۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
اهمیت مهارت گوش دادن بین زوج‌ها

یک روانشناس و زوج درمانگر گفت: بسیاری از مشکلات و اختلافات دوران نامزدی که منجر به جدایی پیش از ازدواج می شود به دلیل نداشتن مهارت گوش دادن است.

به گزارش ایمنا، رزیتا شرافتی افزود: درست گوش دادن یکی از اساسی‌ترین مهارت‌های ارتباط بین فردی محسوب می‌شود که بسیاری از زوج‌ها و به ویژه زوج‌های جوان از آن اطلاع ندارند، کسب این مهارت یکی از عوامل مهم در ارتباطات، موفقیت‌ها و شکست‌های پرهزینه در زندگی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: اینکه دهان خود را ببندید، برای گوش دادن کافی نیست، مغزتان نیز باید فعالانه درگیر گوش دادن شود، در واقع چیزی به نام شنونده منفعل وجود ندارد. ارتباط، فرآیندی دو طرفه و مشارکتی است، حتی زمانی که به ظاهر فقط یک نفر گوینده مطلق است، برای گوش دادن فعال، شما باید حرف‌های طرف مقابل را بازگو و روشن سازی کرده، آن گاه بازخورد دهید.

شرافتی تصریح کرد: هرگاه نامزدتان مطلبی مهم به شما می‌گوید، باید با واژگان خود، آنچه را فکر می‌کنید او گفته است، دوباره بیان کنید، آموختن نحوه بازگویی سخنان فرد مقابل، مهم‌ترین بخش خوب گوش دادن است.

این روانشناس با بیان اینکه گوش دادن مؤثر یک مهارت آموختنی است، اضافه کرد: واقعیت این است که بسیاری از افراد از مهارت شنیدن مؤثر برخوردار نیستند و از آن خبر ندارند، مشکل اصلی اینجاست که این موضوع قابل درمان و آموزش است مهارتی که باعث می‌شود بسیاری از رابطه‌ها از بین برود، کسی که درگیر این بیماری است باید تمام کارهایش را متوقف کند و به دنبال درمان آن باشد در غیر این صورت به زودی روابطی که دارد، نابود خواهد شد.

وی گفت: افراد برای داشتن روابط درست باید بیاموزند که به سرعت گوش دهند، به آرامی صحبت کنند و خیلی کم و به ندرت عصبانی شوند، برای اینکه بدن انسان بتواند یک کار را به صورت کامل انجام دهد احتیاج به توجه و تمرکز دارد. اگر می‌خواهید گوش بدهید، تنها گوش بدهید، چراکه افراد در لحظه فقط می‌توانند گوش دهند، قضاوت کنند و یا پاسخ دهند.

رزیتا شرافتی افزود: بازگویی صحبت‌های طرف مقابل، معمولاً به روشن سازی منجر می‌شود. شما به نامزدتان می‌گوئید که به چه فکر می‌کنید، سپس متوجه می‌شوید که اشتباه می‌کردید و برای روشن سازی موضوع، پرسش‌هایی را مطرح می‌کنید، هنگام طرح سوال، باید بدانید که قصد شما فهمیدن، لذت بردن، یادگرفتن یا کمک کردن است و نباید به قصد بازپرسی، تحمیل دیدگاه خود، سرزنش کردن، تحقیر کردن، یا دست انداختن نامزدتان پرس و جو کنید.

منبع‌: مهر

کد خبر 490089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.