۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
کشف شیوه جدید برای ترمیم پوست

محققان با استفاده از ترکیبات موجود در کلم بروکلی، کلم بروکسل و کلم‌پیچ، سرعت بهبود و خودترمیمی پوست را افزایش دادند.

به گزارش ایمنا، اگر به نحوه ترمیم پوست فکر کنیم می‌بینیم که به یک معجزه شبیه است. احتمالاً برای همه ما پیش آمده است که روزی یک زخم بزرگ برداشته‌ایم و آن زخم به مرور زمان بهبود می‌یابد. اما چگونه پوست چنین کار شگفت‌انگیزی را انجام می‌دهد؟ این همان سوالی است که سال‌ها است محققان را متحیر کرده است.

اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه "منچستر" یک قدم به درک این روند پیچیده نزدیک شده‌اند و نتایج این تحقیق می‌تواند پیامدها و کاربردهای گسترده‌ای داشته باشد. محققان دریافتند که بخش‌های خاصی از دی‌ان‌ای می‌تواند منجر به تقسیم بهتر سلول‌های پوست انسان و در نتیجه بهبودی بهتر زخم‌ها شود. این فرآیند توسط "سولفورافان"(sulforaphane)؛ ترکیبی که در کلم بروکلی، کلم بروکسل و کلم‌پیچ موجود است، فعال می‌شود و سرعت بیشتری می‌گیرد.

"سویتلانا کورینا"، سرپرست این مطالعه گفت: ما می‌دانیم که پوست گاهی اوقات نمی‌تواند خود را به طور موثر ترمیم کند، اما مکانیسم درون‌زایی که ما کشف کردیم از فرآیندهای خود بدن برای تحریک تقسیم سلول‌ها در پوست استفاده می‌کند.

وی افزود: پوست ما می‌تواند به راحتی آسیب ببیند، چیزی که کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در بعضی موارد حتی زندگی ما را تهدید می‌کند. با این حال ما امیدواریم که این مطالعه بینشی اساسی در مورد روند این کار ایجاد کرده و زمینه را برای آینده هیجان انگیز بررسی مکانیسم‌های مشابه در سایر اندام‌ها فراهم کند.

این مطالعه همچنین "کراتینوسیت‌های پایه" که داخلی‌ترین لایه پوست است و همچنین لایه‌های نزدیک به سطح پوست را بررسی کرد. محققان دریافتند که افزایش بیش از حد تقسیم سلولی در لایه‌های پایه می‌تواند باعث ایجاد سرطان پوست شود، اما فعال شدن لایه‌های نزدیک به سطح باعث خنثی شدن سرطان می‌شود.

با استفاده از هر دوی این لایه‌ها ممکن است اطمینان حاصل شود که تقسیم سلولی بدون تولید سلول‌های سرطانی انجام شود."کورینا" می‌گوید: هدف نهایی ما بهبود بازسازی پوست در همه اندام‌ها با مکانیسم درونی مشابهی است.

این مطالعه در مجله Nucleic Acid منتشر شده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 489117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.