اگر همسرتان قبل از ازدواج بیمار بود چه می‌کنید؟

یک روانشناس و زوج درمانگر با تاکید بر اینکه باید افراد مراقب سلامتی جسمی خود باشند، گفت: برای ازدواج لازم است از وضعیت سلامت جسمی طرف مقابل آگاهی داشته باشند، از سوی دیگر باید وضعیت جسمی خود را برای طرف مقابل روشن کنند، نگفتن واقعیت و پنهان کردن بیماری نوعی نداشتن صداقت فرد برای زندگی زوجی است.

مهرداد دشتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اهمیت توجه به سلامت جسمی افراد برای ازدواج، اظهار کرد: بسیاری از اوقات به این مسئله بی‌توجهی می‌شود، بعضی از جوانان قبل از ازدواج روی حفظ سلامت جسمی بی‌احتیاطی می‌کنند و جسم را در معرض خطر قرار می‌دهند، معمولاً بعد از ازدواج غبطه می‌خورند که خودمراقبتی لازم را از جسم خود نداشته‌اند.

وی افزود: باید افراد مراقب سلامتی جسمی خود باشند، برای ازدواج هم لازم است از وضعیت سلامت جسمی طرف مقابل آگاهی داشته باشند، از سوی دیگر باید وضعیت جسمانی خود را برای طرف مقابل روشن کنند تا او هم بتواند از سلامت جسمی شخص مقابل خود اطلاع پیدا کند.

پنهان کردن بیماری نوعی نداشتن صداقت برای زندگی زوجی است

این روانشناس و زوج درمانگر، تصریح کرد: دو نفر وقتی برای ازدواج با هم آشنا می‌شوند باید این مسائل پرسیده شود، اما زمان، نوع پرسیدن، کیفیت سوال کردن و وارد شدن به این مسئله بسیار مهم است، ویژگی‌های جسمی و درونی افراد جزو حریم خصوصی آنها است و زمانی که فرد با طرف مقابل قصد ازدواج دارد باید این موضوع را مطرح کند.

دشتی ادامه داد: در واقع مطرح کردن این موضوع باعث می‌شود شخص مقابل یک اطمینان نسبی پیدا کند و قصد او را از ازدواج بداند، بعد از چند جلسه گفت و گو و جدی شدن مسئله و طی صحبت‌های بعدی ضروری است موضوع وضعیت جسمی و در عین حال وجود بیماری‌ها برای طرف مقابل روشن شود و درباره آن با هم صحبت کنند.

وی با تاکید بر اینکه سلامت جسمی، روانی و ابعاد شخصیتی در ازدواج تأثیرگذار است، گفت: این موارد و بازگویی ابعاد جسمی زمینه‌های موفقیت در ازدواج افراد را جابجا می‌کند، هر دو موضوع سلامت جسمی و وضعیت جسمانی برای افراد مهم است. افراد دارای وضعیت ظاهری و وضعیت درونی هستند، تعدادی بعد از ازدواج متوجه دیابت شدید و مشکلات خونی طرف مقابل می‌شوند.

این روانشناس، اظهار کرد: بروز این بیماری زندگی زوج‌ها را با محدودیت‌هایی مواجه می‌کند، اتفاق بدتر این است که عده‌ای با آگاهی از این مسائل پنهان کاری می‌کنند و بعد از ازدواج طرف مقابل متوجه می‌شود که همسر او هر چند وقت یک بار درگیر درمان جدی است و باید مرتب دارو مصرف کند.

دشتی خاطرنشان کرد: نگفتن واقعیت و پنهان کردن بیماری نوعی نداشتن صداقت فرد برای زندگی زوجی است، بعضی از پنهان کاری‌ها (بیماری‌ها) حتی قابلیت پیگیری حقوقی هم دارند، آنچه که می‌تواند در کارکرد ازدواج تأثیرگذار باشد و اگر این موارد از همسر آینده پنهان شود، طرف مقابل احساس فریب خوردگی می‌کند، اعتماد او به همسرش کاهش پیدا می‌کند، اما مطرح کردن همه این مسائل و صحبت درباره آنها در کارکرد قبل از ازدواج و ایجاد اعتماد اولیه بسیار مؤثر است.

زوج‌ها قبل از ازدواج محدودیت‌ها را بشناسند

وی اضافه کرد: بسیاری اوقات ممکن است افراد با شخصیت طرف مقابل مشکلی پیدا نکنند و از نظر عاطفی با هم سازگاری داشته باشند، اما مسئله مهم این است طرف مقابل برای یکی از آنها جذابیت فیزیکی و ظاهری نداشته باشد و پسندیدن ظاهر فرد برای ازدواج موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود.

این زوج درمانگر، تصریح کرد: مهم‌تر از ظاهر آنچه که در سرنوشت افراد تأثیرگذار است وضعیت سلامتی جسمی (سلامت بیرونی و درونی) افراد است، منظور این نیست که افراد دارای معلولیت و بیماری حق ازدواج ندارند، اما محدودیت‌هایی در بعضی از کارکردهای ازدواج ممکن است پیش بیاید، باید قبل از ازدواج این محدودیت‌ها را بشناسند و خود را برای کنار آمدن با آن‌ها آماده کنند.

وی با تاکید بر اینکه پنهان کردن واقعیت‌های جسمانی برای خود افراد و اطرافیان آنها دردسرساز می‌شود، گفت: در واقع پنهان کردن این مسائل می‌تواند موجب ایجاد رنجش و کدورت شود، اگر افراد محدودیت‌هایی از نظر تغذیه و سبک عملکرد بدنی دارند باید قبل از ازدواج حتماً برای طرف مقابل روشن کنند تا افرادی که با آنها ارتباط برقرار می‌کنند به وضعیت جسمی او احترام بگذارند، پنهان کردن مسائل مشکل‌ساز است و کمکی به این افراد نمی‌کند.

دشتی با اشاره به اینکه جذابیت اولیه افراد، شروع فرایند آشنایی در ازدواج است، اظهار کرد: جذابیت اولیه برای ازدواج دو نفر کافی نیست و نقطه شروع آشنایی به قصد ازدواج می‌تواند باشد، بسیاری از افراد اشتباه می‌کنند و جذابیت‌های اولیه را که می‌بینند همان جا تصمیم به ازدواج می‌گیرند.

این روانشناس و زوج درمانگر، خاطرنشان کرد: وقتی افراد همه مسائل (جسمی، خانوادگی، اخلاقی و روانی) را برای ازدواج در نظر می‌گیرند، این روند در سال‌های بعد در زندگی آنها قابل پیش‌بینی است که ادامه پیدا خواهد کرد و با مسائل به طور منطقی و علمی برخورد کرده و هیجانی و شتاب زده رفتار نمی‌کنند.

کد خبر 486853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.