۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
بودجه‌ریزی در سایه کرونا

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران در این یادداشت به تشریح الزامات بودجه‌ریزی در دوران شیوع کرونا و اولویت‌های شورای اسلامی شهر تهران در تدوین بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران پرداخته است.

به گزارش ایمنا، همه‌گیری کووید - ۱۹ اثرات مستقیم و غیرمستقیمی بر منابع و مصارف بودجه سال ۱۳۹۹ دولت و شهرداری تهران داشته است. با توجه به تداوم شرایط ناشی از همه‌گیری، در پیش بودن تدوین و ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، ضروری است بودجه‌ریزی در سایه کرونا، به عنوان وجه تمایز بودجه سال ۱۴۰۰ با بودجه سال‌های گذشته مورد توجه قرار گیرد. بدیهی است غفلت از این مهم در فرآیند بودجه‌ریزی سبب خواهد شد تا غافلان با چوب بودجه از رویاپردازی بیدار شوند. این یادداشت از عضو و رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران را که پیش‌تر در «پانزدهمین شماره مجله الکترونیک شهرگاه» منتشر شده است، در ادامه می‌خوانید:

نااطمینانی در مورد چشم‌انداز اقتصادی در پساقرنطینه و تعطیلی کسب‌وکارها در کنار شوک مالی گسترده ناشی از کرونا، در اقتصادهای دارای منابع طبیعی غنی که کاهش قیمت کالاها در آنها اثرگذارتر بوده، شدت بیشتری را نشان می‌دهد. در نتیجه، تدوین بودجه ۱۴۰۰ بررسی چهار مورد ذیل را می‌طلبد:

ارزیابی تأثیر نامشخص بحران کووید ١٩ بر اقتصاد و موقعیت مالی و بودجه‌ای دولت

لزوم ارزیابی موقعیت مالی و بودجه‌ای دولت به منظور ادامه مخارج ضروری و انجام اقدامات مربوط به تعیین اولویت‌های احیا

ارزیابی نیازهای مالی دولت

افزایش شفافیت و پاسخگویی بودجه با اطلاع‌رسانی مناسب در خصوص هزینه کردهای مرتبط با کووید ١٩ که شامل اقدامات خارج از بودجه می‌شود.

علاوه بر این، برای استفاده از ابزارهای مختلف مدیریت مخارج بخش عمومی در هر مرحله از تدوین بودجه باید به اصولی توجه نمود. اصول یا پیام‌هایی که در هر مرحله از بودجه‌نویسی در دوران شیوع کرونا باید به آن توجه کرد عبارتست از:

۱- مرحله «کلیات»: در این مرحله انجام اصلاحات در تمهیدات نهادی و فرآیندها باید در راستای مدیریت محدودیت‌های فاصله اجتماعی ناشی از کرونا و افزایش هدایت راهبردی مورد توجه قرار گیرد.

۲- مرحله «تدوین استراتژی» به تجدیدنظر در چارچوب اقتصاد کلان در راستای در نظر گرفتن تأثیر بحران و اقدامات مرتبط با کووید١٩، به‌روزرسانی مکرر پیش‌بینی‌ها و تلاش برای ارائه استراتژی بودجه‌ای معتبر که بر اهداف بودجه‌ای اصلاح شده برای میان‌مدت متمرکز شده باشد، می‌پردازد.

۳- مرحله «هدایت بودجه» یا رایزنی و مذاکره، مهم‌ترین مرحله در فراگرد تدوین بودجه به شمار می‌رود.

برقراری ارتباط سریع و شفاف با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط با بحث بودجه از طریق بخشنامه‌های بودجه در خصوص مخارج اولویت‌دار و نیازهای مربوط به تخصیص مجدد آن

کوشش بیش از حد معمول برای تنظیم مبنای بودجه که مستلزم تعامل گسترده با وزارتخانه‌های ذی‌ربط در خصوص مبنای بودجه و در نظر گرفتن هزینه‌های مستمر ناشی از سیاست‌های جدید مربوط به کووید ١٩ و تأثیر بحران سلامت است.

افزایش انعطاف‌پذیری و چابکی در بودجه به گونه‌ای که نیازهای مدیران اجرایی برای پاسخگویی به شرایط بحران کرونا و اعمال نظارت‌های قانونی میسر باشد.

تدوین برنامه بودجه با در نظر گرفتن نظارت و کنترل دقیق‌تر اجرای بودجه

چهارمین مرحله «تدوین سند نهایی و تصویب قانونی» به استفاده از اسناد بودجه در راستای شفافیت بخشی به تصویر پیچیده بودجه و تقویت اعتمادسازی به استراتژی‌های مالی، اقتصادی و اجتماعی دولت اختصاص دارد. بنابراین اگر بودجه‌ریزی سال ۱۴۰۰ در دولت و شهرداری مورد توجه قرار گیرد، می‌توانیم شاهد تدوین، تصویب و اجرای بودجه برای پاسخگویی به نیازهای کشور و شهر در دوران همه‌گیری کرونا باشیم.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: بودجه دربردارنده برنامه‌های ما برای دستیابی به اهداف به همراه پیش‌بینی مالی مورد نیاز در دستیابی به آن است. بنابراین ما در سال ۱۴۰۰ به عنوان سال سوم اجرای برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران، نیازمند توجه به تکالیف مقرر برای اجرا در این سال هستیم.

اولویت‌های تدوین بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران با توجه و تاکید بر ارتقا و بهبود تاب‌آوری شهر در برابر خطرات ناشی از بحران‌های طبیعی، شیوع و همه‌گیری کرونا و کاهش آسیب‌های اجتماعی، ارائه خدمات پایدار و باکیفیت به منظور نگهداشت شهر و تأمین نیازهای شهروندان همچون هوشمندسازی، اصلاح فرآیندها و بهبود روش‌ها خواهد بود.

همچنین توجه به عدالت در توزیع منابع و مناطق و محلات کمتر توسعه یافته، جهت‌دهی به منابع برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شهری اولویت‌دار، بهبود کیفیت زندگی شهروندان از طریق توجه به توسعه محلی با اجرای پروژه‌های محلی به منظور رفع مشکلات محلات، به عنوان محورهای اساسی بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران، تهیه و تقدیم هیئت رئیسه شورا شد.

مطمئناً تهیه و تدوین بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران کار و توجه بیشتری را می‌طلبد، زیرا حق شهروندان تهرانی است که بودجه شهرشان دقیق، قابل تحقق، دربرگیرنده و پاسخ‌دهنده نیازها و مطالباتشان در شرایط ناشی از همه‌گیری کرونا و شرایط پساکرونا باشد.

فراهانی در پایان این یادداشت به عنوان نماینده مردم این اطمینان را داد که در کنار همکارانش متعهد خواهد بود که این دغدغه را تا روز آخر فعالیت خود در دوره پنجم پیگیری کند و حساسیت و توجه به بودجه سال ۱۴۰۰، بیشتر از بودجه سال‌های قبل باشد.

کد خبر 486140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.