۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
چرا صادق خان محبوب است؟

پایتخت‌نشینان انگلستان با انتخاب صادق‌خان به عنوان شهردار برای دور دوم، مخالفت اکید خود نسبت به نژادپرستی را به تصویر کشیدند؛ صادق‌خان طی پنج سال گذشته دستاوردهای بسیاری را برای مردم لندن به ارمغان آورده است، با این حال، نقص‌های دوران مدیریت او نیز نارضایتی‌هایی از سوی مردم در پی داشت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، صادق‌خان که اصالتاً پاکستانی است، توانست برای بار دوم به عنوان شهردار لندنی انتخاب شود که میزبان یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های حمل و نقل جهان و نیروهای پلیس شهری است و نام خود را به عنوان محبوب‌ترین سیاستمدار مسلمان در میان بریتانیایی‌ها به ثبت برساند. شأن بیلی ۴۹ ساله، از نژاد سیاه‌پوستان اهل جامائیکا، رقیب اصلی شهردار لندن در انتخابات بود که همین امر مخالفت مردم پایتخت با مسئله نژادپرستی را به تصویر می‌کشید.

چرا صادق خان محبوب است؟

در پایان رقابت، صادق‌خان برای پنج سال بعد نیز سمت شهردار پایتخت انگلستان را به دست آورد که محبوبیت او در میان مردم لندن به دستاوردها و خدماتی که طی دور قبلی مدیریتش برای مردم به ارمغان آورده بود، نسبت داده شده است. اگرچه موفقیت‌های صادق‌خان طی پنج سال گذشته بسیار بیشتر از نقص‌های دوران حکومتی او بوده، با این حال، برخی از مردم لندن بر این باورند که وی نقص‌هایی نیز در دوران مدیریت خود داشته که باعث نارضایتی در میان بسیاری از آنان شده است. در ادامه به معرفی مهم‌ترین دستاوردها و اشتباهات وی طی پنج سال گذشته پرداخته می‌شود.

احداث منطقه کربن پایین

از مهم‌ترین مولفه‌هایی که در افزایش محبوبیت صادق‌خان بین مردم لندن مؤثر بوده است، می‌توان به تلاش‌های وی برای حفظ محیط زیست و بهبود کیفیت هوا اشاره کرد. خان در آوریل سال ۲۰۱۹، منطقه‌ای با کمترین انتشار کربن در پایتخت انگلستان به وجود آورد که پس از مدت زمانی کوتاه، مناطق شمالی و جنوبی این شهر را نیز در بر گرفت. بر اساس این جنبش، تردد خودروهایی با انتشار بالای کربن به این منطقه ممنوع شد و رانندگان چنین وسایل حمل و نقلی، موظف به پرداخت ۵۰. ۱۲ پوند جریمه به ازای هر یک روز تردد در آن‌ها شدند.

صادق‌خان طی دوران تبلیغات خود برای سمت شهرداری لندن متعهد شد در صورت برگزیده شدن، از ورود خودروهایی با بیشترین انتشار گازهای آلاینده به پایتخت خودداری به عمل آورد و برای تردد رانندگان چنین وسایلی، جریمه ۵۰. ۳ پوندی برای هر روز در نظر گیرد. حمایت از کاشت هزاران درخت در سراسر شهر از دیگر اقداماتی بود که توسط شهردار لندن برای حفظ محیط زیست خیابان‌های شهر انجام شد.

چرا صادق خان محبوب است؟

افزایش مسیرهای دوچرخه

علاوه بر این، شهردار لندن اقدامات زیادی برای ترویج تردد سبز در سراسر شهر انجام داده است؛ به عنوان مثال، طی چند سال اخیر و حتی پیش از شیوع بیماری کووید -۱۹، تعداد مسیرهای دوچرخه‌سواری در سراسر پایتخت انگلستان به طور قابل توجهی افزایش یافت و مناطقی با ترافیک پایین، گوشه و کنار لندن را فرا گرفت. این امر نیز در بهبود کیفیت هوای شهر بسیار مؤثر واقع شد و محبوبیت خان را در میان مردم دو چندان کرد. شهرداری لندن موفق شده از آغاز گسترش ویروس کرونا، بیش از ۹۰ کیلومتر مسیر دوچرخه احداث کند که به معنی رشد تقریباً پنج برابری این مسیرها است. صادق خان ادعا کرده که می‌تواند با برنامه‌ریزی ۸۰ درصد ترددهای درون شهری را تا سال ۲۰۴۱ به دوچرخه‌سواری، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و همچنین پیاده روی تبدیل کند.

چرا صادق خان محبوب است؟

اگرچه صادق‌خان بارها از اهداف بلندپروازانه خود برای ایجاد شهر بدون کربن تا سال ۲۰۳۰ خبر داده، اما به نظر می‌رسد که اقدامات کم او برای ترویج خودروهای الکتریکی رسیدن به این هدف را با مشکل مواجه کند. گزارشات حاکی است که تعداد بسیار کمی ایستگاه شارژ خودروهای الکتریکی در سراسر پایتخت انگلستان وجود دارد و به همین دلیل، گرایش ناوگان اتوبوسرانی به تعویض خودروهای خود با نوع برقی آن‌ها بسیار کم است.

چرا صادق خان محبوب است؟

دستاوردها و کم‌کاری‌های صادق‌خان در حوزه مسکن

هواداران صادق‌خان یکی از مهم‌ترین دلایل حمایت خود از شهردار پنج سال گذشته پایتخت را تلاش بی‌وقفه وی در ساخت خانه‌های مقرون به صرفه دانسته‌اند. تنها طی یک سال گذشته، احداث سه هزار خانه جدید در پایتخت انگلستان آغاز شده که قرار است با قیمت بسیار مناسب در اختیار افرادی با کمترین توان مالی قرار داده شود. البته بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه، پیشرفت ساخت و ساز خانه‌های مقرون به صرفه بسیار کند پیش رفته که البته بسیاری از منتقدان علت آن را به شیوع بیماری کووید -۱۹ و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نسبت داده‌اند.

از سوی دیگر، طی دوران کرونا بیش از ۶۰ هزار نفر از مردم بی‌خانمان پایتخت انگلستان از مسکن موقت برخوردار شدند که این امر از سال ۲۰۰۶ به بعد، بی‌سابقه بوده است. بسیاری از منتقدان خان مدعی شده‌اند که تلاش‌های شهردار لندن برای تأمین خانه‌های مقرون به صرفه بسیار کم‌تر از چیزی بوده که پیش از این قول داده است.

چرا صادق خان محبوب است؟

کاهش دزدی در پایتخت انگلستان

بسیاری از مخالفان صادق خان بر این باورند که شهردار پایتخت انگلستان نتوانسته طی پنج سال گذشته مدیریت خود، خشونت بین جوانان را به درستی تحت کنترل قرار دهد و همین امر منجر به مرگ تعداد قابل توجهی از جوانان شهر شده است. بر اساس، گزارشات متعدد، طی یک سال اخیر تعداد ۱۲ نفر از جوانان شهر بر اثر نزاع با هم‌نوعان خود و استفاده از سلاح سرد، جانشان را از دست داده‌اند. این آمار بسیار بیشتر از تعداد جوانانی است که طی دوران مدیریت بوریس جانسون، شهردار سابق لندن، جان خود را از دست داده بودند؛ این موضوع برگ برنده‌ای برای مخالفان صادق خان است اما شهردار لندن علت بروز این مشکلات مدیریتی را فرآیندهایی قهری عنوان کرده است که بر کاهش بودجه مورد نیاز برای خدمت رسانی به جوانان و قشر محروم کشور تأثیر گذاشته است. هرچند مجریان عدالت این شهر سنجش موفقیت صادق خان در این زمینه را کار پیچیده‌ای عنوان کرده‌اند چرا که پلیس لندن از استقلال عملیاتی برخوردار است و بیشتر بودجه خود را از وزارت کشور دریافت می‌کند و این در حالی است که الگوهای تخلف در این شهر تحت تأثیر عواملی مانند تأمین مواد مخدر است. هرچند برگ برنده صادق خان در این میان، کاهش ۱۲ درصدی دزدی از خانه‌ها، پایین آمدن نرخ دزدی خیابانی با موتور به یک سوم و کاهش ۱۵ درصدی جرایم اسلحه دار عنوان شده است.‌

چرا صادق خان محبوب است؟

کد خبر 493077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.