۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹
تنوع فرهنگی و نقش آن در توسعه پایدار

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در سال ۲۰۰۱ بیانیه‌ای در خصوص تنوع فرهنگی جهانی مطرح کرد که پس از آن، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه‌ ۲۴۹/ ۵۷ روز بیست و یکم ماه مه را به عنوان روز جهانی تنوع فرهنگی، گفتگو و توسعه به ثبت رساند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از این که روز بیست و یکم ماه مه به عنوان روز جهانی تنوع فرهنگی، گفتگو و توسعه انتخاب شد، مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را در زمینه فرهنگ و توسعه پایدار به تصویب رساند که بر اساس آن مشخص شد فرهنگ نقش مهمی در سه بعد اساسی زندگی شهری یعنی توسعه پایدار، درک بهتر تنوع فرهنگی و طبیعی جهان و شناخت تمدن‌ها ایفا می‌کند. در این روز جهانی، فرصت‌های زیادی برای مردم جهان به وجود می‌آید که می‌تواند به او در درک ارزش‌های تنوع فرهنگی و پیشرفت اهداف قطعنامه یونسکو مبنی بر حفظ و توسعه تنوع گفتگوهای فرهنگی کمک کند. شاید پرسشی که هم‌اینک پیش روی بسیاری از مردم قرار می‌گیرد این باشد که چرا تنوع فرهنگی اخیراً، بیش از گذشته از اهمیت زیادی در ملل مختلف برخوردار شده است؟

تنوع فرهنگی و نقش آن در توسعه پایدار

اهمیت تنوع فرهنگی‌

به جرأت می‌توان گفت که بیش از سه چهارم ناسازگاری‌های عمده‌ای که در سراسر جهان به وقوع می‌پیوندد، از یک بعد فرهنگی برخوردار است به همین دلیل، از نظر بسیاری از منتقدان، ایجاد پیوند بین فرهنگ‌های مختلف سراسر جهان، بهترین استراتژی برای ایجاد صلح، پایداری و توسعه در دنیا به حساب می‌آید.

در واقع، تنوع فرهنگی نیروی محرک توسعه به شمار می‌رود که نه تنها می‌تواند رونق اقتصادی را برای تمام کشورهای سراسر دنیا در پی داشته باشد، بلکه بعد عاطفی، اخلاقی، مذهبی و عقلانی زندگی بشر را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد بنابراین تنوع فرهنگی را می‌توان وسیله‌ای ضروری برای کاهش فقر و دستیابی به توسعه پایدار در نظر گرفت که می‌تواند بسیاری از چالش‌های پیش روی زندگی بشری را از میان بردارد.

علاوه بر این درک و پذیرش تنوع فرهنگی به ویژه از طریق استفاده خلاقانه از رسانه‌ها و فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند برای برقراری گفتگو بین تمدن‌ها و فرهنگ‌ها بسیار مؤثر واقع شود و احترام و درک متقابل را در پی داشته باشد.

تأثیر کووید -۱۹ بر بخش فرهنگی

پس از شیوع پاندمی کرونا، رویدادهای فرهنگی در سراسر جهان لغو شد، نهادهای فرهنگی فعالیت‌های خود را متوقف کردند، نوآوری‌های فرهنگی-اجتماعی به تأخیر افتاد، گردشگری فرهنگی با رکود مواجه شد و بسیاری از اتفاقات دیگر مربوط به بخش فرهنگی کشورهای سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داد. در واقع در هر گوشه از دنیا، تأثیر کرونا به شدت بر بخش فرهنگی احساس شد که همین امر به سهم خود اقتصاد، جامعه و سیاست را نیز تحت تأثیر قرار داد.

بحران کرونا شکاف طبقاتی بین مردم جهان را عمیق‌تر کرد، نابرابری آن‌ها را افزایش داد و آثاری جبران‌ناپذیر از خود بر جوامع آسیب‌پذیر بر جای گذاشت. این در حالی است که تا قبل از شیوع بیماری کووید -۱۹، صنایع فرهنگی و خلاق، اغلب به میزان بیش از ۲۵. ۲ میلیارد دلار آمریکا در اقتصاد جهانی سهیم بوده و فرصت اشتغال را برای ۵. ۲۹ میلیون نفر در سراسر جهان را فراهم می‌آورد. در پی گسترش شیوع ویروس کرونا، تهدیدهایی جدی در بخش فرهنگی، به خصوص در صنعت گردشگری به وجود آمد که می‌تواند تبعاتی بسیار دردناک‌تر داشته باشد.

تنوع فرهنگی و نقش آن در توسعه پایدار

افزایش اهمیت حفظ تنوع فرهنگی

شیوع همه‌گیری کرونا، آسیب‌پذیری صنایع خلاق را به تصویر کشید و نشان داد که فعالیت هنرمندان و کارشناسان فرهنگ از ساختار پیچیده‌ای برخوردار است که به راحتی می‌تواند تحت تأثیر اقدامات اعمال شده برای مهار بیماری کووید -۱۹ قرار گیرد و دنیای فرهنگ را به طور مستقیم تغییر دهد. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد وبسایتی راه‌اندازی کرده تا به افرادی کمک کند که مایلند از بهترین رویکردهای جهانی در خصوص ایجاد پاسخ‌های مناسب به زمینه‌های ملی درس بگیرند.

هدف از تعیین روز جهانی تنوع فرهنگی، گفتگو و توسعه

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تعیین روز بیست و یکم ماه مه به عنوان روز جهانی تنوع فرهنگی، گفتگو و توسعه در نظر داشت نقش فرهنگ را در توسعه پایدار پررنگ‌تر کند. علاوه بر این اهداف دیگری در تأیید قطعنامه این روز بین‌المللی مورد توجه قرار گرفت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حمایت از سیستم‌های پایدار مدیریت فرهنگ، دستیابی به جریانی متعادل از خدمات فرهنگی و افزایش پویایی هنرمندان و کارشناسان فرهنگی، تلفیق فرهنگ با چهارچوب‌های توسعه پایدار و پیشبرد حقوق بشر و آزادی‌های اساسی اشاره کرد.

کد خبر 494805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.