اصلاح تغذیه، دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این که دیابتی‌ها پس از افراد چاق بیشترین مراجعه را به پزشکان تغذیه دارند، گفت: به دنبال اصلاح تغذیه به خوبی می‌توانیم دیابت نوع ۲ را که امروزه با شیوع بالای آن روبرو هستیم، پیشگیری کنیم.

محمدحسن انتظاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به این که تغذیه در پیشگیری ابتلا و بهبود بیماران دیابتی نوع یک و انسولینی نقش زیادی ندارد، اظهار کرد: دیابتی‌ها بعد از افراد چاق بیشترین مراجعین به متخصصین تغذیه هستند و پس از آن افراد مبتلا به چربی خون و فشارخونی‌ها قرار دارند. بالغ بر ۹۰ درصد بیماران دیابتی نوع ۲ هستند و تغذیه نقش زیادی در پیشگیری ابتلا و بهبودی این دسته از بیماران دیابتی دارد، ادامه داد: بیماران دیابتی همانند بیماران عادی نیاز به مواد مغذی، پروتئین و قند دارند و بیش از نیمی از انرژی از طریق قندها تأمین می‌شود.

وی در توضیح بیشتر چگونگی جذب قند خون افزود: اگر یک هفته باران شدید بیاید قطعاً شاهد سیلابی شدن و خرابی خواهیم بود اما اگر یک هفته برف داشته باشیم هیچ سیلابی راه نمی‌افتد، ادامه داد: مصرف مواد غذایی که جذب سریع قند خون دارند مثل موز حکایت همان باران را دارد اما مصرف مواد غذایی که جذب قند خون کند است مثل میوه جات و سبزیجات و غلات و نان سبوس دار حکایت همان برف است.

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این که دیابتی‌ها باید نوع تغذیه خود را به سمت مواد غذایی ببرند که جذب قند در آن کند است، اضافه کرد: استفاده از میوه‌هایی مانند سیب به دلیل جذب کند قند برای بیماران دیابتی توصیه می‌شود.

وی با بیان این که بیماران دیابتی برنج ساده مصرف نکنند، گفت: سبزی پلو، عدس پلو، کلم پلو و غذاهای اینچنینی میزان جذب قند را کاهش می‌دهد، شیر یکی دیگر از مواد غذایی است که برای بیماران دیابتی توصیه می‌شود زیرا روند جذب قند در آنها کند است البته باید از نوع کم چرب باشد.

انتظاری مصرف گوشت‌های سفید به ویژه ماهی را برای بیماران دیابتی توصیه کرد و ادامه داد: مصرف ماهی ضمن این که بدن را در مقابل ابتلای کرونا مقاوم می‌کند برای بهبودی بیماران دیابت هم توصیه می‌شود.

وی گفت: به دنبال اصلاح تغذیه به خوبی می‌توانیم دیابت نوع ۲ را که امروزه با شیوع بالایی از آن روبرو هستیم، پیشگیری کنیم.

کد خبر 489515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.