محیط و ژنتیک عامل چاقی دانش‌آموزان است

رئیس پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: در حال حاضر شرایط پاندمی با عوامل خطرآفرین چاقی و بیماری‌های غیرواگیر توام شده و محیط و ژنتیک عامل ایجاد چاقی دانش‌آموزان است، کنترل محیط و توجه به ساعت خواب آنها در این خصوص و کنترل چاقی و تنظیم هورمون‌های آنها بسیار موثر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رؤیا کلیشادی ظهر امروز _دوشنبه ۷ اردیبهشت‌_ در وبینار اختتامیه طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان (کوچ) با اشاره به اینکه بروز بیماری‌های غیر واگیر یک معضل جامعه است، اظهار کرد: در حال حاضر شرایط پاندمی با عوامل خطرآفرین چاقی و بیماری‌های غیرواگیر توأم شده است و افراد چاق دچار عوارض بیماری کووید ۱۹ می‌شوند.

وی افزود: زمانی از بی ام آی کودکان تفسیر صحیحی نداشتیم، در حال حاضر اطلاعات این زمینه بیشتر از قبل شده است و چاقی شکم دانش‌آموزان و بحث اندازه دور کمر و قد آنها مدنظر است و شیوع چاقی شکم در ایران چند برابر چاقی عمومی است که عوارضی مانند بلوغ زودرس، اختلالات متابولیک و دیابت کودکان را به دنبال دارد.

این متخصص بیماری‌های کودک و نوجوان، تصریح کرد: محیط و ژنتیک عامل ایجاد چاقی دانش‌آموزان است و کنترل محیط و توجه به ساعت خواب آنها در این خصوص و کنترل چاقی و تنظیم هورمون‌های آنها بسیار مؤثر است، از سوی دیگر نخوردن صبحانه دانش‌آموزان در بروز این معضل تأثیر فراوانی دارد، باید والدین به این مسئله توجه کنند.

رئیس پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: حداکثر ساعت‌های اوقات فراغت توصیه شده برای استفاده دانش‌آموزان از گوشی تلفن همراه و فضای مجازی دو ساعت است و بیشتر از آن باعث کم تحرکی و نداشتن فعالیت فیزیکی و افزایش وزن آنها می‌شود، باید دانش‌آموزان روزانه ۶۰ دقیقه (یا سه تایم ۲۰ دقیقه‌ای در روز) فعالیت فیزیکی و تحرک برای پیشگیری از چاقی داشته باشند.

پرفسور کلیشادی، خاطرنشان کرد: در زمینه توجه به تغذیه فرزندان، باید عادات غذایی سالم و فرهنگ بشقاب غذای سالم در خانواده ایجاد شود و افزایش مواد غذایی مفید مثل سبزیجات و حبوبات به چای تنقلات و شیرینی‌ها برای دانش‌آموزان در اولویت قرار گیرد تا از بروز اضافه وزن و چاقی آنها پیشگیری شود.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد: توجه به این موارد در شیوه زندگی سالم بسیار مهم است، مواد شیمیایی موجود در وسایل پلاستیکی نامرغوب و اسباب بازی‌های حاوی این مواد که در دسترس کودکان قرار می‌گیرد در بلوغ زودرس و تغییر هورمون‌های بدن آنها و هم در اضافه وزن و چاقی آنها تأثیر منفی به دنبال دارد، لازم است خانواده‌ها به این مسئله توجه کافی کنند تا به ارتقای سلامت نسل آینده توجه لازم را داشته باشند.

به گزارش ایمنا، اختتامیه طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان (کوچ) با رویکرد ترویج سبک زندگی سالم در هفتمین روز از اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، به صورت مجازی و ویدئو کنفرانس و پخش همزمان از شبکه دانش‌آموزی شاد با حضور مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان، شورای معاونین و رؤسای ادارات تربیت بدنی و سلامت این اداره کل، شورای معاونین و کارشناسان سلامت و تربیت بدنی نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان اصفهان برگزار شد.

گفتنی است مدیران ادارات آموزش و پرورش فریدون‌شهر و نواحی اصفهان در مورد چگونگی اجرای طرح کوچ در حوزه مدیریت خود اعلام گزارش کردند و پرفسور کلیشادی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رابطه با پیشگیری از چاقی کودکان و نوجوانان به خصوص در ایام کرونا راهکارهایی را به خانواده‌ها ارائه داد.

کد خبر 489713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.