۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
میراث «آسیدعلی»

چه کسی باورش می‌شود که آشپزخانه کوچک مسجدی در تهران گره از کار صدها نیازمندان باز می‌کند؟

به گزارش ایمنا، روزنامه شهروند نوشت: همه فکر و ذکرش مشکلات مردم است؛ سرپناهی برای یک خانواده تهیه کند یا داروی بیماری را به دستش برساند. برایش فرقی هم ندارد کاری که برای گره‌گشایی از مشکل نیازمندان دنبال می‌کند، در محله‌ای که در آن بزرگ شده باشد یا شهر و دیاری در دورافتاده‌ترین نقطه کشور. به قول خودش وقتی می‌تواند سرش را با خیال راحت روی زمین بگذارد که دلش از گرفتاری مسلمانی آشوب نباشد. «سیدمحمد حسینی‌پناه» پسر «حاج‌سیدعلی کباب‌پز» کسی که به گفته رفقا، خودش را وقف مردم و نیازمندان کرده و همه این کارها را هم در مسجدی دنبال می‌کند که در آن قد کشیده است؛ مسجد حضرت ولیعصر (عج) در محله حشمت‌الدوله تهران.

دختر جوان برای تأمین هزینه‌های داروی مادر سردرگم است. سید به واسطه یکی از دوستان قدیمی قصه غم‌انگیز دختر و ناتوانی او برای تأمین این هزینه‌ها را می‌شنود. طولی نمی‌کشد که دوستان نیکوکار او مبلغ بسیاری زیادی را برای دختر جوان تهیه می‌کنند تا علاوه بر تأمین هزینه‌های دارو، اجاره‌خانه عقب‌افتاده و ملزومات بهداشتی برای مادرش که زندگی نباتی دارد، فراهم کند.

سیدمحمد حسینی‌پناه، میانسال است و آرام. اما در دلش غوغایی است برای همه آنهایی که به نوعی در زندگی‌شان گره‌ای افتاده است. نیمی از وقتش را در آشپزخانه بزرگ مسجد حضرت ولیعصر (عج) سپری می‌کند، آشپزخانه‌ای که خاطرات پدرش را زنده می‌کند. قاب عکس قدیمی آسید علی و دوستانش هنوز بر سینه دیوار آشپزخانه است. رفقای آسید علی امروز همه جای پدر را برای سیدمحمد حسینی‌پناه گرفته‌اند: «پدرم وضعش خوب بود. با ارثیه‌ای که به جا گذاشت، تصمیم گرفتم مانند خودش دستگیر نیازمندان باشم. اما ترجیح دادم تمام این فعالیت‌ها به جای اینکه از کانال یک مرکز خیریه و… بگذرد، از همین مسجد سرمنشأ بگیرد، جایی که پدرم در آن فعالیت می‌کرد و تمام کودکی‌های من هم در آن گذشت.»

کار خیر؛ ارثیه پدری

سال‌های زیادی می‌شود که سیدمحمد حسینی‌پناه با ارثیه‌ای که از پدر مرحومش به او رسیده، در کارهای خیرخواهانه فعالیت دارد. همه اهالی حشمت‌الدوله او را به‌عنوان یکی از خیرین و خادمان بزرگ مسجد می‌شناسند. خودش را به قول اهالی وقف مسجد و مردم کرده که البته به اعتقاد خیلی از قدیمی‌های محله جز این، از پسر آسید علی حسینی‌پناه هم انتظار نمی‌رود.

می‌توانست برای خودش خیریه‌ای تأسیس کند و در قالب آن به صورت شخصی به فعالیت‌هایش سروسامان دهد اما دل‌کندن از مسجدی که در آن بزرگ شده و شخصیتش شکل گرفته، خیلی سخت است: «من بچه همین مسجدم. از ۵ سالگی در مسجد حضور مستمر داشته‌ام و پدرم یکی از خادمان بود و تمام فعالیت‌های خیرخواهانه‌اش را چه در زمان جنگ و چه بعد از آن در همین مسجد دنبال می‌کرد.»

کمک به اهالی نیازمند

محله حشمت‌الدوله یکی از محله‌های قدیمی شهر تهران است که از ابتدای شکل‌گیری‌اش تا به امروز شاهد سکونت اهالی متمول و متوسط بوده است؛ شاید به دلیل همین است که تمام نیازمندان شناسایی‌شده در آن حدود ۵۰ نفر است، خانوارهایی که این روزها تحت سرپرستی تیم نیکوکاری آقای حسینی‌پناه هستند: «ما در محله حشمت‌الدوله ۵۰ خانوار نیازمند را شناسایی کرده‌ایم که به صورت ماهانه از آنها حمایت می‌کنیم. بخشی از هزینه این کمک‌ها به صورت شخصی و بخشی دیگر در قالب کمک‌های مردمی صورت می‌گیرد. همه این کمک‌های مردمی هم در سایه شناخت و اعتمادی است که اهالی محله اول به پدر مرحوم من و بعد خودم دارند. خوشبختانه حجم کمک‌ها بالاست و ما می‌توانیم علاوه بر نیازمندان محله به صورت ماهانه سبدهای کالایی را به سایر نیازمندان شناسایی‌شده در سراسر کشور برسانیم؛ نیازمندانی که توسط رابطان ما شناسایی می‌شوند.»

مشارکت با گروه پایان کارتن‌خوابی

فعالیت‌های اجتماعی این گروه نیکوکاری که این روزها همه فعالیت‌هایشان در آشپزخانه بزرگ مسجد ولیعصر (عج) صورت می‌گیرد، فراتر از این حرف‌هاست. همکاری این مجموعه با تشکل مردمی «پایان کارتن‌خوابی» یکی دیگر از فعالیت‌های این گروه است: «ما سعی کردیم در تعامل با این مجموعه تهیه یک وعده غذا در ماه را برای کارتن‌خواب‌ها برعهده بگیریم و خوشحالیم که موفق شدیم گامی در این جهت برداریم؛ چراکه معتقدیم این قشر آسیب‌پذیر جامعه هم به نوعی نیازمند کمک شهروندان هستند. ضمن اینکه در کنار این فعالیت کوشیدیم در تعامل با یکی از بچه‌های همین مسجد که پزشک فعال در حوزه درمان اعتیاد است، زمینه ترک اعتیاد داوطلبان معتاد را فراهم کنیم. کل هزینه‌های درمان را هم گروه نیکوکاری ما تأمین می‌کند.»

کمک به درمان بیماران نیازمند

بخش دیگر فعالیت‌های گروه نیکوکاری که به سرپرستی حسینی‌پناه در محله حشمت‌الدوله فعالیت می‌کنند، کمک به درمان بیماران نیازمند است: «پسر بزرگ من در مجموعه درمانی خاتم‌الانبیاء فعال است. من هم مدتی در این مرکز به‌عنوان نماینده بنیاد شهید فعالیت داشتم. همین موضوع موجب شد تا ما بتوانیم از کمک این مجموعه برای درمان بیماران نیازمند کمک بگیریم؛ بیمارانی که حتی توان تأمین هزینه‌های داروی خود را ندارند.»

بعد از رفع احتیاجات اهالی محله و کمک به آنها در رفع مشکلات خانه‌شان، سرکشی از مناطق محروم و کمک به نیازمندان این مناطق کار روز و شب آقا سید است: «یکی از کارهایی که پدرم همیشه دنبال می‌کرد و من سعی کردم ادامه‌دهنده راهش باشم، تأمین مسکن برای نیازمندان در مناطق محروم بود. بهترین خاطره‌ای که از این کار دارم، ساماندهی خانواده‌ای بود در شهریار. وقتی خبر وضع ۴ بچه تنها در حاشیه این منطقه به گوشمان رسید، با تیم همکاران به محل رفتیم و دیدیم ۴ بچه بدون سرپرست زیر یک پلاستیک که از آن سقفی برای خود ساخته بودند زندگی می‌کنند، آن هم در سرمای زمستان. پیگیری کردیم و متوجه شدیم پدرشان زندان است و مادرشان آنها را ترک کرده. با تلاش انجام‌شده مادر را به جمع خانواده بازگرداندیم و برای این خانواده خانه‌ای دست‌وپا کردیم. پسر بزرگ خانواده که مبتلا به سرطان خون بود را به مرکز درمانی محک معرفی کردیم و خدا را شاکریم با انجام مراحل درمانی او بهبود یافت و امروز نان بیار خانه شده. حالا سال‌ها از این جریان می‌گذرد و این خانواده خوشحال دور هم زندگی می‌کنند.»

فعالیت‌های خیرخواهانه «محمد حسینی‌پناه» خیلی گسترده‌تر از آن است که در این گزارش گنجانده شود، فعالیت‌هایی که او معتقد است امروز آثار خیر آن را می‌تواند در زندگی به‌عینه ببیند؛ از فرزندان صالحی که خدا به او داده تا نعمت دستگیری از نیازمندان: «من معتقدم وقتی خدا نیازمندی را سرراهت قرار می‌دهد تا تو وسیله رفع نیازش شوی، یعنی نگاه خدا متوجه توست و این مسأله را من موجب سعادت می‌دانم که خدا هر روز نگاهش به من است تا به وسیله من لطف و کرم خود را به بندگان نیازمند ارزانی کند.»

توزیع ۱۵۰۰ بسته ارزاق بین نیازمندان

مسجد حضرت ولیعصر (عج) در محله حشمت‌الدوله نیز مانند هرسال، طرح رمضان مهربانی را با توزیع ۱۵۰۰ بسته ارزاق بین نیازمندان از ۱۵ تا ۲۵ فروردین اجرا کرده است. «سیدمحمد حسینی‌پناه» که بعد از پدر مرحومش این رسم چندساله را با کمک رفقای ریش‌سفید پدر و سایر خیّران زنده نگه می‌دارد، در این‌باره می‌گوید: «امسال نیز مانند هرسال، از یک‌ماه قبل از ماه مبارک رمضان، سبد ارزاق نیازمندان را تهیه کردیم و موفق شدیم با کمک دوستان همیشه‌حاضر ۱۵۰۰ بسته ارزاق، ۱۴ تن برنج، روغن، گوشت و مرغ و سایر اقلام ضروری را برای ماه مبارک رمضان به دست خانواده‌های نیازمند برسانیم.»

از تهران به سی‌سخت

بسته ارزاق ماه رمضان که بزرگان مسجد حضرت ولیعصر (عج) تهیه کرده‌اند، یک تفاوت با سال‌های گذشته دارد: «با توجه به شیوع کرونا، در کنار مواد غذایی، یک بسته ماسک بهداشتی ۵۰ تایی هم برای خانواده‌ها قرار دادیم و امیدواریم همه مسلمانان از این بلا به سلامت عبور کنند.» تهیه ارزاق ماه مبارک باعث نشد تا خیّران و نیکوکاران مسجد حضرت ولیعصر (عج) از زلزله‌زدگان سی‌سخت غافل شوند: «در کنار تهیه ارزاق ماه مبارک برای نیازمندان، ۷۰ تخته فرش درجه یک ۶ متری، ۲۰۰ تخته پتوی گلبافت و ۱۰۰ بسته ارزاق نیز برای روزه‌داران روستای کوخدان سی‌سخت ارسال کرده‌ایم.»

همه به سید اعتماد دارند؛ مانند اعتمادی که به پدرش داشتند. آسید علی حسینی‌پناه سال‌های سال در جبهه‌ها برای رزمندگان بساط نان و کباب داغ را راه می‌انداخت و نذورات مردم محله را برای جبهه‌ها به همراه تیمش می‌برد. همسایه‌های او می‌گویند: «چشم و امید همه نیازمندان محله به دست سید است؛ کسی که از حق نیازمندان بیشتر از منافع خود در محله دفاع می‌کند. در محله ما تا وقتی که پدر ایشان فعالیت می‌کردند و بعد هم پسر سکان کار را در دست گرفت، نیازمندی درمانده نمانده است.»

کد خبر 491327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.