کیفیت اجرای پروژه «سبزه میدان» را فدای سرعت نمی کنیم

مدیر پروژه سبزه میدان با بیان اینکه در اجرای این پروژه نباید کیفیت را فدای سرعت کنیم، گفت: تغییراتی که در پروژه اعمال شده تنها برای ارتقای کیفیت آن بوده و فشار کار را دوچندان کردیم تا مردم در شش ماهه دوم سال بتوانند در بخش مرکزی شهر تردد داشته باشند.

ناصر صفا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه پروژه سبزه میدان با قابلیت‌های مذهبی، اجتماعی، اقتصادی، گردشگری و با محوریت ایجاد فضای سبز در محدوده مسجد جامع، مسجد خانم، بازار بزرگ زنجان و عمارت ذوالفقاری قرار گرفته است، اظهار کرد: این پروژه در شهریور ۹۸ شروع به کار کرد و مدت زمان اجرای ان دو سال بود.

وی ادامه داد: قرارداد پروژه سبزه میدان به صورت EPC (مهندسی، تأمین تجهیزات، اجرا) و قرارداد اصلی آن به مبلغ ۶۴ میلیارد تومان بوده است.

مدیر پروژه سبزه میدان با بیان اینکه فضاهای عمرانی و ساختمانی پروژه از واحدهای تجاری تشکیل شده است، اضافه کرد: ضلع شرقی شامل ۴۲ باب مغازه است که عملیات سفت‌کاری آن به پایان رسیده و عملیات نازک‌کاری در حال اجراست و در این قسمت شاهد پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی هستیم.

وی یادآور شد: در مجموع ضلع غربی و شرقی پروژه با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در حال اجراست که در مجموع ۸۰ واحد تجاری با ۶۵ واحد مفید و ۱۵ واحد تاسیساتی خدمات و سرویس‌های بهداشتی و موتور خانه در آینده به بهره برداری خواهد رسید

صفا با بیان اینکه در قسمت شمال پروژه، ساختمان تالار شهر واقع خواهد شد، ادامه داد: این تالار روبروی مدرسه توفیق واقع شده که با کاربری فرهنگی اجتماعی و پارکینگ با زیر بنای ۷۰۰۰ مترمربع با ۱۳۰ واحد پارکینگ و ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.

وی با اشاره به اجرای کانال مشترک تاسیساتی گفت: این کانال به طول ۵۰۰ متر اجرا شده و همه تأسیسات اعم از برق، آب و فیبر نوری از این کانال عبور می‌کند که تاکنون ۸۹ درصد پیشرفت داشته است.

مدیر پروژه سبزه میدان اظهار کرد: گذر پله مشاهیر با پیشرفت ۶۰ درصد و شیب راه جنوبی که سبزه میدان قدیم را به سبزه میدان جدید متصل می‌کند با پیشرفت ۹۰ درصد در حال اجراست.

وی از شروع عملیات اجرای گرمایش از کف در این پروژه خبر داد و افزود: شروع عملیات لوله‌های پنج لایه ذوب برف از کل لاین‌های مغازه‌ها و پله مشاهیر اجرا می‌شود.

صفا با اشاره به زمان پیش بینی شده برای اجرای پروژه افزود: در این پروژه یک قرارداد اصلی داشتیم که تغییراتی بعداً در پروژه اعمال شده که در ابتدا مورد توجه قرار نگرفته بود و خاصیت پروژه EPC این است که در حین اجرای پروژه تغییراتی را در اجرای طرح داشته باشید و متفاوت‌تر از قرارداد پیمانی است.

وی اضافه کرد: در قابلیتی که در قرارداد این پروژه بود به نقاطی رسیدیم که ساختمان تالار شهر که در ضلع شمالی قرار گرفته فاقد پارکینگ بود و شهرداری اقدام به تأسیس ۱۳۰ واحد پارکینگ در آن نقطه کرده است که بار مالی زیادی را بر پروژه تحمیل می‌کند.

مدیر پروژه سبزه میدان تعریض خیابان‌های پیرامون پروژه را از دیگر دلایل تحمیل بار مالی بر پروژه دانست و گفت: خیابان هفت تیر ۱۶ متر در پروژه تعریف شده بود که در طرح جدید این خیابان به ۲۷ متر افزایش پیدا کرد و خیابان دیگر در امتداد خیابان ذوالفقاری ۱۶ متر بود که در طرح جدید خیابان بازگشایی و به ۲۰ متر رسیده است.

وی ایجاد کانال تاسیساتی را از دیگر دلایل افزایش اعتبار پروژه عنوان کرد و یادآور شد: شرکت‌های خدماتی با وجود این کانال به راحتی می‌توانند نواقص احتمالی را بدون تخریب و آسیب به بستر پروژه مرتفع کنند.

صفا با بیان اینکه در پروژه اصلی توجهی به بحث مناسب سازی نشده بود، گفت: در پروژه آئین نامه‌های مناسب سازی اجرا نشده بود که اجرای مناسب سازی مقدار زیادی هزینه تحمیل کرد که ناگزیر به اجرای آن بودیم.

روند پروژه به کندی پیش می‌رود

وی اضافه کرد: مبتلا شدن برخی از نیروها در این پروژه به بیماری کرونا روند اجرای پروژه سبزه میدان را دچار مشکل کرد و روند کار به کندی صورت می‌گیرد.

مدیر پروژه سبزه میدان از تلاش تیم برای بازگشایی خیابان‌های پیرامون پروژه تا پایان شهریور سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به وجود محدودیت‌ها در این پروژه ناچار به انتخاب پیمانکار دیگری برای اجرای برخی قسمت‌ها هستیم و این موضوع در زمان بندی پروژه تعریف نشده است.

وی با تاکید بر اینکه میزان کار در پروژه دو برابر شده است اما زمان بندی پروژه هیچ تغییری نکرده است، ادامه داد: در تلاش هستیم زیرساخت‌های پروژه و عرصه پایینی و عرصه میدان و سفت کاری تالار شهر نیز تا پایان شهریور سال جاری به اتمام برسد و اقدامات داخلی پروژه نیز به مرور زمان به پایان خواهد رسید.

وی با بیان اینکه قرارداد ما نسبت به قرارداد اولیه دو تا سه برابر افزایش داشته است و باید مدت زمان اجرای پروژه نیز به سه تا چهار سال برسد، افزود: مشکلاتی برای مردم در بافت مرکزی شهر ایجاد شده مدیریت شهری را مصمم کرده تا پروژه را تحویل دهد.

صفا با اذعان بر اینکه در اجرای پروژه سبزه میدان نباید کیفیت را فدای سرعت کنیم، گفت: تغییراتی که در پروژه اعمال شده تنها برای ارتقای کیفیت پروژه بوده و فشار را دوچندان کردیم تا مردم در شش ماهه دوم سال بتوانند در بخش مرکزی شهر تردد داشته باشند.

دولت تنها هشت میلیارد تومان برای اجرای پروژه سبزه میدان کمک کرده است

وی با بیان اینکه علی‌رغم قول‌های مکرر دولت تنها هشت میلیارد تومان برای اجرای پروژه سبزه میدان کمک کرده است، ادامه داد: طبق قرارداد اولیه و همزمان با سفر نایب رئیس مجلس به استان دولت مقرر کرد که ۴۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه سبزه میدان کمک کند که در صورت تخصیص به موقع اعتبارات دولتی مطمئناً روند اجرای پروژه سرعت بیشتری پیدا می‌کرد.

مدیر پروژه سبزه میدان با تاکید بر اینکه مدیریت شهری می‌توانست قرارداد قبلی را با همان کیفیت قبلی تحویل بدهد اما این کار را نکرد، گفت: اگر با طرح قبلی پروژه اجرا می‌شد به عنوان مثال وقتی می‌خواستیم مبلمان شهری را تغییر بدهیم باید سنگ فرش را تخریب می‌کردیم.

وی با اشاره به پیچیدگی‌های پروژه و افزایش قیمت‌ها و ایراد قرارداد قبلی تصریح کرد: اگر مدیریت شهری چشم‌هایش را به نواقص قبلی می‌بست و پروژه را با همان کمیت و کیفیت اجرا می‌کرد پروژه سبزه میدان به موقع اجرا می‌شد در حالی که کاملاً ناقص بود.

صفا اضافه کرد: مطالبه شهروندان زنجانی این بود که کیفیت را فدای سرعت نکنیم و شهرداری با همه مشکلات و تنها با منابع داخلی پروژه را انجام می‌دهد و به هیچ عنوان بخاطر منابع مالی پروژه متوقف نشده است.

وی با بیان اینکه اعتبار اولیه پروژه ۶۴ میلیارد تومان بود مبلغ آن از ۲۵ درصد هم بیشتر شده است، گفت: طبق قانون اقلام اضافه شده باید در پروسه زمانی ۴۵ روزه و انتخاب پیمانکار خریداری شود که این امر روند اجرای پروژه را طولانی‌تر می‌کند.

کد خبر 493123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.