ماجرای "فایل صوتی محرمانه ظریف" چیست؟ + جزییات انتشار و واکنش ها

افشای فایل صوتی مصاحبه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه با سعید لیلاز درباره سقوط هواپیمای اوکراینی و سیاست خارجی کشور با واکنش های متفاوت بسیاری همراه شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شب گذشته فایل صوتی سه ساعته‌ای توسط شبکه خبری وابسته به سعودی‌ها به نام ایران اینترنشنال منتشر شد که حاوی سخنان محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با سعید لیلاز در مورد مسائل کشور در زمینه سیاست خارجی بود. این فایل صوتی با نام "تاریخ شفاهی ایران" و توسط مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری تهیه شده بود.

اینکه چرا انتشار این فایل درست در روزهای منتهی به انتخابات انجام شده و تا چه اندازه به مذاکرات وین ارتباط دارد باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد؛ البته شایعاتی نیز در مورد انتشار این فایل توسط حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور منتشر شد که راه افتادن هشتگ "پایان ظریف" یا "خداحافظی با سیاست" توسط برخی از مخالفان دولت و نظام که بخشی از اهداف منتشر کنندگان صدای این مصاحبه محرمانه را نشان می‌دهد، باعث منتفی شدن این شایعه شد؛ البته خود آشنا نیز در واکنش به این شایعات در صفحه توئیتر خود با انتشار آیه "اللهم و من ارادنی بسوء فأرده و من کادنی فکده"، نوشت که "انشاالله این سو نیت و کید احتمالی، به خودشان برگردد. "

واکنش چهره‌های سیاسی به انتشار فایل صوتی ظریف

اما انتشار این فایل صوتی، واکنش‌هایی را نیز به همراه داشت؛ سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه نخستین شخصی بود که این فایل صوتی واکنش نشان داد. وی در این خصوص گفت: "فایل صوتی منتشر شده از دکتر ظریف یک فایل تقطیع شده و گزینشی از یک گفت‌وگوی داخلی هفت ساعته است که به هیچ وجه منعکس کننده میزان احترام، تعاریف مفصل و تقدیرهایی که ایشان در ادامه گفت‌وگو به تفصیل از تدبیر، خرد، رشادت و نقش منحصر به فرد سردار سلیمانی در توفیقات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران دارند، نیست. "

وی در ادامه گفت: "دوستی دیرینه و قرابت‌های دکتر ظریف با سردار سلیمانی بر کسی پوشیده نیست، این گفت‌وگو صرفاً برای ثبت در حافظه سازمانی دولت تدبیر و امید ضبط شده بود و قرار به انتشار آن نبوده است و معلوم نیست توسط چه افرادی و با چه اهداف و نیاتی به صورت گزینشی در فضای مجازی منتشر شده است. متأسفانه با توجه به افزایش بی‌اخلاقی‌های سیاسی که این روزها به صورت فزاینده شاهد آن هستیم. باید منتظر تقطیع و پخش بخش‌های گزینشی دیگری از این گفت‌وگو و یا موارد مشابه هم باشیم. در صورت موافقت نهادهای ذیربط کل گفت‌وگوی هفت ساعته منتشر خواهد شد. "

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح طلب هم در واکنش به انتشار این فایل صوتی نوشت که "انتشار فایل صحبت خصوصی ⁧ظریف⁩ کاری مثل دزدیدن اسناد هسته‌ای توسط اسرائیل است. "

رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در حمایت از ظریف نوشت: انتشار فایل مصاحبه ظریف ربطی به انتخابات ریاست جمهوری ندارد؛ هدف ضربه زدن به مذاکرات وین و تکمیل کننده تخریب‌های اخیر در سایت نطنز و سایر آسیب‌ها به منافع ملی است.

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا نیز با تقسیم بندی کسانی که از انتشار این فایل صوتی سود می‌برند نوشت: "افسران آگاهی هنگام مواجهه با یک جنایت، یک سوال راهبردی را مطرح می‌کنند: چه کسی از این حادثه سود می‌برد؟ پاسخ درست به این سوال، راه را برای رسیدن به هدف به سرعت هموار می‌کند. "

در ماجرای انتشار فایل صوتی آقای ظریف، صرف‌نظر از درست یا غلط بودن اظهارات او، این پرسش مهم است که چه کسانی و با چه هدفی سخنان ظریف را درز داده‌اند؟

۱- در داخل کشور جناح ضد برجام و مشخصاً دلواپسان و پایداریچی‌ها از این اتفاق سود می‌برند. چون مرد اول برجام را می‌زنند و او را حتی از احتمال بسیار ضعیف نامزدی در انتخابات محروم می‌کنند.

۲- در خارج کشور، مشخصاً اسرائیل علاوه بر آنکه به اهداف ضد برجامش می‌رسد، از شکراب شدن روابط ایران و روسیه شاد می‌شود. اسرائیل که بارها جاسوسی و ترور و خرابکاری هسته‌ای را در داخل کشور با موفقیت انجام داده حالا در فرایند اخیر یک امتیاز بزرگ هم به دست آورده..

۳- جریان اپوزیسیون و براندازان از جمله سازمان منافقین به خاطر جنجال تازه، با دم شأن گردو می‌شکنند.

سه جریان بالا از انتشار فایل سخنان وزیرخارجه منتفع شده‌اند. لازم نیست دنبال پرتقال فروش بگردیم.»

روح الله متفکرآزاد، عضو هیئت رئیسه مجلس نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «‏پیام آقای ظریف کاملاً روشن است یا اجازه بدهید مذاکرات جدید را انجام بدهم، با هر نتیجه‌ای! یا کاندیدای ریاست جمهوری خواهم شد! ‏ظاهراً ایشان گمان کرده که کاندیداتوری‌اش واهمه برانگیز است.‬ ‏به نظرم خسارت کاندیداتوری شأن از خسارت عبور از منافع مردم کمتر است.»

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود هم در صفحه توئیتر خود نوشت: «جناب ⁧‫محمدجواد ظریف‬⁩ پس از سال‌ها حضور در عالی‌ترین سطح ⁧‫دیپلماسی‬⁩، درکی از ایجاد قدرت میدان برای چانه‌زنی در مذاکره ندارد و فکر می‌کند این او بوده که دیپلماسی لبخند را برای میدان اقتدار حاج ⁧‫قاسم سلیمانی‬⁩ هزینه می‌کرده است! این عقب‌ماندگی تحلیلی، برای پایان عمر سیاسی وی کافیست.»

سیدنظام‌الدین موسوی، عضو کمیسیون اصل نود‬ هم‬ نوشت: «جناب آقای ظریف! ‬ ‏همین که فایل صوتی محرمانه جنابعالی از شبکه تلویزیونی وابسته به آل سعود سر در می‌آورد، یعنی در جریان قرار ندادن شما پیرامون حمله موشکی به عین الاسد و سفر بشار اسد به تهران کار بسیار دقیق و درست و هشیارانه‌ای بوده است. گاندوها اطرافتان را پر کرده‌اند آقای وزیر!»

نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در واکنشی تند به ظریف حمله کرد و گفت: "آقای ظریف در مصاحبه‌ای که فایلش منتشر شده مطالبی را مطرح می‌کند که گویا فراموش کرده وزیر خارجه کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران است. آقای ظریف باید راجع‌به مطالبی که در این مصاحبه مطرح کرده توضیحات لازم را بدهد. "

وی در ادامه می‌گوید: "آقای ظریف در این مصاحبه مطالبی را مطرح می‌کند که گویا نمی‌داند وزیر خارجه کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران است و مسائلی را به چالش می‌کشد که جز خطوط قرمز جمهوری اسلامی است که وی در آن سمت وزارت امور خارجه را دارد. آقای ظریف پس از ۴۰ سال در حوزه دیپلماسی در جمهوری اسلامی ایران گویا هنوز متوجه خطوط قرمز نظام و خط مشی نظام در حوزه سیاست خارجی نیست. این قبیل افراد باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران خط مشی‌اش مبارزه با استکبار و در رأس آن‌ها آمریکای جهان خوار است و کار به گونه‌ای نیست که ما بخواهیم کشورمان را مثل کشورهای دیگر از جمله کشورهای غربی اداره کنیم. "

واکنش رسانه‌ها به انتشار فایل صوتی ظریف

خبرگزاری تسنیم به جواد ظریف بابت مواضعش در این گفت‌وگو حمله کرده و از حسام‌الدین آشنا بابت انتشار این فایلی که قرار نبوده منتشر شود، به‌تندی انتقاد کرده است.

این رسانه در ادامه گزارش خود نوشته که «نکته مهم برنامه دشمن در این زمینه است. ایران اینترنشنال با چه هدفی این فایل را منتشر کرده است؟ آیا هدف تشدید یک دوقطبی مضر درباره سیاست خارجی در کشور است و می‌خواهد موضع ظریف و دوستانش را تقویت کند؟ یا به دنبال شکل‌گیری نزاعی است که نهایتاً دود آن به چشم همه جناح‌ها و اصل انتخابات برود؟»

در انتهای این گزارش آمده است که «ضمن مسؤول دانستن آشنا و غلط دانستن رویکرد ظریف که می‌تواند معانی مشخصی برای انتخابات داشته باشد، باید از قرار گرفتن در مسیر سیاسی دوستان بن‌سلمان اجتناب کرد. چه این رویکرد بن‌سلمان موافقت با بخشی از حرف‌های ظریف باشد و چه دامی که برای انتخابات چیده‌اند.»

خبرگزاری فارس نیز در گزارشی با حمله به ظریف نوشت: «مواضع اختلافی ظریف نسبت به جهت‌گیری کلان انقلاب پوشیده نبود و البته با این صوت دقیق‌تر شد. اما قاعدتاً هدف اصلی از انتشار صوت، افشاگری و پر کردن پشت دست منتقدان ظریف نبوده است.»

این رسانه در مورد هدف منتشر کنندگان این فایل صوتی می‌نویسد: ایران اینترنشنال از شب گذشته سلسله گفت و گوها و گزارش‌هایی را در گفت‌وگو با کاظمیان، نامور، مراد ویسی، متین و… منتشر کرده است و تنها با یک گزاره به بازنمایی این فایل صوتی پرداخته است. کدام گزاره؟ کشور توسط رئیس جمهور اداره نمی‌شود و در اختیار سپاه است. این همان خطی است که چند ماه است بخش رادیکال و نزدیک به برانداز اصلاح طلب داخلی آن را پی‌گیری می‌کند.

در انتهای این گزارش آمده است که "ثمره نهایی خناسان از این پروژه دل‌کندن مردم از تغییر از طریق صندوق و قهر با انتخابات است. پروژه‌ای که ماه‌هاست جنون‌وار در رسانه‌های شیطانی و اهریمنی پیگیری می‌شود.خلاصه اینکه مشکل در جمهوری اسلامی جایی است خارج از صندوق رأی و در میدان… و نبرد در میدان با میدان یعنی اسم رمز فتنه جدید. "

وب‌سایت جماران اما تحلیل متفاوتی در این زمینه داشته است؛ این رسانه در مورد انتشار فایل صوتی ظریف می‌نویسد: «دو دسته از انتشار این فایل صوتی سود می‌برند: «دلواپسانی که انتشار این فایل را گردن ظریف می‌اندازند و در حالی که احتمال نامزدی وی وجود دارد، او را زیر فشار می‌گذارند در میانه مذاکرات هر نوع توافقی را گرفتار حواشی و چالش‌های جدی می‌کنند.

و دوم جریان برانداز و تحریمی که با انتشار این فایل، دوباره ادبیات «ماله‌کش اعظم» را برای ظریف بازتولید کرده و به دنبال سوزاندن او در انتخابات نزد مردم ناراضی و خسته‌ای می‌روند که از وضع فعلی که فعلاً انگیزه‌ای برای مشارکت ندارند.»

کد خبر 489376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.