دروازه شرقی نصف جهان سر و سامان گرفت

مجموعه پروژه میدان شهدای هسته‌ای به عنوان یکی از ابرپروژه‌های شهر اصفهان در قالب سه پروژه تعریض خیابان سلمان‌فارسی، ساماندهی میدان شهدای هسته‌ای و تعریض خیابان ارغوانیه حدفاصل تقاطع ارغوانیه تا میدان شهدای هسته‌ای اجرایی شد تا آرزوی ۳۰ ساله ساکنان شرق برآورده شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اواخر سال ۹۵ طرح پروژه میدان شهدای هسته‌ای با افت و خیزهایی مربوط به طراحی، ابلاغ شد و مقرر شد قراردادی برای ایجاد ادامه خیابان سلمان فارسی و محوطه میدان منعقد شود؛ همزمان با آغاز عملیات اجرایی و شروع به کار پیمانکار، شهرداری منطقه چهار موفق به آزادسازی مسیر انتهای خیابان سلمان فارسی و بخش‌های مربوط به میدان شهدای هسته‌ای نشد.

پس از آغاز فعالیت این دوره مدیریت شهری، شهرداری با انجام اقداماتی در ارتباط با امور حقوقی توانست فضای مورد نیاز احداث میدان و انتهای خیابان سلمان فارسی را آزاد کند از این رو بار دیگر قراردادی با سازمان عمران شهرداری برای احداث مسیر ترافیکی و میدان منعقد شد.

در ادامه با توجه به این که در کمیسیون بررسی طرح‌ها ابلاغ شده بود که وسط میدان، فضای سبز ایجاد شود و اطراف آن خیابان سازی شود، قرارداد مربوطه منعقد شد و به پیشنهاد شهردار اصفهان با توجه به وسعت ۱۴ هزار و ۴۰۰ مترمربعی میدان و نام‌گذاری انجام شده برای آن، مقرر شد طرح محوطه‌سازی متناسب با عنوان این میدان اجرا شود. پس از طراحی پروژه محوطه‌سازی، قراردادی برای اجرا با سازمان عمران شهرداری و شرکت تاسیساتی منعقد و عملیات عمرانی آن آغاز شد.

میدان شهدای هسته‌ای از ابعاد بزرگی (۲۳۰ متر در ۱۶۰ متر طول و عرض) در قیاس با میدان‌های شهری برخوردار است که اجرای آن تأثیر زیادی در تسهیل رفت و آمد به آرامستان باغ رضوان، میدان میوه و تره‌بار و دانشگاه خوراسگان دارد. با اجرای این طرح بزرگ ورودی شرق اصفهان ساماندهی شد.

به منظور آگاهی از ابعاد مختلف اجرای این ابر پروژه، با «ایرج مظفر» معاون عمران شهری شهردار اصفهان گفت و گویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

سرآغاز اجرای پروژه میدان شهدای هسته‌ای به چه زمانی باز می‌گردد؟

مجموعه پروژه‌های میدان شهدای هسته‌ای شامل چهار پروژه میدان شهدای هسته‌ای، ادامه خیایان سلمان فارسی، خیابان روشن دشت و خیابان ارغوانیه است.

اجرای این مجموعه پروژه‌ها و ساماندهی این نقطه از شهر اصفهان، از چندین سال پیش یکی از خواسته‌های مهم اهالی ساکن در این محدوده و کسانی بود که از آنجا عبور می‌کردند.

سال ۹۵ بخشی از پروژه از سمت خیابان سلمان فارسی آغاز شد، اما با توجه به کامل نبودن آزادسازی‌های فضای میدان، خیابان ارغوانیه و روشن دشت کار ادامه پیدا نکرد و قرارداد با پیمانکار خاتمه یافت.

در این دوره مدیریت شهری برای اجرای پروژه با چه مشکلاتی رو به رو بودید؟

در سال ۹۷ با تغییر مدیریت شهری و منطقه اجرای پروژه تا حصول نتیجه در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد برای اتمام آزادسازی‌ها که مشکلات گوناگونی در خصوص بعضی پلاک‌ها وجود داشت اهتمام ویژه شود.

سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان با همت مدیر منطقه، آزادسازی‌های لازم برای پروژه انجام شد تا زمینه فعالیت عمرانی فراهم شود.

پروژه‌های انجام شده در قالب پروژه میدان شهدای هسته‌ای، شامل خیابان سلمان فارسی است که قبلاً قسمتی از آن اجرا شده بود و بخش تکمیلی آن همزمان با میدان صورت گرفت.

دروازه ورودی شرقی نصف جهان سامان یافت

قرارداد اولیه اجرای ادامه خیابان سلمان فارسی حدود دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود که توسط سازمان عمران شهرداری انجام شد.

ادامه خیابان سلمان فارسی به طول ۷۰۰ متر با عرض ۶۰ متر است که قسمتی از کندروهای آن باقی مانده، اما قسمت تندرو خیابان به طور کامل اجرا شده است.

مهمترین موانع بر سر راه اجرای این میدان چه بود؟

پروژه میدان شهدای هسته‌ای، یکی از بزرگترین میدان‌های شهر است که ۲۳۰ متر طول و ۱۰۰ متر عرض دارد. میدان با هسته مرکزی ۱۴ هزار و ۴۶۱ متر وسعت دارد، خیابان‌هایی به عرض ۱۶ متر، پیاده‌راه‌های ۱۰ متری و فضای سبز پنج متری احداث شده است.

محوطه داخل میدان نیز متناسب با نام این میدان که شهدای هسته‌ای است، طراحی شده و حدود دو هزار و ۴۶۱ متر فضا با چهار آبنما دارد همچنین پنج هزار مترمربع پیاده‌روسازی و فضای مرکزی پروژه است که در آن المان هسته‌ای به ارزش دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان نصب خواهد شد.

این پروژه هفت هزار متر مربع فضای سبز دارد و یک پروژه منحصر به فرد از نظر زیبایی، مفهومی و المان‌های معماری به شمار می‌رود که به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

هزینه اجرای این پروژه چقدر بود و از چه منابعی تأمین شد؟

هزینه اجرای میدان شهدای هسته‌ای تاکنون حدود ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و برای آزادسازی مسیر آن که حدود ۲۱ هزار و ۶۰۰ مترمربع فضا بوده با همت مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان مبالغ زیادی پرداخت شده است.

هزینه آزادسازی مسیر سه خیابان روشن دشت، سلمان فارسی و ارغوانیه همچنین میدان شهدای هسته‌ای بسیار سنگین بوده که ریز هزینه‌های آن باید توسط منطقه چهار شهرداری اعلام شود زیرا بخشی از مبالغ به صورت تهاتر و بخشی دیگر نقدی پرداخت شده است.

هزینه اجرای ادامه خیابان سلمان فارسی دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است که انجام شد، هزینه مجموعه پروژه‌های میدان شامل سه قرارداد ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و قراردادی که برای ۴۰۰ متر باقیمانده خیابان روشن دشت منعقد شده، حدود شش میلیارد تومان است که تا چهار ماه آینده تکمیل خواهد شد.

خیابان ارغوانیه نیز با حدود ۹۰۰ متر طول و ۶۰ متر عرض در حال تکمیل است و تاکنون برای اجرای آن ۱۰ میلیارد تومان هزینه شده که تا دو ماه آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد؛ این خیابان در محدوده‌ای از شهر قرار دارد که سال‌های سال محروم از خدمات ترافیکی و زیبایی بود.

با اتصال این سه خیابان به میدان شهدای هسته‌ای و فضاسازی انجام شده در میدان شهدای هسته‌ای یک پروژه عظیم و در واقع ابر پروژه اجرا شده است؛ زیرا تاکنون غیر از هزینه آزادسازی، برای اجرای آن ۳۵ میلیارد تومان اعتبار صرف شده و هزینه آزادسازی سنگینی داشته است.

خوشبختانه تمام مسائل مربوط به این پروژه با اهتمام ویژه شهرداری حل شده و به زودی شاهد تکمیل میدان و سه خیابان متصل شده به آن خواهیم بود.

کد خبر 489970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • علی IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    4 0
    دست شمادردنکنه بابت پروژه ارغوانیه ومید ان شهدای هسته ای درکل طرح خیلی زیبا ست
  • حسین FR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    1 0
    سلام یه فکری به حال زمین دارک زینبیه بکنید مسکونی کنید