بیماری آسم چیست و چگونه کنترل می‌شود؟

آسم نوعی بیماری است که تنفس میلیون‌ها انسان را در سراسر جهان با دشواری مواجه کرده است و روز جهانی آن به دنبال پیدایش راهکارهایی جهانی برای مقابله با این معضل تنفسی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا از بیماری آسم رنج می‌برند و با کمک اسپری‌های استنشاقی که بخشی از زندگی روزمره آن‌ها شده است، فقط برای چند ساعت می‌توانند نفس کشیدن را تجربه کنند. از آنجا که کنترل آسم اهمیت بسیاری دارد، در سال ۱۹۹۳ سازمانی موسوم به دفتر برنامه جهانی آسم (GINA) به منظور کمک به کنترل و یافتن درمانی برای آسم تشکیل شده است. این سازمان در سال ۱۹۹۸ اقدام به تعیین روز جهانی برای آسم کرد تا بتواند آگاهی‌های لازم را در زمینه این بیماری به گوش همه مردم جهان برساند. این مناسبت علاوه بر GINA، توسط موسسه ملی ریه، خون و قلب (NHLB) نیز پشتیبانی می‌شود.

بیماری آسم چیست و چگونه کنترل می‌شود؟

اهمیت روزی جهانی آسم

در دنیای امروز بسیاری از انسان‌ها با شکل ظاهری اسپری‌های تنفسی آسم آشنا هستند، اما تقریباً هیچ‌یک شناختی از ماهیت واقعی، علل و انواع گوناگون این بیماری ندارند. واقعیت این است که بیماری آسم هنوز هم به طور کامل شناخته نشده و تنها موضوع شناخته شده درباره آن این است که عوامل شیمیایی متعددی در بروز و پیدایش آن نقش دارند.

این بیماری بیش از ۳۳۹ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است. تعداد مرگ‌ومیرها در اثر این بیماری فقط در سال ۲۰۱۶ به حدود ۴۱۸ هزار نفر رسید. بنابراین تعیین روزی جهانی برای آن حائز اهمیت است. چهارم ماه می با هدف افزایش آگاهی از آسم و چگونگی تأثیر آن روی مبتلایان به این بیماری اختصاص یافته است. سازمان مذکور هر سال با مدنظر قرار دادن یکی از مضامین مهم در برخورد با این بیماری، موضوعی خاص را به روز جهانی آسم اختصاص می‌دهد.

آسم چیست؟

آسم یک بیماری مزمن ریوی است که باعث بروز مشکلات تنفسی می‌شود و افراد مبتلا را با درجات مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری با تنگ کردن مجاری هوایی منتهی به ریه‌ها در واکنش به مواد حساسیت‌زا، ورزش، استرس یا تغییر دما، مسیر حمل اکسیژن به ریه‌ها را مسدود می‌کند و باعث بروز حملات آسم می‌شود که هم از نظر جسمی و هم روحی ناراحت‌کننده است. شایع‌ترین علائم این حملات شامل به نفس نفس افتادن، سرفه کردن، درد قفسه سینه و خس‌حس کردن می‌شود. عوامل ایجادکننده آسم شامل فعل و انفعالات ژنتیکی و عناصر موجود در محیط، می‌تواند شدت بیماری و احتمال واکنش نسبت به درمان را در هر فرد دچار تغییر کند.

بیماری آسم چیست و چگونه کنترل می‌شود؟

چه عواملی باعث تشدید آسم می‌شود؟

این بیماری در نواحی دارای کیفیت هوای پایین و همچنین مناطقی که محل زندگی جوامع کم درآمد، اقلیت‌ها و قشر محروم است، به طرز باورنکردنی شیوع دارد. عوامل تشدیدکننده آن نیز از آلرژی‌زاها گرفته تا آلودگی هوا و سایر مواد شیمیایی موجود در محیط می‌توانند با تحریک ریه‌ها، تنفس مبتلایان را دشوارتر کنند. عوامل مذکور در مبتلایان به آسم شدید، منجر به حملات جدی و در موارد خفیف منجر به تشدید علائم بیماری می‌شود.

آسم درمان دارد؟

بیماری آسمان قابل درمان نیست، اما بسته به نوع تأثیر آن بر فرد مبتلا تا حد مشخصی قابل کنترل است و می‌توان برای کاهش حملات و جلوگیری از بروز آن‌ها، که به آن اپیزود یا تشدید نیز گفته می‌شود، آسم را کنترل کرد. در این صورت مبتلایان می‌توانند زندگی نسبتاً طبیعی داشته باشند. البته لازم است از بعضی عوامل محرک زا اجتناب شود. کنترل این بیماری به کمک داورهای پیشگیری‌کننده و تسکین‌دهنده علائم انجام می‌گیرد.

بیماری آسم چیست و چگونه کنترل می‌شود؟

چه ارتباطی بین بیماری کرونا و آسم وجود دارد؟

کووید -۱۹ یک بیماری تنفسی است که توسط ویروس کرونا ایجاد می‌شود. این بدان معنی است که می‌تواند ریه‌ها، گلو و بینی را تحت تأثیر قرار دهد. برای افرادی که مبتلا به آسم هستند، عفونت ویروسی می‌تواند منجر به حمله آسم، ابتلا به ذات‌الریه یا سایر بیماری‌های ریوی جدی شود. مطالعات حاکی است که آسم باعث افزایش خطر ابتلا به کرونا نمی‌شود، اما چنانچه فرد مبتلا به آسم به ویروس کرونا آلوده شود، با علائمی بسیار شدیدتر از دیگران مواجه خواهند بود، چرا که تنفس بیماران آسمی به خودی خود دشوار است و با ابتلای به کووید -۱۹ بدتر می‌شود.

از سوی دیگر مصرف بعضی داورهای آسم از جمله داروهای کورتیکواستروئید منجر به تضعیف سیستم ایمنی می‌شود و این امر به خودی خود احتمال ابتلا به کووید -۱۹ را افزایش می‌دهد. البته داروهای گشادکننده برونش بر سیستم ایمنی بدن تأثیر نمی‌گذارد و بهترین روش در دفع موقت حملات استفاده از استنشاق است، اما استفاده از آنها در محیط شلوغ باعث می‌شود خطر ابتلای به ویروس افزایش یابد. علاوه بر این کودکان مبتلا به آسم با شدت بیشتری نسبت به ویروس‌ها و در نتیجه کرونا واکنش نشان می‌دهند و علائم شدیدتری را تجربه می‌کنند. بنابراین شدیداً توصیه می‌شود که مبتلایان به آسم هر چه زودتر واکسینه شوند.

بیماری آسم چیست و چگونه کنترل می‌شود؟

موضوع روز جهانی آسم ۲۰۲۱

با توجه به باورهای غلط رایج درباره آسم که باعث می‌شود مبتلایان به آن از بهبود قابل توجه در زمینه مقابله با اثرات شدید بیماری خود محروم بمانند، روز جهانی آسم در سال ۲۰۲۱ با موضوع " افشای تصورات غلط درباره آسم" برگزار می‌شود. این باورها عبارتند از: آسم یک بیماری است که ریشه در دوران کودکی دارد و با رشد انسان پیشرفت می‌کند، آسم یک بیماری عفونی است، مبتلایان به آسم نباید ورزش کنند و آسم فقط با استروئیدهایی با دوز بالا قابل کنترل است. باورهای مذکور غالباً مضر است و به افزایش آگاهی از آسم کمک نمی‌کند.

در حقیقت آسم می‌تواند در هر سنی رخ دهد (کودکی، نوجوانی، بزرگسالی و سالخوردگی)، با این تفاوت که در کودکی این بیماری با آلرژی همراه است، اما آسم بزرگسالی آلرژیک نیست. بیماری آسم عفونی نیست، با این حال عفونت‌های تنفسی ویروسی (مانند سرماخوردگی و آنفولانزا) می‌توانند باعث حملات آن شوند. در صورت کنترل صحیح بیماری، مبتلایان به آن هیچ مشکلی با ورزش نخواهند داشت. بیماری آسم اغلب با مصرف استروئیدهای استنشاقی با دوز پایین کنترل می‌شود.

کد خبر 490909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    0 0
    عالی ممنونم بابت اطلاع رسانی