۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
ابهامات «شهادت» یک سردار

ساعاتی بعد از انتشار اخبار ضد و نقیض درباره علت درگذشت جانشین فرمانده سپاه قدس که از سویی عارضه قلبی و از دیگر سو ابتلاء به کرونا عنوان شد، بحث «شهادت» به میان آمد.

به گزارش ایمنا، روزنامه اعتماد نوشت: سیدمحمد حجازی با نام کامل «سیدمحمد حسین زاده حجازی»، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران شامگاه یکشنبه، ۲۹ فروردین ماه در سن ۶۵ سالگی درگذشت. او جانشین سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده کنونی نیروی قدس سپاه پاسداران بود که پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس، به عنوان جانشین فرمانده سپاه قدس منصوب شد و تنها چند ماه پس از حضور در این مقام، درگذشت.

شامگاه دوشنبه به پیشنهاد فرمانده کل سپاه و با موافقت و تصویب فرمانده کل قوا سردار محمدرضا فلاح زاده جایگزین سردار حجازی شد. خبر درگذشت سردار حجازی اما همچون سایر اخبار مربوط به نظامیان از مراجع رسانه‌ای و خبری سپاه منتشر شد و بر اساس آنچه روابط عمومی سپاه اعلام کرد جانشین فرمانده سپاه قدس بر اثر عارضه قلبی درگذشته است. اما برخلاف معمول اطلاع رسانی در مورد علت درگذشت سردار حجازی که ابتدا گفته شد بر اثر عارضه قلبی بوده، به همین جا ختم نشد.

چه آنکه همزمان با انتشار خبر درگذشت او، برخی فعالان رسانه‌ای از طریق حساب‌های کاربری شخصیشان در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند که او بر اثر ابتلاء به کرونا درگذشته است. اما این هم پایان غائله نبود و ساعاتی بعد از انتشار این اخبار ضد و نقیض درباره علت درگذشت که از سویی عارضه قلبی و از دیگر سو ابتلاء به کرونا عنوان شد، بحث «شهادت» به میان آمد. محمدمهدی همت، فرزند شهید محمدابراهیم همت یکی از فرماندهان جنگ ایران و عراق در توییتی صراحتاً اعلام کرد که علت درگذشت سردار حجازی عارضه قلبی نبوده و نیست. فرزند یکی از مشهورترین فرماندهان به شهادت رسیده در جنگ ایران و عراق نوشت: «سردار حجازی هم پرکشید. نشد، ذوق روز میلاد رهبرمان را آن گونه که می‌خواستیم ببریم فقط بگویم، علت پر کشیدن عارضه قلبی نبوده و نیست. رهبرم؛ این سربازتان هم فدای شما شد، تسلیت عرض می‌کنم من هم» او همچنین بدون اینکه توضیح بیشتری ارائه کند، از هشتگ «شهید» استفاده کرد. این توییت البته پس از مدتی از روی صفحه توئیتر محمدمهدی همت پاک شد. پس از آن فرزند شهید همت سخنان سردار رمضان شریف را در مورد درگذشت سردار حجازی بازنشر داد و ساعاتی بعد نیز بخشی از سخنرانی سردار حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران را منتشر کرد که گفته بود: «به صهیونیست‌ها می‌گوئیم این شادی شما زودگذر است و شما ناپدید خواهید شد.» و در توییتی دیگر نیز به نقل از سردار سلامی نوشت: «با #شهادت سرداران انقلاب (سردار سلیمانی، سردار حجازی و…)، پرچم مقاومت بر زمین نمی‌افتد.» اگرچه پیش از این روابط عمومی سپاه اطلاعیه‌ای در مورد درگذشت سردار حجازی صادر کرده بود اما سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم توضیح داد که «علت اصلی شهادت سردار حجازی، عوارض شیمیایی از زمان جنگ بود. ایشان چند ماه قبل مبتلا به بیماری کرونا شد و بهبود یافت.» او با بیان اینکه کمیسیونی که در بیمارستان بقیه الله شکل گرفت، عامل شهادت را همان عوارض شیمیایی معرفی کرد، توضیح داد که این کمیته سردار حجازی را به عنوان جانباز شهید معرفی کرد.

سخنگوی سپاه اذعان کرد که صهیونیست‌ها به واسطه ۸ سال عملکرد سردار حجازی کنار سردار سلیمانی، سال‌ها دنبال ترور او بودند اما همچنان تاکید کرد که بر اساس جمع بندی پزشکان سردار حجازی به دلیل عوارض شیمیایی به جا مانده از زمان جنگ درگذشته و خبر داد که گردش کار برای ارتقای درجه سردار حجازی در حال انجام است. اما این واکنش نیز نتوانست پایانی بر اظهارنظرها در مورد چگونگی درگذشت سردار حجازی باشد. کما اینکه حبیب الله فرحزاد، کارشناس مذهبی برنامه سمت خدای صداوسیما نیز در این برنامه که ظهر دیروز پخش شد، ادعا کرد که بیماری سردار حجازی ۲۴ ساعت بیشتر طول نکشیده و بدون سابقه بیماری قلبش از کار افتاده است. او گفت: «ویروسی آمده که این ویروس کرونا نبوده است.»

از جبهه‌های جنوب تا «محور مقاومت»

حجازی که از ابتدای تأسیس سپاه به عضویت این نهاد نظامی درآمد، از دانشگاه عالی دفاع ملی در رشته مدیریت استراتژیک فارغ‌التحصیل شد و عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین، دانشگاه افسری وابسته به سپاه بود. او سال‌های ابتدایی حضورش در سپاه در بخش‌هایی از کردستان و آذربایجان غربی و همچنین جبهه‌های جنوب حضور داشت و پس از آن مسؤولیت ستاد سپاه منطقه دوم کشور را برعهده گرفت. او فاصله سال‌های ۷۶ تا ۸۶ فرماندهی نیروی مقاومت بسیج، از ۸۶ تا ۸۷ رئیس ستاد مشترک سپاه و از ۸۷ تا ۸۸ جانشین فرمانده کل سپاه بود. همچنین سال ۸۷ به عنوان جانشین قرارگاه ثارالله، واحد امنیتی که برقراری امنیت در تهران را زمان بحران برعهده دارد، معرفی شد. سال‌های ۸۸ تا ۹۳ معاون آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح شد. او دی ماه ۹۸ با حکم سردار حسین سلامی، فرمانده سپاه به عنوان جانشین فرمانده نیروی قدس منصوب شد و تا پایان عمر در این سمت حضور داشت. گفته می‌شود سردار حجازی ازجمله عالی‌ترین مقامات نظامی جمهوری اسلامی بوده که در سوریه و لبنان در جریان جنگ سوریه نقش بسزایی داشته است.

کد خبر 488114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.