نمازی: رد صلاحیت‌ها تأثیر مستقیم بر مشارکت مردم در انتخابات دارد

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: متأسفانه طی هفته‌های گذشته شاهد رد صلاحیت گسترده کاندیداهای اصلاح طلب در انتخابات شوراهای اسلامی شهر بودیم که این موضوع تأثیر مستقیم بر میزان مشارکت مردم در انتخابات دارد و باعث فاصله گرفتن آنها از انتخابات می‌شود.

علی نمازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح طلب در انتخابات شورای اسلامی شهر اظهار کرد: اجرا، نظارت، مقررات و سیستم و روش انتخابات از جمله عوامل اساسی در برگزاری انتخابات است متأسفانه سیستم انتخابات در ایران برعکس بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، قدیمی است.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته احزاب سیاسی رقابت‌های درونی خود را برای تعیین کاندیدا از حدود یک سال قبل از برگزاری انتخابات آغاز می‌کنند و نهایتاً گزینه‌های خود را برای انتخابات به مردم معرفی می‌کنند و مردم نیز پس از در یافت برگه‌های رأی با نهایت تمرکز، طی چندین روز آرا خود را به صندوق می‌ریزند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: در ایران حتی یک روز مانده به ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری، هنوز هم جریان‌های سیاسی تکلیف خود را نمی‌دانند و نهایتاً در روز انتخابات مردم با رجوع پای صندوق‌های اخذ رأی، آرای خود را در آن‌ها خواهند ریخت.

نمازی تصریح کرد: در حال حاضر مهمترین عامل سیستم انتخابات، کاندیداها هستند و اگر برخی از آنها برای حضور در کارزار انتخابات حذف شوند انگیزه مردم برای مشارکت در این عرصه کاهش می‌یابد.

وی اضافه کرد: نمی‌توان مردم را علیرغم حذف کاندیدای محبوبشان مکلف به مشارکت در انتخابات کرد زیرا زمانی انتخابات معنا می‌دهد که مردم از بین گزینه‌های محبوب خود دست به انتخاب بزنند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: طی سال‌های گذشته مردم به واسطه حمایت از نظام و انقلاب و علیرغم برخی دلخوری‌ها، در انتخابات شرکت می‌کردند، اما در انتخابات مجلس یازدهم شاهد آن بودیم که به دلیل رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان، طیفی از آنها حاضر به مشارکت در انتخابات نشدند.

نمازی تاکید کرد: متأسفانه طی هفته‌های گذشته شاهد رد صلاحیت گسترده کاندیداهای اصلاح طلب در انتخابات شوراهای اسلامی شهر بودیم که این موضوع تأثیر مستقیم بر میزان مشارکت مردم در انتخابات دارد و باعث فاصله گرفتن آنها از انتخابات می‌شود و این فاصله گرفتن، باعث ایجاد چالش‌های عظیمی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که مدعی ایجاد نظام مردمی و پاسخگو هستند باید بدانند که این مهم زمانی تحقق پیدا می‌کند که شاهد مشارکت پرشور مردم در انتخابات باشیم.

کد خبر 492564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.