بازنشستگان تامین اجتماعی خواهان تغییر شیوه دریافت سرانه درمان شدند

بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، خواستار تغییر شیوه کسر ۲ درصد از مستمری بابت اجرای ماده ۸۹ قانون تامین اجتماعی شدند.

به گزارش ایمنا، متن این نامه که رونوشتی از آن به وزیر رفاه و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ارسال شده، به این شرح است:

باسمه تعالی

جناب آقای محمدباقر قالیباف

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احتراماً به استحضار می‌رساند هم‌اکنون بیش از ۳/۵ میلیون نفر بازنشسته سازمان تأمین اجتماعی می‌باشند. خوشبختانه در سال جاری همسان‌سازی به نحو مطلوب با ایرادات کم تدوین و بنا بر تأیید سازمان تأمین اجتماعی در مرحله دوم نیز انجام شد؛ در این رابطه به منظور برخورداری از حقوق کامل مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی درخواست لغو کسر ۲ درصد ماده ۸۹ را داریم.

استحضار دارید که سال‌هاست از کلیه مستمری‌بگیران ۲ درصد کسر می‌شود و اجحافی است به بازنشستگان در این برهه از زمان! و نیز به خوبی آگاهید که ۲ درصد حقوق برای یک مستمری‌بگیر می‌تواند کمک بزرگی برای زندگی باشد.

هر ماه در فیش حقوقی مبلغی معادل ۲ درصد بابت درمان (ماده ۸۹) از حقوق و مستمری بازنشستگان کسر می‌شود. این موضوع از منظر تفاوت میزان حقوق‌ها و بالطبع کسورات کمتر و بیشتر مبالغ در کنار خدمات درمانی یکسان، به نظر امری اشتباه و ناعادلانه بوده و باعث تضییع حق بسیاری از افراد می‌شود. زیرا همه سطوح بازنشستگان و مستمری‌بگیران به نوعی به مساوات از خدمات پزشکی و درمانی بیمه تأمین اجتماعی برخوردارند ولیکن در کسورات حق بیمه تفاوت دارند و افراد دارای حقوق و مستمری بیشتر، کسورات بالاتری در این ارتباط در فیش‌شان منظور می‌شود! درحالیکه میزان و کیفیت استفاده از خدمات درمانی برای تمامی سطوح مستمری‌بگیران یکسان است. حال چرا برخی باید بابت خدمات یکسان هزینه کمتری پرداخت کنند و گروهی دیگر هزینه‌ای به مراتب بالاتر؟

لذا به علت وجود خدمات یکسان درمانی برای کل بازنشستگان و مستمری‌بگیران، عدالت بیمه‌ای حکم می‌کند اولاً هزینه خدمات درمانی به صورت رایگان برای کلیه آحاد و اقشار بازنشسته اعمال شود و ثانیاً در صورت‌عدم امکان این امر، رقم ثابتی از کلیه سطوح کسر شود و رقم معقولی در نظر گرفته شود.

در راستای برقراری عدالت و کسب رضایت حداکثری بازنشستگان از یکی از روش‌های ذیل در کسر خدمات درمانی (ماده ۸۹) مطلوب است:

۱- کسر هزینه خدمات درمانی به صورت مبلغی ثابت و یکسان برای همه بازنشستگان و مستمری‌بگیران با هر میزان اِشل حقوقی در فیش لحاظ شود.

۲- با عنایت به کسر حق بیمه تکمیلی از مستمری‌بگیران و افراد تحت تکفل، بابت ماده ۸۹ مبلغی تحت عنوان حق درمان از مستمری‌بگیران کسر نشود، زیرا همانطور که استحضار دارید بخشی از مستمری بازنشستگانی که سال‌ها تلاش کرده و اینک نیاز به رسیدگی دارند بخشی از مستمری ایشان بابت درمان کسر می‌شود؛ چه استفاده کند و چه بلااستفاده باشد.

منبع: ایلنا

کد خبر 493811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.