ثبت رکورد شناسایی ۲۶۰۰ بیمار کرونایی در استان اصفهان/ به مرز بحران نزدیک هستیم

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نهایت تعداد بیماری که در موج قبلی شیوع کرونا در کل استان پذیرش کردیم دو هزار و ۲۰۰ مورد بود، اما در دو روز گذشته تعداد دو هزار و ۶۰۰ بیمار شناسایی کردیم که این رقم تاکنون بی‌سابقه بوده است و از شیوع بالای بیماری در جامعه نشان دارد.

آرش نجیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اصفهان، کامل در وضعیت قرمز و چهار شهرستان استان در وضعیت نارنجی است و احتمالاً یک شهرستان زرد هم به زودی تغییر رنگ خواهد داد و در حال حاضر کل استان در وضعیت پرخطر یا بسیار پرخطر است.

وی افزود: رنگ سیاهی که در شبکه‌های مجازی عنوان می‌شود مصداق ندارد، اما استان اصفهان و شهرستان‌ها در وضعیت پرخطر هستند البته بعضی از شهرستان‌ها مانند فریدن تعداد بیماران بستری شده بالایی دارند که با شهرستان‌های بزرگ برابری می‌کند و این نشانگر وجود خطر در همه شهرستان‌ها است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: بستری‌های روزانه تقریباً ۱۵۰ نفر اضافه می‌شود و ما تقریباً روزانه ۲۸۰ بیمار جدید داریم و ۱۵۰ تا ۱۶۰ نفر ترخیصی و حدود ۱۵۰ نفر کرونای مثبت به نفع افزایش بستری هر روز داریم.

از مرز ابتلای دو هزار نفر فراتر می‌رویم

وی افزود: قبل از عید با بستری ۴۰۰ بیمار شروع کردیم، اما امروز به ۱۷۰۰ بیمار رسیدیم که اگر این ۱۵۰ بیمار روزانه را نیز اضافه کنیم متوجه می‌شویم که تقریباً حدود سه تا چهار روز آینده مرز ابتلای دو هزار نفر را رد خواهیم کرد و شاید هفته‌های آینده در مورد رقم‌های بالای دو هزار نفر صحبت کنیم.

نجیمی تصریح کرد: نهایت بیماری که در موج قبلی در کل استان توانستیم پذیرش کنیم دو هزار و ۲۰۰ بیمار بود و احتمالاً بیمارستان‌ها تا دو هزار و ۵۰۰ بیمار را به سختی بتوانند پذیرش کنند هرچند با افزایش تعداد بیماران کیفیت خدمات تغییر می‌کند اما اگر این تعداد افزایش یابد ممکن است بیمارستان‌ها قادر به پاسخگویی به بیماران نباشند.

وی با بیان اینکه در این صورت نیازمند مکان‌هایی برای قابلیت جاگذاری تخت خواهیم بود، افزود: باید یادمان باشد این افزایش تخت‌ها نمی‌تواند کیفیت مطلوب خدمات یک بیمارستان را ارائه دهد، بنابراین ممکن است در کنار افزایش تعداد تخت و درمان‌هایی که دریافت می‌شود با مرگ و میر بالای ۱۰۰ نفر در استان روبرو شویم.

شناسایی ۲۶۰۰ بیمار تاکنون بی‌سابقه بوده است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: تعداد بیماران مبتلا در جامعه بسیار بالا است ما در دو روز گذشته تعداد دو هزار و ۶۰۰ بیمار شناسایی کردیم که این رقم تاکنون بی‌سابقه بوده و نشان از شیوع بالای بیماری در جامعه دارد

وی با اشاره به وجود موارد ابتلای خانوادگی تصریح کرد: باید تعداد ابتلاء کاهش یابد و تنها راه این است که سعی کنیم تا زمانی که شیوع ویروس در جامعه تا این حد بالا است تا جایی که می‌توانیم ترددها و حرکت‌های جمعیتی را کم کنیم که باعث کند شدن قدرت شیوع ویروس می‌شود و با این اقدام می‌توانیم شیب تند انتقال را کاهش دهیم تا به مرور این روند متوقف شود.

نجیمی با بیان اینکه وضعیت اپیدمی نه حالت پلکانی بلکه به گفته مسئولان وزرات بهداشت حالت آسانسوری دارد، خاطرنشان کرد: این شیوه افزایش تعداد بیمار زمانی به سیستم درمانی برای بازسازی نمی‌دهد چرا که دائماً با تعداد انبوهی از حضور بیماران روبرو می‌شویم، روند افزایشی که در موج قبلی به حالت پلکانی بود در این موج به حالت آسانسوری تغییر یافته است.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم این شرایط بحرانی برای مردم و مسئولان قابل درک باشد، اظهار کرد: متأسفانه هنوز هم با وجود شرایط به شدت بحرانی برخی مسئولان علیرغم ابلاغ چند ماهه قانون مدیریت هوشمند کووید ۱۹ بر اساس رنگ‌بندی‌ها از قانون اطلاع ندارند و با متن قانون مخالفت می‌کنند و این باعث شده ما در بعد اجرای محدودیت‌ها نتوانیم خوب عمل کنیم.

برخوردهای شدیدتر با متخلفان در موج چهارم کرونا

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: اگرچه به صورت مقطعی توانستیم از حضور افراد به صورت محدود در جامعه بکاهیم و مانع ترددها شویم اما برای حداقل دو هفته نیاز به تداوم کاهش ترددها، ترافیک، حضور مردم و کارکنان داریم. با این مجموعه اقدامات شاید بتواند افزایش تعداد بیمار مبتلا و انتقال ویروس در سطح جامعه را کاهش دهد اما متأسفانه با این شرایط کنترل، احتمال دورنمای بحرانی شدن استان دور از ذهن نیست.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی به شدت بر لزوم مراقبت و نظارت بر اجرای پروتکل‌ها تاکید دارد و تذکر دادیم و اماکنی که به تذکرات عمل نکردند برخورد جدی کردیم، به هر حال در مسئله حفظ سلامت جدیت خودمان را نشان می‌دهیم و همه اقدامات لازم که از دست ما برمی‌آمده انجام شده است.

نجیمی با اشاره به لزوم دقت سازمان‌های اجراکننده خاطرنشان کرد: امیدوارم برخوردها و نظارت دقیق باعث دقت نظر بیشتر اصناف و مردم شود و دستگاه‌های اجرایی هم وظایف خودشان را دقیق‌تر اجرا کنند اما حساسیت و برخوردهای شدیدی که در این دوره وجود دارد در هیچ کدام از موج‌های قبلی وجود نداشته است و امیدواریم تغییرات اساسی در چند روز آینده شاهد باشیم.

فعال شدن کلینیک‌های شبانه‌روزی برای پذیرش بیماران کووید

وی در خصوص تزریق واکسن کادر درمان گفت: بر اساس دستورالعمل‌ها و سهمیه‌بندی‌ها واکسیناسیون کادر درمان در حال انجام است و امیدواریم با گشایش‌هایی که می‌شود با دسترسی به واکسن هم از نظر واردات و هم از نظر تولید روند واکسیناسیون بهتر شود و احتمالاً در هفته‌های آینده شتاب بهتری بگیرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص مراکز جامع درمان کووید ۱۹ مراقبت در منازل، افزود: برخی بیماران در این شرایط نمی‌توانند خود مراقبتی کنند، بنابراین معاونت درمان با شناسایی مراکز مراقبت در منزل در نواحی مختلف شهر اصفهان و شهرستان‌ها هماهنگی کرده و لیست آنها در اختیار افرادی که نیازمند مراقبت در منزل به دلیل کرونا یا بیماری غیر از کرونا هستند، قرار گرفت و این بیماران این خدمات را از شرکت‌هایی که معاونت درمان تأیید کرده دریافت کنند.

وی در خصوص فعال شدن کلینیک‌های شبانه‌روزی و لیست مراکز جامع، تصریح کرد: برای دریافت لیست مراکز جامع درمان کرونا شهروندان می‌توانند با شماره ۳۱۱۳ تماس بگیرند یا به سایت دانشگاه مراجعه کنند همچنین معاونت درمان برای به حداقل رساندن تعداد بستری‌های بیمارستانی ۵۰ کلینیک شبانه‌روزی را در سطح اصفهان فعال کرد که به طور ۲۴ ساعته فعال هستند و مقرر شد از این کلینیک‌ها به عنوان مراکز بستری بیماران کووید ۱۹ استفاده شود، این کمک باعث کاهش اضافه بار بیمارستان‌ها می‌شود.

بیمارستان الزهرا (س) خط مقدم مبارزه با کووید ۱۹

نجیمی با بیان اینکه تمام بیمارستان‌ها درگیر پذیرش بیماران کووید ۱۹ هستند، تصریح کرد: در این شرایط هر کاری می‌توانیم انجام می‌دهیم تا از افزایش بیمارانی که بستری آنها ضروری نیست جلوگیری شود در حال حاضر علاوه بر دیگر بیمارستان‌ها، بیمارستان الزهرا (س) به عنوان خط مقدم بیمارستان‌ها با پذیرش ۵۰۰ بیمار در حال فعالیت است.

کد خبر 486177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.