برگزاری یک کارگاه رقابتی برای ایجاد «گلخانه ایرانی»

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان از طرح برگزاری یک کارگاه رقابتی برای تولد ایده جدید «گلخانه ایرانی» خبر داد و گفت: هدف از طرح الگوسازی گلخانه ایرانی خلق ایده‌ای است که بتواند شکل‌گیری گلخانه‌ها را تسریع داده و پیوند آنها را با زندگی شهری برقرار سازد.

سید احمد حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های مهم شهر اصفهان به ویژه در قیاس با سایر کلانشهرهای کشور باقی ماندن بخش بزرگی از اراضی کشاورزی در میان محدوده‌ها و محلات شهری در درون محدوده قانونی شهر است.

وی افزود: این اراضی کشاورزی و باغات بخش مهمی از پیکره کارکرد و هویت شهر اصفهان است، اما متأسفانه بحران کم‌آبی، منفعت اقتصادی ناشی از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و خالی بودن عرصه واقعی از ایده‌های جدید و مفید، روند اضمحلال این اراضی را در دهه‌های گذشته تشدید کرده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه طبق قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مصوب سال ۷۴ هر نوع کمک به جلوگیری از تغییر کاربری از مجموعه فعالیت‌های کشاورزی به سایر فعالیت‌ها در خور حمایت است و اجرایی شدن این قانون نیازمند راهکارهای عملی است، ادامه داد: در سالیان اخیر گلخانه‌ها در اقتصاد ایران نقش مهمی یافته‌اند به طوری که از یک سو حجم قابل توجهی از محصولات غذایی کشور را تأمین می‌کند و از سوی دیگر به نسبت تولیدی که انجام می‌دهد میزان مصرف آب کمی دارند.

وی تصریح کرد: این گلخانه‌ها با حفظ کاربری زمین در گروه کشاورزی و باغات از تغییر کاربری آن جلوگیری می‌کند، اما گلخانه‌ها این عنصر مهم در تولید ناخالص داخلی صرفاً در حد یک واحد تولیدی باقی مانده و علیرغم همه ظرفیت‌های زیادی که در خلق زیبایی طراوت و شادابی دارند، نتوانستند جای خود را در امر زندگی تفریح و اوقات فراغت ایرانیان باز کنند.

حسینی‌نیا تاکید کرد: هدف از طرح الگوسازی گلخانه ایرانی خلق ایده‌ای است که بتواند شکل‌گیری گلخانه‌ها را تسریع داده و پیوند آنها را با زندگی شهری برقرار سازد.

وی با بیان اینکه خلق ایده و کشانیدن آن از عالم تصور به عالم واقع رسالت اصلی پروژه است، گفت: هدف اصلی در این مسیر کمک به خلق هر چه بهتر، پخته‌تر و سنجیده‌تر بودن ایده فضایی گلخانه ایرانی است و ضرورت دارد که در مسیر خلق این ایده از نظرات طراحان خلاق و خوش فکر بهره گرفته شود، به پیچیدگی‌های سازه و تأسیسات در موضوع پرورش مناسب محصولات گلخانه‌ای در کنار ایجاد محیط مناسب برای حضور طولانی مدت انسان فکر شود و از نمونه‌های موفق جهانی در این زمینه بهره‌های فنی لازم گرفته شود ضمن اینکه به لحاظ فرم و ماهیت پیوند خود را با هویت واقعی ایرانی از دست ندهد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان افزود: مدیریت شهری جهت کمک به زایش این ایده نو، روش‌های مختلف گردآوری و هم‌افزایی افکار خلاقانه را تدوین و این روش‌های مختلف را بر اساس برونداد تجارب قبلی خود ارزیابی کرد و با توجه به نتایج مطلوب به کارگاه رقابتی «فضایی برای ماندن» که در سال ۹۳ برگزار کرد، مصمم شد که بار دیگر با خلق یک فضایی رقابتی پر انرژی و با دعوت از علاقه‌مندان و طراحان، گروه‌بندی و آماده‌سازی ذهنی آنها برای شرکت در کارگاه خلق ایده و با دریافت کمک و راهبری چند تن از طراحان، معماران، مهندسان تأسیسات و سازه برجسته در شهر و کشور اتفاقات مهم را در این زمینه رقم بزند.

وی با بیان اینکه هم افزایی و همکاری گروه بزرگی از طراحان در جهت خلق و پرورش یک ایده از جمله اقدامات نوینی است که در سال‌های اخیر شتاب دهنده‌های علم و فناوری به انجام می‌رسانند، گفت: این شتاب‌دهنده‌ها با هم فراهم آوردن امکان گفت و گو و شرایط رقابت بستر را برای خلق هر چه بهتر ایده‌های نوین فراهم می‌سازند.

حسینی‌نیا خاطرنشان کرد: در این طرح کارگاه رقابتی، بهترین ایده‌های خلق شده تقدیر خواهد شد و علاوه بر دریافت جوایز نقدی از امکان تحقق بخشیدن به ایده خود به وسیله سرمایه‌گذارانی که نتیجه کارگاه را مشاهده و بررسی خواهند کرد، بهره‌مند می‌شوند، به همین جهت تدارک برای حضور مؤثر گروه‌های کارآفرین، توسعه‌گر و سرمایه‌گذار انجام شده است.

وی گفت: معاونت شهرسازی و معماری با همکاری مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با دعوت از نمایندگان دولت در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امکان جلب حمایت از ایده‌های نو و خلاقانه در این کارگاه را فراهم خواهد کرد.

کد خبر 490063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.