل با بنیاد مسکن و سایر دستگاه‌‎ها اقدامات خوبی در کرمانشاه صورت گرفت.

وی با بیان اینکه اولین گروهی که پس از سیل خرم آباد نیز در این شهر حضور یافت، از شهرداری اصفهان بود که گروهی از آتش نشانان و امدادگران به کمک مردم این شهر شتافتند، افزود: پس از آن شاهد وقوع سیل در شهر اهواز بودیم که رفع مشکلات ناشی از سیل در بخشی از این شهر را بر عهده گرفتیم و تا آخر ایستادیم که خوشبختانه در این مأموریت نیز تیم اعزامی اصفهان خوش درخشیدند.

ساخت بیمارستان در شهر بنت برای نجات جان مردم

نوروزی با اشاره به سیل سیستان و بلوچستان در مناطق کنارک، چابهار و منطقه دشتیاری، ادامه داد: پس از این اتفاق در سفری به سیستان و بلوچستان شاهد اوج مصیبت وارد شده به این شهر و مردم آن بودم از این رو ایده جدیدی مطرح شد؛ البته شهرها می‌توانند برای تعامل با شهرهای سایر کشورها ارتباط خواهرخواندگی داشته باشند، اما برای ارتباط با شهرهای داخل کشور این نوع ارتباط صدق نمی‌کند.

وی با بیان اینکه طرح هم‌پیوندی به معنای هم‌پیوندی یک شهر با شهری دیگر در کشور است تا شهری که دارای امکانات و ظرفیت‌های بیشتر و مساعدتر به کمک شهری که در شرایط نامناسبی قرار دارد، رفته و اقدامات لازم را انجام دهد، تصریح کرد: در خصوص جزئیات طرح هم‌پیوندی مکاتبه‌ای با مجمع کلانشهرهای کشور انجام و مورد موافقت مجمع قرار گرفت؛ البته علاقه‎مند بودیم که تمام کلانشهرهای کشور این طرح را انجام دهند.

شهردار اصفهان تاکید کرد: هم پیوندی بدان معنا است که از نظر انتقال تجربیات و بسیج امکانات مردمی برای شهرهایی که در شرایط خوبی نیستند، اقدامات خوبی انجام شود.

وی با بیان اینکه شهر بنت (یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان) برای هم‌پیوندی با اصفهان انتخاب شد، افزود: با احساس مسئولیت افراد علاقه‌مند به کمک رسانی به افرادی که در شرایط نامساعدی قرار دارند، خیریه «پیوند سبا» با مسئولیت «سردار باطنی» بین خیّران اصفهان و سیستان بلوچستان شکل گرفته و تاکنون گام‌های بزرگی برداشته است.

نوروزی با اشاره به ساخت بیمارستان در شهر بنت، گفت: زمین مورد نظر خریداری، طراحی پروژه انجام و منابع مالی مورد نیاز با کمک خیران جمع آوری شده تا بیمارستان در این شهر که سالانه تعداد زیادی از مردم آن به دلیل عقرب گزیدگی و با توجه به عدم دسترسی مناسب به بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند، احداث شود.

وی با قدردانی از حس نوع دوستی افرادی که تاکنون به خیریه «پیوند سبا» کمک کرده‌اند، اظهار کرد: خیریه تشکیل شده بین اصفهان و سیستان و بلوچستان آماده دریافت کمک‌های خیرخواهانه مردم است.

شهردار اصفهان با اشاره به سفر اخیر خود به سیستان و بلوچستان اظهار کرد: این سفر به منظور همفکری با مسئولان و مدیران زاهدان انجام شد؛ نکته مهم دیگر اینکه در جریان سیلی که در این استان اتفاق افتاد و مصیبت‌هایی به همراه داشت دستاوردهایی نیز به دنبال داشت و گاهی می‌توان از این تهدید فرصت‌هایی خلق کرد تا با انجام کار مستمر و دائمی به مردم کمک کنیم.

پروژه‌های سازمان مدیریت پسماند برای رعایت حقوق شهروندان

وی با اشاره به افتتاح پروژه‌های سازمان مدیریت پسماند در روز یکشنبه هفته جاری، گفت: متوسط پسماند شهر اصفهان یک هزار تن در هر شبانه روز است که جمع‌‎آوری و به کارخانه پردازش انتقال یافته و در فرایندی تفکیک می‌شود.

نوروزی ادامه داد: از ۳۰ سال گذشته تنها سه خط تولید در کارخانه پردازش وجود داشت که در سه سال گذشته دو خط تولید به آن اضافه شده و فرایند ۵۰۰ تن پسماندهای ورودی روزانه به کارخانه در این دو خط جدید طی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: روزانه ۱۰ تا ۳۰ مترمکعب شیرابه از پسماندها تولید می‌شد که محیط زیست و آب و خاک را به خطر انداخته بود، از این رو از ابتدای فعالیت این دوره مدیریت شهری برای رفع این مشکل دغدغه داشته و چاره اندیشی کردیم و با ۷۰۰ متر کانال سازی و ایجاد سه لاگون با ظرفیت ۱۲ هزار مترمکعب برای تبخیر شیرابه‌ها در این لاگون‌ها گام برداشتیم تا پسماندهای حاصل از آن نیز در مسیر فرایندهای بعدی قرار گیرد و وارد زمین نشود.

شهردار اصفهان تاکید کرد: در ابتدای فعالیت این دوره مدیریت شهری ۵۰۰ تن دفن زباله را شاهد بودیم که این آمار تا ابتدای هفته جاری به ۴۰۰ تن رسید و روز یکشنبه هفته جاری با بهره برداری از پروژه‌های جدید ۱۳ درصد دیگر از آن حجم کاسته شد تا از این پس ۱۰ تا ۳۰ مترمکعب شیرابه که خطرناک‌ترین مواد برای حیات بشری است، دیگر در زمین فرو نمی‌رود بلکه به سمت لاگون ها رفته و تبخیر شود.

وی ادامه داد: در یک اقدام زیست محیطی و در راستای رعایت حقوق شهروندان، با استفاده از تکنولوژی هاضم بی هوازی مواد خطرناک به انرژی تبدیل و گازوئیل و برق تولید می‌شود که این هدف در برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ مورد توجه قرار گرفته است.

نوروزی با بیان اینکه روز یکشنبه هفته آینده (دوم خردادماه ۱۴۰۰) در هشتاد و یکمین برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح» در راستای هدف ساماندهی مشاغل شهری، فاز نخست مجتمع صنفی عمده فروشان خواروبار با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان در میدان مرکزی میوه و تره بار افتتاح می‌شود، گفت: در این برنامه فاز دوم مجتمع صنفی عمده فروشان خواروبار نیز کلنگ زنی خواهد شد.

نمی‌توان زمان مشخصی را برای تعیین تکلیف نهایی مسائل جهان نما اعلام کرد

وی با اشاره به تعیین تکلیف اسناد ملکی واحدهای ساختمان ارگ جهان نما، اظهار کرد: ساختمان ارگ جهان نما در زمینی به وسعت بیش از ۱۷ هزار مترمربع دارای ۸۱ هزار مترمربع زیربنا است که در صدد صدور پایان کار و سند شش دانگ برای آن هستیم تا نسبت به تعیین تکلیف و صدور سند برای واحدهای تجاری آن اقدامات لازم انجام شود.

شهردار اصفهان افزود: در شش هزار متر مربع از جهان نما باید هتل احداث شود که در این ارتباط مذاکراتی انجام شده و امیدواریم در آینده عملیاتی شود.

وی تاکید کرد: مشکلات حقوقی پیچیده ارگ جهان نما در حال حل شدن است تا از حالت بی‌روحی خارج شود، البته مالکان باید در این راستا همکاری لازم را با شهرداری داشته باشند.

نوروزی ادامه داد: با توجه به دخیل بودن دستگاه‌های متعدد برای رفع مشکلات جهان‌نما، نمی‌توان زمان مشخصی را برای تعیین تکلیف نهایی مسائل این ساختمان اعلام کرد.

ایجاد ۴۰۰ هکتار فضای سبز حدفاصل سه راه فرودگاه تا سگزی

وی در خصوص درخواست شهروندی مبنی بر ایجاد فضای سبز در مسیر حدفاصل سه راه فرودگاه تا سگزی و آبیاری آن با استفاده از پساب، گفت: این نقطه از شهر خارج از محدوده شهری قرار دارد و پساب‌های آن بخش نیز مالک دارد که متولی آن سازمان آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب شهری است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در محدوده سگزی بخشی از زباله‌های غیر قابل بازیافت شهر دفن می‌شود، تصریح کرد: می‌توان با همراهی مردم در تولید کم پسماندها و حجم پسماندهای شهر را از یک هزار تن در هر شبانه‌روز به ۵۰۰ تن کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه حدفاصل سه راه فرودگاه تا سگزی ۱۶۰۰ هکتار زمین منابع طبیعی در اختیار شهرداری است، اظهار کرد: ۴۰۰ هکتار از این اراضی را فضای سبز با درختان متناسب با شرایط کم‌آبی ایجاد کرده و با خرید ۲۰ لیتر بر ثانیه پساب آبیاری آن را انجام می‌دهد تا جلوی گرد و غبار را گرفته و از ورود ریزگردها و ذرات معلق جلوگیری کند.

نوروزی با تاکید بر اینکه در این محدوده (سایت سگزی) ۱۱ کیلومتر تأسیسات، برق و لاگون برای دفن پسماندهای شهری که امکان تجزیه آنها وجود ندارد، ایجاد شده تا محیط زیست شهر سالم‌تر باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۵ درصد فضای سبز چهار هزار هکتاری شهر اصفهان به منظور کاهش استفاده از منابع آب‌های زیرزمینی با استفاده از پساب آبیاری می‌شود که با بهره برداری از تصفیه خانه‌های جدید این میزان به ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: علیرغم شرایط آبی، فضای سبز شهر رو به گسترش است، زیرا در نوع آبیاری با استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری و استفاده از گونه‌های کم نیاز آبی گام‌های ارزشمندی برداشته شده است، در عین حال درختان کهنسال شهر را به عنوان بخشی از هویت و تاریخ شهر حفظ می‌کنیم.

تعیین تکلیف زمین بایر حمام قدیمی هیستان

شهردار اصفهان با اشاره به پیاده‌روسازی خیابان معراج در محدوده منطقه ۱۵ شهرداری، گفت: ۵۰۰ متر از خیابان معراج در منطقه مسکونی قرار دارد که پیاده رو سازی آن شده، اما مابقی مسیر با توجه به قرارگیری در اراضی کشاورزی قابلیت پیاده رو سازی ندارد و تغییر کاربری آن نیز در اراده شهرداری نیست.

وی در خصوص حمام قدیمی هیستان که به گفته یکی از شهروندان تخریب و زمین بایر آن به محل انباشت زباله تبدیل شده است، مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان را موظف به بررسی موضوع، بازدید از محل و تعیین تکلیف زمین بایر رها شده کرد و گفت: باید در صورت لزوم نسبت به دیوارکشی محل اقدام و از تبدیل آن به زباله دانی و ناهنجاری‌های اجتماعی جلوگیری کرد.

نوروزی گفت: بسیاری از شهروندان با ارسال پیامک‌های خود از خدمات ارائه شده شهرداری تشکر و قدردانی می‌کنند که دلگرمی کارکنان و مسئولان را به همراه دارد، اما نکته مهم این است که موفقیت‌های اصل شده در شهر حاصل همراهی شهروندان با شهرداری است.

وی با تاکید بر اینکه برخی از تصمیمات مدیران شهری مبتنی بر نظرات مردم است، ادامه داد: منتظر نظرات سازنده و ارزنده مردم هستیم تا شاهد شهری پویاتر باشیم.

کد خبر 494950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.