آموزش‌وپرورش ضوابط و ممنوعیت‌های استخدام نیرو در سال تحصیلی جدید را اعلام کرد+جزئیات

برنامه توسعه سنواتی و ساماندهی عوامل آموزشی، آموزش و پرورش در سال تحصیلی، ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در هفته جاری ابلاغ شد که در آن به تفصیل به مقررات و ضوابط تأمین و به کار گیری نیرو پرداخته شده است.

به گزارش ایمنا، در این شیوه نامه آمده است که برنامه توسعه سنواتی و ساماندهی عوامل آموزشی آموزش و پرورش در سال تحصیلی، ۱۴۰۱-۱۴۰۰، با توجه به سیاست‌های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش، ابلاغی مقام معظم رهبری، اهداف و راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، خط مشی‌های جدید وزارت آموزش و پرورش، مبتنی بر نقشه راه سند تحول بنیادین و سایر اسناد فرادستی و به منظور مدیریت بهینه منابع انسانی (موضوع بندهای ۵.۸و ۲۰.۱ اهداف عملیاتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش)، با رویکرد تفویض اختیار و تسهیل برنامه ریزی منطقه‌ای به نحوی تنظیم شده است که ضمن شفافیت و قطعیت تحقق شاخص‌ها، امکان انعطاف پذیری روش‌ها و توجه به تفاوت‌های منطقه‌ای را فراهم آورد.

مهمترین اهداف و رویکردهای مورد نظر در تدوین و اجرای این برنامه شامل افزایش بهره وری منابع انسانی، اجرایی کردن بخش‌های مرتبط با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ارتقای کیفیت فعالیت‌ها در آموزش و پرورش، توسعه عدالت آموزشی همراه با سازماندهی بهینه دانش آموزان، کلاس‌ها و مدارس، تفویض بیشتر اختیارات و افزایش مشارکت سطوح اجرایی در نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری، توسعه و تعمیق فعالیت‌های برنامه ریزی منابع انسانی، اولویت به کارگیری نیروی انسانی در گروه معلم (کلاس درس) به منظور بهینه سازی منابع انسانی و جذب حداکثری دانش آموزان لازم التعلیم و بازمانده از تحصیل، می‌شود.

سیاست‌های اجرایی ساماندهی عوامل آموزشی آموزش و پرورش

- ارتقای کیفیت مدارس، با تأکید بر مدارس شبانه روزی و توسعه طرح روستا مرکزی و توجه ویژه به کلاس‌های چند پایه

- تأمین نیازها از منابع انسانی رسمی، پیمانی و قرارداد کار معین موجود، به صورت موظف و در صورت لزوم غیر موظف (تبصره: تأمین نیاز از محل نیروهای واجد شرایط مندرج در قوانین مربوط و خرید خدمات آموزشی، با رعایت محدودیت‌ها ضوابط بودجه‌ای سال ۱۴۰۰ و براساس مجوزهای دریافتی از ستاد صورت خواهد پذیرفت)

- سازماندهی بهینه و استفاده کامل از ساعات موظف تمامی نیروهای شاغل؛ همچنین به کارگیری حداکثری نیروهای دارای کسر ساعت موظف و به تبع آن کاهش میزان ابلاغ غیر موظف

- سازماندهی منابع انسانی و فضا در دوره‌های فنی و حرفه‌ای کاردانش و متوسطه اول متوسطه دوم نظری، به صورت واحد و یکپارچه

- استفاده از ساز و کار نقل و انتقالات درون و برون استانی، به عنوان یکی از راه‌های تأمین و تعدیل نیروی انسانی مناطق

- اهتمام به نگهداشت نیروهای واجد شرایط بازنشستگی (اختیاری) در مواقعی که منطقه با کمبود قابل ملاحظه نیرو مواجه است.

- ممانعت از مأموریت و یا تغییر وضعیت و انتصاب معلمان در مشاغل دیگر

- مدیریت تعداد کلاس‌های دایر در بخش دولتی، در مناطق شهری و روستایی، بر پایه سیاست‌های راهبردی «توجه ویژه به مناطق کمتر توسعه یافته»، «ساماندهی وضعیت کلاس‌های کم جمعیت»، ادغام کلاس‌های کم جمعیت هم پایه در یک مدرسه و همچنین تجمیع کلاس‌های تک پایه کم جمعیت و تشکیل کلاس‌های چند پایه

- توزیع متوازن دانش آموزان دوره متوسطه دوم بخش دولتی و غیردولتی در شاخه‌ها و رشته‌های مختلف با رویکرد توسعه و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش (شهری و روستایی)

- پیگیری برنامه توسعه آموزش و پرورش استثنایی بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت متبوع

- توسعه آموزش‌های پیش دبستانی، مخصوصاً در مناطق دو زبانه، روستایی، عشایری و کمتر توسعه یافته براساس دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت متبوع

- بروزرسانی سامانه‌ها به منظور اعمال کنترل و نظارت دقیق بر اجرای قوانین و ضوابط ساماندهی

ضوابط و مقررات عام به کارگیری نیرو

۱- هر نوع به کارگیری نیروی جدید که ایجاد تعهد استخدامی بر آن مترتب باشد، تحت هر عنوان ممنوع بوده و پرداخت هرگونه وجه، به هر میزان به این گونه نیروها مجاز نیست و مدیران کل و رؤسای آموزش و پرورش مناطق و شهرستان‌ها در قبال آن مسئولیت دارند.

۲- صدور هر نوع ابلاغ و گواهی انجام کار برای افرادی که رأسا از طریق مدارس و مراکز غیر دولتی مرتبط با آموزش و پرورش، نظیر مهدهای کودک و پیش دبستانی‌های غیردولتی، درمانگاه‌ها و کلینیک‌های فرهنگیان، باشگاه‌ها و خانه‌های معلم، مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده، مدارس آموزش از راه دور، انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس، مراکز آموزش بزرگسالان و نظایر آنها، به کار گرفته می‌شوند و نیز پرداخت هرگونه وجهی به صورت مستقیم و غیر مستقیم به عنوان حق التدریس، خرید خدمات با حق الزحمه، از منابع دولتی به افراد یاد شده، توسط مدارس و ادارات آموزش و پرورش ممنوع بوده و تخلف محسوب می‌شود.

٣- تخصیص نیرو به تمامی فعالیت‌هایی که انجام آن مستلزم به کار گیری نیرو به صورت موظف یا غیر موظف باشد، صرفاً در چارچوب ضوابط و مقررات این شیوه نامه مجاز است و تمامی ضوابط و شیوه نامه‌های قبلی در خصوص به کار گیری نیروی انسانی، لغو و بلااثر می‌شود. در صورت هرگونه تغییر در ضوابط این شیوه نامه تغییرات به صورت رسمی به اطلاع استان خواهد رسید.

۴- در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، به کارگیری نیروهای غیر متخصص در پست‌های مدیر (جدید الانتصاب)، معاون فنی۔ مهارتی، استاد کار و سرپرست بخش ممنوع بوده و تخصیص نیرو به این فعالیت‌ها، صرفاً با رشته شغلی هنر آموز امکان پذیر است. مدیر، معاون فنی- مهارتی و سرپرست بخش جدید الانتصاب باید دارای مدرک تحصیلی حداقل لیسانس باشند.

۵- با توجه به اینکه اولویت مطلق تأمین نیروی انسانی مدارس دولتی و مدیران مورد نیاز پژوهشسراها، کانون‌های فرهنگی و تربیتی، مجتمع‌های ورزشی و دار القرانها است، تخصیص نیرو به دیگر فعالیت‌ها به جز گروه معلم و مدیر مدارس دولتی، پس از اتمام سازماندهی مدارس و تأمین مدیران واحدهای سازمانی مذکور در سرجمع نیروهای کارکنان تخصصی تفاهم نامه سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ مجاز است.

۶- به کارگیری نیروی حق التدریس آزاد و آموزش دهنده (نهضت سواد آموزی) جدید ممنوع و تخلف محسوب می‌شود.

تبصره ۱: استمرار همکاری نیروی مشمول قانون تعیین تکلیف معلمان حق التدریس و آموزشیاران و آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی در وزارت آموزش و پرورش تابع آئین نامه اجرایی مورخ ۳۰ شهریور ۹۸ و اصلاحات بعدی آن است.

تبصره ۲: ادامه خدمت افراد مشمول تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریس و … که در سنوات قبل بکارگیری شده‌اند مشروط به داشتن کد پرسنلی معتبر در چهارچوب ضوابط و قوانین ذیربط مشروط به اینکه هیچ نیروی مازاد و کسر ساعت موظفی در رشته مربوط در منطقه باقی نمانده باشد به صورت تمام وقت در سقف ساعت حق التدریس بلامانع است.

راهکارهای تأمین و به کارگیری نیروی مورد نیاز

با توجه به سیاست راهبردی «بهبود مدیریت منابع» در اسناد فرا دستی و استمرار برنامه «ساماندهی و بهسازی منابع انسانی» وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰؛ و با عنایت به مفاد این شیوه نامه، نحوه تأمین و به کار گیری منابع انسانی موردنیاز مناطق آموزشی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به ترتیب ذیل تعیین می‌شود:

۱- سازماندهی بهینه و استفاده کامل از ساعات موظف تمامی نیروهای شاغل که در آستانه سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در اختیار مناطق آموزشی هستند، مورد تأکید است؛ به نحوی که حتی الامکان هیچ نیرویی از گردونه سازماندهی و اشتغال کامل (بدون کسری ساعت موظف) بیرون نماند.

۲- اعلام نیاز به نیرو و سازماندهی آنان در دوره متوسطه اول و دوم، به صورت یکپارچه انجام خواهد شد.

٣- با عنایت به مفاد بند ۶ آئین نامه طرح طبقه بندی مشاغل معلمان، مبنی بر تجویز به کار گیری نیروهای مازاد دوره متوسطه در ابتدایی، ضروری است کار گروه استان، اهتمام لازم را برای به کارگیری نیروهای دوره متوسطه دارای کسر ساعات موظف، در دوره ابتدایی معمول دارد. با تخصصی (خوشه‌ای) کردن دروس در پایه‌های پنجم و ششم ابتدایی، برابر دستورالعمل مربوط که توسط معاونت آموزش ابتدایی ابلاغ شده، زمینه مساعد و سهولت انجام این کار، بیش از پیش فراهم می‌گردد.

تبصره- انتصاب نیروهای انتقالی از دوره متوسطه که فاقد تجربه خدمت در دوره ابتدایی هستند، به مدیریت و معاونت آموزشی مدارس ابتدایی ممنوع است، اما به کار گیری آنها در سایر پست‌ها و تدریس در این دوره بلامانع است.

۴- در مناطقی که آموزگار درس تربیت بدنی کفایت همه کلاس‌های درس ابتدایی را نمی‌کند، تدریس ۲ ساعت درس تربیت بدنی کلاس‌های باقی مانده، به عهده آموزگار همان کلاس‌ها است.

۵- سازماندهی آموزگاران تربیت بدنی در منطقه ناحیه با اولویت تأمین ساعت تقلیل آموزگاران انجام شود.

۶- راهبری برنامه نقل و انتقال جغرافیایی نیروها در آموزش و پرورش، بر عهده کار گروه استان خواهد بود. بر این اساس تعیین و احراز نیاز و عدم نیاز نیرو در سامانه نقل و انتقال، بر عهده معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع استان است.

۷- تمام نیروهایی که بعد از شروع سال تحصیلی واجد شرایط بازنشستگی می‌شوند، در صورت نیاز منطقه، با درخواست خودشان و تأیید کمیته راهبری توسعه مدیریت منطقه / ناحیه و تأیید استان، زمان بازنشستگی آنها به پایان سال تحصیلی موکول شود.

۸- در مناطقی که با کمبود نیروی آموزشی مواجه هستند، از انتصاب کارکنان آموزشی، در پست‌های معاون، کیفیت بخشی و سمت‌های اداری خودداری شود.

۹- انتصاب دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه فرهنگیان و نیروهای آزمون استخدامی (ماده ۲۸) با کمتر از ۵ سال سابقه تجربی در پست‌های اداری ممنوع است.

۱۰- اولویت تخصیص نیرو در پست مدیر و گروه معلم است و مادامی که معلمان کلاس‌ها تأمین نشده‌اند، اختصاص نیرو به سایر فعالیت‌ها موضوعیت ندارد.

۱۱- در آموزشگاه‌های کاردانش، صدور ابلاغ سرپرست بخش، هنر آموز و استاد کار برای دروس مهارتی کلاس‌هایی که برون سپاری می‌شوند، امکان پذیر نیست.

۱۲- پرداخت هر گونه حق التدریس از جمله صدور ابلاغ غیر موظف برای آموزگاران دوره ابتدایی که از تقلیل ساعت استفاده می‌کنند، فقط در صورتی امکان پذیر است که نیروی دارای کسری ساعت موظف در گروه جنس مربوط در دوره ابتدایی، جنسیت موضوعیت ندارد)، در سطح منطقه وجود نداشته باشد. به بیان دیگر، تا زمانی که نیروی کسر ساعت موظف در منطقه وجود داشته باشد و از ظرفیت تدریس موظف معاونان، مربیان پرورشی و مشاوران استفاده کافی نشده باشد، امکان تخصیص ساعت غیر موظف وجود ندارد.

تبصره - آموزگاران کلاس‌های چند پایه روستایی، چنانچه از بابت ۲۰ سال خدمت آموزشی، مشمول تقلیل شوند، اختصاص ساعت غیر موظف ناشی از تقلیل، به خود این معلمان بلامانع است.

۱۳- صدور ابلاغ غیر موظف برای آموزگاران دوره ابتدایی (به جز آموزگاران کلاس‌های چند پایه) که از تقلیل ساعت از بابت ۲۰ سال خدمت آموزشی استفاده می‌کنند، در یک منطقه، زمانی مقدور خواهد بود که از ساعات تدریس موظف معاونان مدارس، معلمین تربیت بدنی و نیروهای دارای کسر ساعت موظف منطقه استفاده شده باشد.

۱۴- بهره گیری از نیروهای بازنشسته به صورت غیر موظف در سقف مجاز و براساس مصوبه ۲۰ اردیبهشت ۹۵ مجلس شورای اسلامی (قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان)، با رعایت ضوابط و مقررات مربوط بلامانع است.

۱۵- سقف ساعت مجاز هفتگی مجموع ساعات غیر موظف فرد بازنشسته حداکثر ۱۴ ساعت در هفته است و برای شاغلین در سقف ضوابط اعلام شده دفتر برنامه، بودجه و مدیریت منابع بلامانع است.

۱۶- به منظور کیفیت بخشی به مدارس استعداد درخشان اولویت سازماندهی نیروهای منطقه با این مدارس خواهد بود.

۱۷- به کارگیری ساعت موظف نیروهای آموزشی در شهرستان‌ها و مناطق همجوار در صورتی امکان پذیر خواهد بود که در همان گروه جنس، منطقه مبدا مازاد و منطقه مقصد با کمبود نیرو مواجه باشد.

۱۸- تشکیل و استمرار فعالیت مدارس شبانه روزی، در نزدیکی یکدیگر و در مجاورت نقاط و مدارسی که از امکانات شبانه روزی برخوردارند، مجاز نیست.

۱۹- استمرار مدارس متوسطه با دانش آموزان کمتر از حدنصاب دارای فضای فیزیکی مجزا از سایر واحدهای سازمانی، به صورت مستقل و با تخصیص یک نفر معاون دبیر امکان پذیر است.

۲۰- در صورت نیاز به استفاده از نیروهای تربیت بدنی در سایر حوزه‌ها، با معاونت ذیربط هماهنگی لازم صورت پذیرد.

۲۱- تخصیص درس تربیت بدنی به معاونین مدارس که فاقد رشته تحصیلی مرتبط می‌باشند، ممنوع است (موضوع تدریس موظف شش ساعت در هفته معاونین مدارس)

۲۲- تشکیل و استمرار کلاس‌های پیش دبستان با توجه به تعداد بالقوه نو آموزان و نیروی انسانی موجود مطابق با بخشنامه شماره ۱۵۸۷۷۴ مورخ ۲۹ آبان ۹۸ و تصمیمات شورای آموزش و پرورش استان و مناطق صورت می‌پذیرد.

۲۳- تخصیص نیروی مرتبط به دوره پیش دبستانی در مناطق محروم و دوزبانه با استفاده از نیروی رسمی و پیمانی در ساعات غیر موظف با نیروی دارای کسر ساعت موظف، مطابق بخشنامه شماره ۸۴۲۲۵ مورخ ۱۰ آبان ۹۷ با رعایت سایر ضوابط بلامانع است.

۲۴- رعایت دقیق مفاد این شیوه نامه، پیش شرط صدور مجوزهای لازم برای به کار گیری نیروی غیر موظف به منظور رفع کمبودهای نیروی انسانی مورد نیاز مناطق خواهد بود و بالطبع برای کمبودهای ناشی از عدم رعایت ضوابط پیش گفته، صدور مجوز نیز موضوعیت نخواهد داشت.

برای مشاهده متن کامل این برنامه از اینجا وارد شوید.

منبع: ایسنا

کد خبر 491546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.