۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸
در هفته فرهنگی اصفهان چه گذشت؟

شرایط خاص شیوع ویروس کرونا فرصت برگزاری برنامه‌های عرصه‌محور را از سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گرفت، اما این سازمان برنامه‌های خود در "هفته فرهنگی اصفهان" را در فضای مجازی برگزار کرد.

مهدی تمیزی، معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان،  در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به "هفته فرهنگی اصفهان"، اظهار کرد: در اصفهان دو روز برای پاسداشت شهر گرامی داشته می‌شود، به طور معمول شهرداری اصفهان در این روزها برای رونمایی برخی از کارها، برنامه‌ریزی می‌کند. یکی از این روزها یکم آذر است که نکوداشت "روز اصفهان" است. این روز یک ساختار و جایگاه اسطوره‌ای برای شهر اصفهان دارد.

وی افزود: دیگری سوم تا نهم اردیبهشت است. در واقع در این هفته که به عنوان" هفته فرهنگی اصفهان" گرامی داشته می‌شود، بزرگداشت شیخ بهایی و روز معمار را داریم که برای شهری چون اصفهان بسیار اهمیت دارد. از طرفی در این هفته اصفهان در بهترین وضعیت آب و هوایی و زیست محیطی خود قرار دارد. البته امیدوارم به زودی آب در زاینده رود جاری شود تا رگ‌های حیات این شهر پر شود، چرا که با حذف این رود، اصفهانی که با زاینده رود به وجود آمد از بین خواهد رفت.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان ادامه داد: در حال حاضر هنوز در "هفته فرهنگی اصفهان" قرار داریم. هر سه معاونت سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و تمام ادارات وابسته به آنها در این هفته برنامه‌ها و تولیدات خود در ماه‌های گذشته را رونمایی کردند.

تمیزی ادامه داد: برای نمونه در معاونت ورزش مسابقات شطرنج مجازی بین دو خواهر خوانده اصفهان و سنت پترزبورگ برگزار شد. یکی از بزرگترین کارهایی که در معاونت اجتماعی اتفاق افتاد، برگزاری نخستین جشنواره ملی "کار آوا" بود. کار آوا برای نخستین بار در ایران صورت گرفت. در این برنامه برای آواهای کار از سراسر ایران فراخوان داده شد، این آواها جمع‌آوری و در نهایت اختتامیه آن برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: رونمایی از ۷۰ عنوان کتاب کودک و شهروندی نیز از دیگر برنامه‌های این هفته بود علاوه بر این در معاونت فرهنگی هر اداره، به صورت جداگانه رویدادهای بسیاری رقم خورده است، از جمله "هفت شب، هفت موسیقی" که هر شب برگزار می‌شد یا پادکست‌هایی که در حوزه معماری بارگذاری شد.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان اضافه کرد: در حوزه اداره هنری نیز رونمایی‌هایی اتفاق افتاد، برای نمونه شب گذشته رونمایی از آلبوم منتخب آثار مداح نامدار اصفهان "حاج احمد معظم" را داشتیم همچنین تولیدات حوزه موسیقی، هنرهای تجسمی، سینما، تئاتر، ادبیات نیز از دیگر برنامه‌ها بود. برای نمونه در موزه هنرهای معاصر چهار جلد کتاب سینمایی و چهار جلد کتاب ادبیات و تئاتر رونمایی شد. لیست کامل و برنامه‌ها در سایت‌ها و درگاه‌های مجازی شهرداری اصفهان و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان قرار دارد.

تمیزی با اشاره به محدودیت‌هایی کرونایی در این هفته گفت: در برنامه هفت شب هفت موسیقی، هفت کنسرت بسیار خوب برنامه‌ریزی، اجرا و در فضای مجازی منتشر شد. اگر کرونا نبود، این برنامه می‌توانست با حضور چند هزار نفر جمعیت، اجرا و دیده شود.

وی افزود: درست است که در شرایط کرونایی، وضعیت جذاب برنامه‌های عرصه محور را نداریم و خیلی سخت است که این همه آثار به ویژه آثار هنری را در فضای مجازی منتشر کنیم، اما من از چند ماه پس از آمدن کرونا تا امروز اعتقاد دارم که کرونا فارغ از داشتن بدی‌های بسیار، از گرفتن جان مردم، آسیب رساندن به خانواده‌ها و اقتصاد زندگی آنها، یک ویژگی بزرگ نیز داشت. در این شرایط جامعه جهانی به ویژه جامعه ایرانی به صورت جدی مجبور شد با فضای مجازی دوستی کند، هم پیمان شود و سعی کند رفتارها و کارهای خود را با آن پیش ببرد.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان با بیان اینکه " در طول یک سال گذشته قطعاً فعالیت‌های سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی اصفهان در فضای مجازی ایرادهای بسیاری داشته است"، اضافه کرد: ایرادات به این بازمی گردد که تا به حال اینگونه نبوده و در این یک سال ما به کسب تجربه مشغول بودیم، اما تمام تلاش کردیم که بهترین کارها را انجام دهیم.

تمیزی ادامه داد: نمونه آن همه کارهایی است که از نوروز ۹۹ تاکنون توسط سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی انجام شده است. فرهنگسرای مجازی شهرداری اصفهان برای نخستین بار در کشور ایران، ایده‌پردازی و اجرا شد. ایراداتی نیز دارد، چرا که هیچ کاری بی ایراد نیست، اما برای انجام شدن آن به بهترین شکل تلاش کردیم.

وی تصریح کرد: امیدوارم شهروندان و مسئولان بیش از پیش از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنند، از آن بهره ببرند و البته آگاهی خود را در مواجه با این فضا بالا ببرند، مسلم است که فرزندان ما به دلیل اطلاع نداشتن از نحوه بهره درست از فضای مجازی دچار آسیب‌هایی می‌شوند، این وظیفه مسئولان و خانواده‌ها است که زمینه تعامل با اینترنت و فضای مجازی را برای جامعه فراهم کنند.

کد خبر 490059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.