احتمال انتقال کرونا از افراد سیگاری بیشتر است؟

یک فوق تخصص بیماری‌های ریوی گفت: بازدم هر فردی که مبتلا به کرونا باشد حتی بدون مصرف سیگار خطرناک است و می‌تواند در صورت رعایت نشدن فاصله فیزیکی و استفاده نکردن از ماسک، سایر افراد را نیز آلوده کند.

اسدالله اسدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بازدم افراد سیگاری محتوی دود سیگار و گازهای سمی است و چنانچه فرد مبتلا به کرونا باشد، بازدم وی می‌تواند ویروس را به هوای بیرون منتقل کند.

وی افزود: با این حال اطلاعات تأیید شده‌ای وجود ندارد که هر فردی سیگار بکشد و مبتلا به کرونا باشد احتمال انتقال ویروس از بدن او به محیط اطراف بیشتر است.

این فوق تخصص بیماری‌های ریوی تاکید کرد: بازدم هر فردی که مبتلا به کرونا باشد، حتی بدون مصرف سیگار خطرناک است و می‌تواند در صورت رعایت نشدن فاصله فیزیکی و استفاده نکردن از ماسک، سایر افراد را آلوده کند.

اسدیان خاطرنشان کرد: البته فردی که سیگار استعمال می‌کند، ناچار باید ماسک را از صورت خود بردارد، بنابراین در صورتی که فرد سیگاری مبتلا به کرونا باشد خطر ابتلای سایر افرادی که با او در ارتباط هستند، به ویروس کرونا بیشتر است.

وی تصریح کرد: در ابتدا که کرونا شایع شده بود، مطالعاتی در کشور فرانسه مبنی بر این که مصرف سیگار احتمال ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد، مدنظر قرار گرفت، اما بعداً مشخص شد که این مطالعات اشتباه بوده و حتی ثابت شد افراد سیگاری نه تنها کمتر به کرونا مبتلا نمی‌شوند، بلکه شانس ابتلا به کرونا و عارضه بیماری کوید- ۱۹ در آنان بیشتر است.

این فوق تخصص بیماری‌های ریوی اضافه کرد: سیگار، شایع‌ترین علت بیماری مزمن ریه یا COPD است و ۸۵ درصد بیماری انسدادی ریه ناشی از استفاده سیگار و استعمال دخانیات است، چنانچه فرد سیگاری هنوز به بیماری ریوی مبتلا نشده باشد باز هم ابتلا به کوید- ۱۹ برای او خطرناک است.

بیشتر بخوانید: تأثیر سیگار بر کرونا

اسدیان با بیان این که استفاده از قلیان و پیپ همانند سیگار خطرناک است، گفت: بیماری انسدادی مزمن ریه یا COPD سومین علت مرگ و میر در جهان است و کرونا در افرادی که بیماری مزمن ریه ناشی از استعمال سیگار دارند علائم و عوارض شدیدتری ایجاد می‌کند و احتمال نارسایی تنفسی در این افراد بیشتر است.

کد خبر 494386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.