مجالی برای معرفی کاندیدای ائتلافی وجود ندارد/ سازوکار انتخاباتی اصلاح‌طلبان مشخص شده است

روز شمار موعد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شورای های اسلامی شهر و روستا در حالی آغاز می‌شود که همه جریانات سیاسی در تلاشند با ارائه برنامه‌هایی هدفمند، زمینه استقبال گسترده مردم از انتخابات را فراهم کرده و مشارکت پرشوری را رقم بزنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمتر از ۶۰ روز دیگر تا زمان انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری فرصت باقی مانده است و با گرم شدن تنور انتخابات و فعالیت‌های تبلیغاتی اصولگرایان، بحث‌ها و گمانه زنی‌های فراوانی پیرامون نحوه مشارکت اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مطرح می‌شود.

با تشکیل جبهه اصلاحات ایران در ماه‌های پایانی سال ۹۹، فعالیت‌های انتخاباتی این جریان سیاسی تا حد زیادی ساماندهی شد اما هنوز این جبهه برنامه مشخصی برای حضور در انتخابات ندارد و نحوه فعالیت اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات در هاله‌ای از ابهام است.

به نظر می‌رسد اصلاح طلبان تا امروز تنها به این نتیجه رسیده‌اند که لازم است کاندیداتوری انتخاباتی این جریان را به دستان یک فرد اصلاح طلب بسپارند اما علیرغم تاکید اصلاح طلبان بر حمایت از یک کاندیدای تماماً اصلاح طلب، هنوز نام چهره واحدی از سوی این جریان اعلام نشده است. برای آشنایی با راهبردها و اهداف جبهه اصلاحات ایران با علی صوفی، وزیر تعاون دولت اصلاحات و دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

چه عواملی را برای جذب مردم به جریان اصلاحات و حضور در پای صندوق رأی مؤثر می‌دانید؟

عوامل مختلفی بر شکل‌گیری انتخابات پرشور تأثیرگذار است و حاکمیت به عنوان مهمترین عامل تأثیرگذار، باید از طریق تبلیغ، اجرا و نظارت نقش بسزایی در ایجاد انتخاباتی پرشور ایفا کند.

نهادهای تبلیغاتی نظام از جمله صداوسیما باید به صورت جدی در مبحث انتخابات ورود کرده و هرگونه اقدام تبلیغی جهت کاهش مشارکت مردم در انتخابات را خنثی کنند. متأسفانه عده‌ای در داخل و خارج از کشور در راستای جلوگیری از مشارکت مردم در انتخابات تلاش می‌کنند.

صداوسیما از عوامل مؤثر در دعوت و ترغیب مردم به حضور در پای صندوق‌های رأی است؛ زیرا رسانه ملی می‌تواند بازتاب دهنده افکار و نظرات جریانات سیاسی و کاندیداها در انتخابات بوده و بر همین اساس انتظار می‌رود سازمان صدا و سیما با برنامه‌ای مناسب و بدون جهت‌گیری سیاسی به رسالت اصلی خود در انتخابات بپردازد.

صدا و سیما باید در سیاست‌های کنونی خود تجدید نظر اساسی کند و در جهت برگزاری انتخابات پرشور گام بردارد؛ در این راستا انتظار می‌رود با دعوت چهره‌های شاخص و تأثیرگذار سیاسی شرایط را برای ایجاد شور و نشاط انتخاباتی مهیا کند.

در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر شکل‌گیری انتخاباتی پر شور و با مشارکت حداکثری مردم، لازم است رویکرد سلبی در صداوسیما کنار گذاشته شود و از چهره‌های تأثیرگذار و محبوب مانند رئیس دولت اصلاحات در برنامه‌های سیاسی انتخاباتی استفاده شود.

تغییر رویه بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان نیز از جمله عوامل تأثیرگذار بر ترغیب مردم برای شرکت در انتخابات بوده و لازم است شورای نگهبان با رویکردی فراجناحی و تنها بر اساس منابع چهارگانه، صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کرده و فضا را برای حضور تمامی کاندیداهای جریانات سیاسی که معتقد به نظام جمهوری اسلامی هستند باز نگه دارد.

نقش جریانات سیاسی در این‌ روند چیست؟

جریانات سیاسی نقشی اساسی را در دعوت مردم به حضور در پای صندوق‌های رأی ایفا می‌کنند؛ بر همین اساس نیاز است که جریان‌ها و گروه‌های سیاسی با برنامه‌ای مشخص در کارزار انتخاباتی حاضر شوند البته انتظار می‌رود که مسئولان شرایط مطلوبی را برای کنشگری جریانات سیاسی و احزاب فراهم کنند.

متأسفانه طی سال‌های گذشته فشار تحریم‌ها و مشکلات سیاست خارجی معیشت مردم را با چالش‌های متعددی روبرو کرده و بر همین اساس لازم است دولت و نظام تمامی تلاش خود را جهت کاهش تحریم‌ها و به ثمر رسیدن مذاکرات وین تا پیش از برگزاری انتخابات به کار بگیرند زیرا حل تنش‌های بین‌المللی و رفع تحریم‌ها می‌تواند انتخابات را در نظر مردم به عنوان یک سازوکار تأثیرگذار معرفی کند.

رویکرد جبهه اصلاحات برای انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟

رویکرد جبهه اصلاحات ایران استفاده از تمامی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های اصلاح طلبی است. بنابراین اعضای اصلی جبهه اصلاح طلبان تلاش می‌کنند در تمامی تصمیم گیری‌های کلان با پیشگام این تفکر مشورت کنند.

جبهه اصلاح طلبان ایران در حال حاضر از تمامی احزاب اصلاح طلب و چهره‌های شاخص این جریان تشکیل شده و در چهارچوب این جبهه کمیته‌های مختلفی فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند و تا امروز چندین برنامه در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر در مجمع عمومی این جبهه تصویب شده است.

کلیات شاخصه‌ها و سازوکار انتخاباتی کاندیدای ریاست جمهوری جبهه اصلاح طلبان ایران مشخص شده است اما هنوز جزئیات این موارد در مجمع عمومی به تصویب اعضا نرسیده و نهایتاً تا هفته آینده این جزئیات و شاخصه‌های کاندیداهای مورد حمایت جبهه اصلاحات ایران توسط سخنگوی این جبهه اعلام می‌شود.

پس از اعلام شاخصه‌های انتخاباتی جبهه اصلاحات ایران، اشخاص اصلاح طلبی که مایل به کاندیداتوری در انتخابات هستند باید خود را به این جبهه معرفی کنند.

شما تجربه حمایت از کاندیداتوری حسن روحانی در انتخابات ۹۶ را داشته‌اید؛ چقدر احتمال دارد که باز ائتلاف با اعتدالیون در انتخابات ۱۴۰۰ رخ دهد؟

در راهبرد انتخاباتی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم تصریح شده که این جریان باید تنها از کاندیداهای اصلاح طلب حمایت کند و در راستای این رویکرد با رد صلاحیت‌های گسترده کاندیداهای اصلاح طلبان در انتخابات مجلس، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات طی بیانیه‌ای اعلام کرد مجال ارائه لیست وجود ندارد.

در حال حاضر طبق مصوبه انتخاباتی جبهه اصلاحات ایران، اصلاح طلبان تنها در شرایطی آزاد، قانونی، رقابتی و عادلانه با کاندیدای واحد اصلاح طلب که مورد تأیید اعضای جبهه اصلاحات ایران باشد در انتخابات شرکت خواهند کرد؛ بنابراین در صورتی که کاندیداهای اصلاح طلبان رد صلاحیت شوند این جریان برای انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدایی معرفی نخواهد کرد.

حمایت اصلاح طلبان از کاندیدای ائتلافی در سال ۹۲ بر اساس رویکرد ایجابی این جریان صورت گرفت؛ زیرا اصلاح طلبان در آن سال بنا بر شرایط سیاسی کشور، قصد داشتند بدون قید و شرط در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

در حال حاضر ۴ شرط انتخاباتی اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر انتخاباتی آزاد، قانونی، رقابتی و عادلانه، نحوه حضور این جریان در انتخابات را محدود می‌کند و اصلاح طلبان ناچار هستند در چهارچوب این شروط تنها از کاندیداهای اصلاح طلب مورد تأیید جبهه اصلاحات ایران حمایت کنند.

به نظر می‌رسد اصلاح طلبان به سیاست‌های انتخاباتی خود در سال ۹۲ و ۹۶ مبنی بر حمایت از کاندیدای ائتلافی باز نخواهند گشت و با توجه به وضعیت سیاسی کشور و مصوبه جبهه اصلاحات ایران، جریان اصلاح طلب مجالی برای معرفی کاندیدای ائتلافی با هر توجیهی را ندارد.

کد خبر 488792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.