واکسن‌ کرونا؛ از تأثیر بر زنان باردار تا زمان دریافت

همزمان با آغاز واکسیناسیون عمومی در کشورهای دنیا، مردم همواره نگران عوارض جانبی واکسن کووید-۱۹ و تاثیر آن بر بدن خود بوده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، واکسیناسیون عمومی بهترین راه برای پایان دادن به همه‌گیری کرونا است با این وجود میزان تأثیرگذاری هیچ واکسنی ۱۰۰ درصد نیست علاوه بر این هیچ واکسنی نمی‌تواند بلافاصله مؤثر واقع شود؛ تقریباً دو هفته پس از دریافت واکسن طول می‌کشد تا سیستم ایمنی بدن آنتی بادی‌های لازم برای مقابله با ویروس کرونا را تولید کند. حقایقی در مورد عملکرد واکسن کرونا و تأثیرات آن بر بدن انسان وجود دارد که در ادامه به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

تأثیر واکسن کرونا بر زنان باردار

متخصصان معتقدند دریافت واکسن کرونا برای زنان باردار و مادران شیرده هیچ خطری ندارد. تا کنون ۱۰۰ هزار زن باردار در آمریکا واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و هیچ عارضه جانبی خاصی را تجربه نکرده‌اند. از آنجایی که زنان باردار بیش از دیگران در معرض آلوده شدن به ویروس کرونا و مبتلا شدن به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ قرار دارند بهتر است واکسن کرونا را دریافت کنند تا در برابر ابتلای آن ایمن شوند.

واکسن‌ کرونا؛ از تأثیر بر زنان باردار تا زمان دریافت واکسن کووید-۱۹

آیا افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای باید واکسن کرونا دریافت کنند؟

توصیه شده است افراد چهار یا پنج روز پیش از دریافت واکسن کرونا، از مصرف داروهای رقیق کننده خون و دیگر داروهای خاص خودداری کنند و در زمان مشخص شده واکسن خود را دریافت کنند علاوه بر این پژوهشگران باور دارند واکسن‌های تأیید شده کرونا ایمن هستند و هیچ تأثیر منفی بر افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری مزمن کلیه، فشار خون بالا یا حتی سرطان ندارند.

عوارض جانبی واکسن کرونا چیست؟

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد دریافت واکسن کرونا هیچ مشکل اساسی یا خاصی ایجاد نمی‌کند. مم کن است فرد واکسینه شده عوارض جانبی خفیفی از جمله بدن درد، سردرد، اسهال و تب را تجربه کند. عوارض جانبی ذکر شده بسیار خفیف هستند و پس از گذشت یک یا چند روز کاملاً بر طرف می‌شوند. افراد واکسینه شده می‌توانند به منظور تسکین عوارض جانبی داروی استامینوفن مصرف کنند.

تأثیر واکسن کرونا بر جنین

اطلاعات زیادی در مورد تأثیر واکسن کرونا بر جنین در سه ماه اول بارداری در دسترس نیست، اما به نظر می‌رسد دریافت این واکسن در نیمه دوم بارداری تأثیری بر جنین ندارد. پس از انجام واکسیناسیون، آنتی بادی تولید شده در بدن از طریق بند ناف به جنین راه پیدا می‌کند، در این صورت جنین نیز در برابر ویروس کرونا ایمن می‌شود. متأسفانه بیشتر مطالعات در این زمینه بر واکسن‌های آمریکایی صورت گرفته است و اطلاعات کافی در مورد تأثیر دیگر واکسن‌ها بر زنان باردار و جنین وجود ندارد. با این وجود محققان معتقد هستند مزایای دریافت واکسن کرونا برای زنان باردار و جنین آن‌ها بیشتر از معایب آن است.

افراد بهبود یافته از کرونا چه زمانی باید واکسن دریافت کنند؟

متخصصان اعلام کرده‌اند که بیماران کرونایی می‌توانند ۱۴ تا ۲۸ روز پس از بهبود پیدا کردن از بیماری کرونا واکسن مورد نظر را دریافت کنند. افرادی که پس از دریافت دوز اول واکسن کرونا به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند، می‌توانند پس از بهبود یافتن از بیماری، دوز دوم واکسن را تزریق کنند.

آیا می‌توان پس از دریافت واکسن کرونا پلاسما اهدا کرد؟

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که افراد می‌توانند چهار هفته پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹، زمانی که میزان آنتی بادی تولید شده در بدن در بیشترین مقدار خود است پلاسما اهدا کنند. در صورتی که سطح آنتی بادی موجود در بدن افراد به میزان کافی باشد می‌توانند تا چندین بار پلاسمای خون خود را اهدا کنند اما پس از دریافت واکسن کرونا نمی‌توانند پلاسما اهدا کنند.

آیا لازم است افراد جوان نیز واکسن کرونا دریافت کنند؟

با وجود این که افراد بالای ۶۵ سال بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ قرار دارند، اما افراد جوان نیز ممکن است به دلیل ابتلاء به این بیماری در بیمارستان بستری شوند و علائم شدید و جدی آن را تجربه کنند و علائم طولانی مدت کرونا تا چندین ماه با آن‌ها همراه باشد. عوارض طولانی مدت کرونا شامل مه مغزی، خستگی، سردرد، سرگیجه، تپش قلب، درد قفسه سینه، افسردگی و اضطراب می‌شود علاوه بر این ممکن است افراد جوان بیماری کووید -۱۹ بدون علامت را تجربه کنند در این صورت این افراد باعث بیمار شدن دیگران می‌شوند، به همین دلیل لازم است افراد جوان نیز واکسن کرونا دریافت کنند تا در برابر بیماری کووید -۱۹ ایمن شوند.

کد خبر 492395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.