گیاه خواران سالم تر هستند

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد شاخص زیست نشانگر این است که گیاه‌خواران سالم‌تر از افرادی هستند که گوشت مصرف می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زیست نشانگرها می‌توانند تأثیرات مثبت یا منفی بر بدن داشته باشند و در بهبود یا پیشگیری از سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و دیگر بیماری‌های مزمن کمک کند. گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر رژیم غذایی بر شاخص‌های بیماری در خون و ادرار افراد مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، اطلاعات پزشکی ۱۷۷ هزار و ۷۲۳ فرد سالم با میانگین سنی ۳۷ تا ۷۳ سال را ارزیابی کردند، این افراد در پنج سال گذشته رژیم غذایی خود را تغییر نداده بودند.

افراد شرکت کننده در مطالعه به دو گروه تقسیم شدند؛ گروه اول گیاه خوارانی که گوشت قرمز، مرغ یا ماهی مصرف نمی‌کردند و گروه دوم افرادی که گوشت مصرف می‌کردند. تعداد افراد شرکت کننده در گروه اول چهار هزار و ۱۱۱ نفر و گروه دوم ۱۶۶ هزار و ۵۱۶ نفر بود. محققان ارتباط بین ۱۹ زیست نشانگر مربوط به دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، کبد و کلیوی و بیماری‌های استخوانی و مفصلی را ارزیابی کردند و عواملی مانند سن، جنسیت، نژاد، چاقی، میزان مصرف الکل و سیگار کشیدن افراد را در نظر گرفتند.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد ۱۳ زیست نشانگر مربوط به کلسترول خون، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، بیماری کبد و بیماری کلیه در میان گیاه‌خواران کمتر بود. با این وجود، نشانگرهای زیستی مؤثر مانند میزان کلسترول خوب خون، ویتامین D و کلسیم موجود در بدن گیاه‌خواران کمتر بود. کمبود ویتامین D باعث می‌شود افراد بیشتر در معرض ابتلای بیماری‌های استخوانی و مفصلی قرار بگیرند علاوه بر این میزان تری گلیسیرید و سیستاتین C موجود در خون گیاه‌خواران بیشتر بود که نشان می‌دهد عملکرد کلیه‌های آن‌ها ضعیف‌تر است.

به گفته محققان، از آنجایی که مطالعه انجام شده یک مطالعه مشاهداتی بوده و لازم است در این زمینه بررسی‌های بیشتری بشود تا ارتباط بین رژیم غذایی و احتمال بروز بیماری‌های مختلف مشخص شود.

کد خبر 492378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.