تجربه کرونا؛ آینده بهتر زیست محیطی در جهت توسعه پایدار شهری

یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری با بیان این که زباله‌های عفونی زیادی در دوران کرونا تولید شده است، گفت: ایران هنوز در تفکیک زباله‌های خشک، تر و عفونی پیشرفت چندانی نداشته در حالی که در بیشتر شهرهای دنیا حتی توسعه نیافته دفع زباله‌ها به روش‌های اصولی انجام می‌شود.

پریوش اورکی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شاخصه‌های توسعه پایدار در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی برای هر شهر متناسب با ویژگی‌های همان شهر است که برای هر دوره از زمانی با پیامدهای مختلف توسعه پیدا می‌کند یا از بین می‌رود.

وی افزود: شاخصه‌های زیست محیطی در توسعه پایدار این روزها وضعیت سالمی ندارد و شهرهای مختلف با آلودگی محیط زیست دست و پنجه نرم می‌کنند.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری تصریح کرد: می‌توان گفت بعد از به اتمام رسیدن دوران کرونا در رویکرد کلی توسعه پایدار شهری در بخش زیست محیطی از میزان آلودگی‌های آب، هوا و خاک کاسته خواهد شد چراکه زباله‌هایی که در فضای سبز و محیط‌های اطراف آن‌ها به خاطر بی توجهی شهروندان رها می‌شد در این مدت و با تردد کمتر مردم کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: برعکس عوامل زیست محیطی و پیشرفت آن‌ها در این دوران، شاخص‌های اقتصادی رشد منفی خواهد داشت زیرا کسب و کارهای شهری در این مدت از رونق افتاده و حتی کرونا باعث تعطیلی بعضی مشاغل نیز شده است.

اورکی تاکید کرد: دلیل رشد منفی و نداشتن درآمد پایدار شهری این است که مدیریت شهری و حتی صاحبان مشاغل برنامه‌ریزی جامع و از پیش تعیین شده‌ای برای زمان‌های بحران نداشته‌اند البته با توجه به تجربه‌ای که از دوران کرونا به دست آمده می‌توان انتظار داشت که به زودی شاخصه‌های درآمد پایدار شهری رشد خوبی را تجربه کند.

وی بیان این که بیشترین آسیب و نقطه ضعفی که می‌تواند در بین شاخصه‌های توسعه پایدار اثر سوء داشته باشد آلودگی‌های زیست محیطی است، گفت: زباله‌های عفونی زیادی در دوران کرونا تولید شده است و متأسفانه ایران هنوز در تفکیک زباله‌های خشک، تر و عفونی پیشرفت چندانی نداشته است در حالی که در بیشتر شهرهای دنیا حتی توسعه نیافته دفع زباله‌ها به روش‌های اصولی انجام می‌شود.

این کارشناس با بیان این که زباله‌ها و پسماندهای عفونی باید اصولی و بهداشتی دفع شود، افزود: معضل بزرگ شهرهای مختلف ایران که در شاخصه زیست محیطی توسعه پایدار تأثیر می‌گذارد نداشتن دفع سالم، اصولی و بهداشتی زباله‌ها است تا به محیط زیست شهری آسیب نرسد.

وی خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل و جلوگیری از معضلات بزرگ زباله‌ای بعد از دوران کرونا با بهره‌گیری از تجربیات کشورهای دیگر مستلزم فرهنگ‌سازی گسترده شهروندان نیز هست، همچنین مدیران شهری باید برای داشتن شهری سالم‌تر مکان دائمی و اختصاص یافته برای آن متناسب با هر شهر احداث کنند.

کد خبر 486203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.