۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
نگاهی به تواشیح "اسماء الحسنی"

تواشیح «اسماء الحسنی» که با همکاری حوزه هنری استان اصفهان و مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بینه تولید شده است به مناسبت ماه مبارک رمضان، در شبکه‌های مجازی و شبکه‌های تلویزیونی پخش شده و مورد توجه قرار گرفته است.

مجتبی هرندی زاده، آهنگساز این تواشیح در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، گفت: فراگیری قرآن را از ۹ سالگی آغاز کردم و در ۱۲ سالگی به گروه تواشیح نصر دعوت شدم و همراه با این گروه در مسابقات قرآنی شرکت کردم.

وی افزود: با توجه به اینکه در آن دوران کارهای تواشیح ما از گروه‌های مصری تقلید می‌شد من به این فکر افتادم که می‌توانیم ملودی تواشیح‌های مصری را روی متن‌های دیگر استفاده کنیم، در آن زمان متن‌های جدیدی را پیدا می‌کردیم و ملودی را روی آن بارگذاری می‌کردیم، این کار باعث می‌شد کار ما از حالت تقلیدی خارج شود.

آهنگساز تواشیح "اسماءالحسنی"، ادامه داد: شروع کار آهنگسازی با انتخاب و بارگذاری همین ملودی‌ها روی متن‌های جدید آغاز شد  البته خود را آهنگساز نمی دانم و ساز تخصصی هم ندارم. ساخت آهنگ برای گروه تواشیح و گروه بینه را به صورت حسی و تجربی انجام می‌دهم.

هرندی زاده در خصوص آهنگسازی متن اسماء‌الحسنی تاکید کرد: واقعاً کار دشواری بود و نزدیک به هفت ماه برای آن زمان گذاشتم، نه به صورت مستمر، اما در زمان‌های آزاد روی آن کار می‌کردم.

وی می‌افزاید: دو مورد را در خصوص این اثر باید در نظر بگیریم و آن اینکه این تواشیح قبلاً توسط قاریان مصری اجرا شده و اثر ماندگاری است، پس اثری که من می‌خواستم بسازم باید بهتر و قوی‌تر از آن اثر باشد یا حداقل با آن برابری کند.

آهنگساز تواشیح «اسماء‌الحسنی» ادامه داد: مورد دیگر اینکه تواشیح اسماء‌الحسنی مصری‌ها ضرب پذیر بود، اما ضرب پذیری که من برای این متن استفاده می‌کردم باید با مترونومی اندازه‌گیری می‌شد که همه این فاصله‌ها با هم برابری کند. کار تواشیح را در مقام نهاوند شروع کردم و از این کار راضی بودم در این تواشیح از پرده‌های کروماتیک استفاده شد که گیرایی تواشیح را بالا می‌برد.

هرندی زاده اضافه کرد: اجرای این تواشیح بر عهده گروه نوجوانان بینه بوده است و اجرا توسط این نوجوانان خوش صدا می‌تواند در جذب این رده سنی به قرآن بسیار مؤثر باشد.

کد خبر 492428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.