مخاطرات حرفه دندانپزشکی در پاندمی کرونا

سلامت دهان، بخشی از سلامت عمومی است، امروزه لزوم رعایت بهداشت دهان و زیبایی دندان‌ها بیش از گذشته حس می‌شود و با توجه به اینکه سلامت عمومی بدن با سلامت دهان رابطه مستقیم دارد، تلاش دندانپزشکان می‌تواند به این ارتقای سلامت کمک کند اما این حوزه در دوران کرونا با مخاطراتی همراه بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از عمر دندانپزشکی در ایران بیش از ۹۰ سال می‌گذرد در سال ۱۳۰۰ تنها سه دندانپزشک در تهران وجود داشت. یکی از برجسته‌ترین آنها، دکتر دندانپزشک اهل کشور لهستان بود که دندانپزشک مخصوص رضاخان به شمار می‌رفت و تبحر فوق‌العاده‌ای در طراحی و ساخت پروتزهای دندان داشت. از سال ۱۳۴۳، روز ۲۴ دی‌ماه، سالروز تأسیس جامعه دندانپزشکی ایران به نام «روز دندانپزشکی» نامیده شد و در تقویم‌های آن زمان منعکس شد اما در سال‌های اول پس از انقلاب، زمان روز دندانپزشکی تغییر کرد و در نهایت پس از تغییرهایی که در سال‌های ۶۰ و ۶۲ انجام شد، در نهایت بنا بر پیشنهاد جامعه اسلامی دندانپزشکان ایران، روز ۲۳ فروردین‌ماه هر سال که مصادف با تاریخ تصویب این طرح بود به عنوان روز دندانپزشک نامگذاری کردند.

هر سال در روز ۲۳ فروردین به مناسبت روز دندانپزشک در محافل دانشگاهی و علمی با حضور کارشناسان و متولیان بهداشت دهان و دندان جشن‌هایی برگزار می‌شود و برنامه‌ها و طرح‌های این حوزه معرفی و تحلیل می‌شوند. در واقع هدف اصلی روز دندانپزشک؛ شناساندن دقیق‌تر حوزه دندانپزشکی به تمام اقشار جامعه و آموزش اصول اولیه بهداشت دهان و دندان به مردم است. در دوران شیوع کرونا هم دندانپزشکی به علت ماهیت خود که نیازمند تماس نزدیک کادر درمانی با دهان و صورت بیمار است در زمره امور پرخطر از نظر شیوع کرونا جای گرفت.

مخاطرات حرفه دندانپزشکی در پاندمی کرونا

تعیین تعرفه‌ها و نوع مواد مصرفی دندان

هزینه دندانپزشکی و تعرفه‌های تعیین شده برای درمان‌های دهان و دندانی می‌تواند زیر نظر هر متخصص یا پزشکی متفاوت باشد که این تفاوت اندک در تعرفه‌های دندانپزشکی می‌تواند متأثر از موادی باشد که برای درمان استفاده می‌شود، علاوه بر نوع مواد، تخصص و تجربه پزشک نیز در این میان تأثیرگذار خواهد بود. هزینه‌های خدمات ارائه شده در کلینیک‌ها شامل مواردی مانند معاینه و تشخیص، جراحی دهان، درمان ریشه دندان بدون ترمیم، جراحی لثه، پروتز، دندان پزشک اطفال، دندانپزشکی ترمیمی، ارتودنسی و ایمپلنت است.

امید فاخران، متخصص جراحی لثه و عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تعرفه‌های دندانپزشکی و نحوه تعیین آن‌ها، اظهار می‌کند: تعرفه‌ها بر اساس مصوبه هیئت وزیران و به پیشنهاد مشترک بهداشت، تعاون کار و امور اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور و تأیید شورای عالی بیمه سلامت کشور تنظیم و ابلاغ شده است و دارای سه جزو حرفه‌ای، فنی و مواد و لوازم مصرف است.

مدیر روابط عمومی دانشکده دندانپزشکی اصفهان، اضافه می‌کند: این تعرفه‌ها بر اساس نوع خدمات دندانپزشکی تعیین شده است و در سراسر کشور در بخش خصوصی، دولتی و غیردولتی و خیریه‌ها اجرای آنها لازم است، بر این اساس تعرفه‌های خدمات دندانپزشکی یک روال منطقی و یکنواخت و منصفانه پیدا کرده و حقوق بیمار، دندانپزشک و سایر حرفه‌های وابسته رعایت خواهد شد.

وی درباره نحوه نظارت بر فعالیت‌های دندان پزشکان، تصریح می‌کند: به طور کلی مسئول و متولی نظارت بر تمام جنبه‌های درمان از جمله خدمات دندانپزشکی و دندانپزشکان، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی در هر استان است، بر این اساس مأموریت اداره نظارت بر درمان مراجعه به صورت دوره‌ای به مطب‌های خصوصی، کلینیک‌ها و مراکز درمانی است و همه امور درمان از جمله کنترل عفونت، فضای مطب یا کلینیک، مجوزهای مربوطه و هزینه‌های دریافتی بررسی می‌شود.

هزینه‌های بالا و ناکارآمدی پوشش بیمه‌ها

این متخصص جراحی لثه و ایمپلنت درباره این که بسیاری از مردم توانایی پرداخت هزینه‌ها را ندارند و پوشش بیمه‌ها هم در این زمینه ناکارآمد بوده و جوابگوی مردم نیستند، تاکید می‌کند: اصولاً خدمات دندانپزشکی در همه نقاط و کشورهای دنیا بسیار گران است و در مقایسه با ایران هزینه‌ها چند برابر هستند، این اتفاق به دلیل خدمات، هزینه بالای مواد و تجهیزات و مدت محدودیاست  که یک دندانپزشک قادر به فعالیت حرفه‌ای است.

فاخران، اظهار می‌کند: در کشورهای پیشرفته سازمان‌های بیمه‌گر به واسطه قدرت مالی زیاد، در خصوص هزینه‌های دندانپزشکی پوشش‌های مطلوبی ارائه می‌کنند با این وجود پرداخت برخی هزینه‌ها نیز بر عهده بیمار است تا کل جامعه ترغیب به رعایت بیشتر بهداشت دهان و دندان بوده تا پیشگیری را بر درمان ترجیح دهند.

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی اصفهان، اضافه می‌کند: اگر در کشور سازمان‌های بیمه‌گر بتوانند سقف پوشش بیمه‌ای در رابطه با خدمات دندانپزشکی را به حد مطلوبی افزایش دهند و از طرفی مطالبات دندانپزشکان طرف قرارداد را به موقع پرداخت کنند، بار مالی هزینه‌ها تا حد زیادی از دوش بیماران برداشته خواهد شد.

مدیر روابط عمومی دانشکده دندانپزشکی اصفهان، تصریح می‌کند: در حال حاضر هدف اصلی در دانشکده دندانپزشکی آموزش دانشجویان جهت افزایش توانایی‌های علمی و عملی در زمینه پیشگیری‌های مشکلات دندانپزشکی است.

مخاطرات حرفه دندانپزشکی در پاندمی کرونا

دندانپزشکان از افراد پرخطر در ابتلا به کرونا

ماندانا دهقان‌نژاد، جراح و دندانپزشک در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص دشواری‌های شغل دندانپزشکی، اظهار می‌کند: دندانپزشکان از نظر خستگی جسمی و روحی و روانی تحت تأثیر این شغل قرار می‌گیرند و خطراتی مانند ابتلا به بیماری‌های اچ ای وی و هپاتیت برای آنها بیش از دیگران وجود دارد، با همه‌گیری ویروس کرونا این حرفه نیز درگیر مشکلات ابتلا به این بیماری قرار گرفت و دندانپزشکان از افراد پرخطر ابتلا به این ویروس هستند، تنفسی که از طریق بیمار جابجا می‌شود و دندانپزشکان به شدت در معرض بزاق و تنفس بیماران قرار دارند و احتمال ابتلا به این ویروس در بین دندان پزشکان زیاد است و همه‌گیری این ویروس شرایط را برای کار دندان پزشکان و بیماران بسیار سخت کرده است.

وی، می‌افزاید: در بحران کرونا به دلیل نبود اعتماد به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مطب‌ها و کلینیک‌ها بیماران نمی‌توانستند برای دریافت خدمات دندانپزشکی به هر مکانی مراجعه کنند و شرایط کار در این حرفه از قبل مشکلاتی داشت و با همه‌گیری ویروس کرونا مشکلات مضاعف شد.

وی تصریح می‌کند: ابتدای شیوع ویروس کرونا وسایل محافظتی مثل ماسک N95 و ماسک‌های جراحی و لباس‌های محافظتی تقریباً نایاب بود، بسیاری از بیماران بعد از مدت طولانی و با وجود داشتن درد زیاد و عفونت شدید به دندانپزشک مراجعه داشتند، در بحران کرونا مراجعه بیماران به دندانپزشکان نسبت به سال‌های قبل کاهش زیادی پیدا کرد و دندانپزشکان هم موظف بودند بین بیماران فاصله زمانی طولانی بیندازند.

این جراح و دندانپزشک، اضافه می‌کند: با توجه به اینکه این بیماری ناشناخته بود و نظریه‌های متفاوتی ارائه می‌شد تا زمانی که از نظر انتقال ویروس از طریق هوا مسئله ساز بود این وضعیت وجود داشت تا تهویه هوا به طور کامل با فاصله زمانی نیم یا یک ساعت صورت بگیرد، ضدعفونی مرتب سطوح و ویزیت کم تعداد بیماران همچنان مدنظر است تا سلامت بیماران در اولویت باشد و در ابتدای شیوع پاندمی و وضعیت قرمز کرونایی در امور غیراورژانسی بیماری پذیرش نشد و همه این موارد مسائل شغلی دندانپزشکان را سخت‌تر از قبل کرده است.

ارائه دستورالعمل‌های برای بیماران در پاندمی کرونا

دهقان‌نژاد در خصوص ارائه دستورالعمل برای بیماران در پاندمی کرونا، اظهار می‌کند: در اپیدمی کرونا برخی مسائل مانند پوشش بیماران، ماسک محافظتی و داشتن کاور کفش برای ورود به محیط دندانپزشکی اضافه شد، استفاده از لباس ایزوله و گذاشتن مواد ضدعفونی کننده در مطب‌ها، استریل کردن همه وسایل، تهویه هوا و و رعایت موازین بهداشتی برای دندانپزشکان ضروری بود، اما از سوی دیگر در همه مکان‌ها و بین هیچ گروه صنفی نمی‌توان به طور قاطع اعلام کرد همه موارد ایده‌آل است و پروتکل‌ها به طور کامل رعایت می‌شود و حرفه دندانپزشکی هم از این قاعده مستثنی نیست، اما همه پزشکان در حد توان سعی داشتند در بحران کرونا حداکثر موارد بهداشتی را رعایت کنند.

وی اضافه می‌کند: سال گذشته که ارائه آموزش‌ها، اطلاع رسانی و سطح آگاهی مردم درباره این بیماری کمتر بود رعایت موارد بهداشتی و پروتکل‌ها از جانب بیماران زیاد به چشم نمی‌خورد، اما امسال با افزایش آگاهی‌ها و اینکه کرونا بخشی از زندگی مردم شده است، همه به این موضوع و رعایت بهداشت بسیار حساس هستند.

دهقان‌نژاد، درباره خدمات ضروری و غیرضروری بیماران برای مراجعه به دندانپزشکی در روزهایی کرونایی، تاکید می‌کند: خدمات اورژانسی مواردی است که بیمار درد و عفونت دارد و نیازمند دریافت خدمات اورژانسی خاصی است که هر دندانپزشکی باید بیمار را در وضعیت کرونایی هم پذیرش کند و به دلیل شیوع کرونا نمی‌توان گفت از پذیرش این گروه از بیماران خودداری کنیم، اما کارهای زیبایی دندان جزو اولویت‌ها نیستند و از کارهای انتخابی بیماران هستند، توصیه می‌شود در این دوران به خصوص در مواقع قرمز شیوع کرونا بیماران از مراجعه پرهیز کنند و انجام این کار را به زمان مناسب‌تری موکول کنند.

این جراح و دندانپزشک، اظهار می‌کند: با توجه به این که واکسیناسیون کادر درمان و پزشکان در اولویت است و واکسیناسیون عموم مردم زمان می‌برد، بیمارانی که دندان آنها به دلیل عفونت، پوسیدگی و موارد دیگر کشیده شده و مطابق نظر پزشک نیاز به کاشت دندان و ایمپلنت وجود دارد، می‌توانند برای چند ماه و تا واکسیناسیون همگانی انجام این کار را به تأخیر بیندازند، اما نکته حائز اهمیت این که اگر تعداد دندان‌های کشیده بیمار زیاد باشد و کیفیت زندگی او را تأثیر قرار دهد و نتواند به درستی غذا بخورد و دچار ضعف هاضمه و مشکلات گوارشی شود، بهتر است در صورت لزوم و با توجه به نظر پزشک معالج خود سریع برای درمان و ایمپلنت و کاشت دندان اقدام کند.

مخاطرات حرفه دندانپزشکی در پاندمی کرونا

کاهش سطح بهداشت دهان و دندان در دوران کرونا

وی درباره بایدها و نبایدهای بهداشت دهان و دندان در روزهای کرونایی به خانواده‌ها، توصیه می‌کند: توجه به مسائل بهداشتی دهان و دندان در دوران کرونا بسیار ضعیف شده است، به خصوص در بین کودکان که قبل از شیوع کرونا به مهدکودک، آموزشگاه و مدرسه می‌رفتند و آموزش‌های بهداشتی لازم به آنها ارائه می‌شد و معاینه دندان‌ها صورت می‌گرفت، هر روز به آنها یادآوری می‌شد حتماً مسواک بزنند و از نخ دندان استفاده کنند اما در دوران کرونا از سطح این رعایت‌ها کاسته شده است.

دهقان‌نژاد، می‌افزاید: اما با شیوع بیش از یکسال کرونا در واقع فرزندان از مهدکودک و مدرسه محروم شدند و آموزش‌های لازم و توصیه‌ها به گوش آنها نمی‌رسد، از سوی دیگر در خانه بیشتر اوقات پرخوری کرده و تنقلات مصرف می‌کنند و این اتفاق باعث شده پوسیدگی دندان در بین کودکان افزایش یابد، قبل از شیوع کرونا میزان پوسیدگی دندان در بین کودکان بالا بود و با شیوع این اپیدمی این روند رو به رشد هم شده است.

این دندانپزشک، تاکید می‌کند: در بزرگسالان هم مورد قابل توجه در زمینه رعایت نشدن بهداشت دهان و دندان این است که قبل از شیوع کرونا به دهان، دندان و پیشگیری از بوی بد دهان برای ارتباط با دیگران و معاشرت اهمیت زیادی می‌دادند، اما با شیوع این پاندمی و قرنطینه‌ها و زدن ماسک بر صورت کمتر به این مسئله و زدن مسواک و رعایت بهداشت دهان توجه می‌کنند، بزرگسالان با ماسکی که به صورت می‌زنند دیگر توجه لازم به موارد بهداشتی دهان و حساسیت‌های قبل را به دلیل کاهش انگیزه و افزایش ناامیدی‌ها با شیوع کرونا ندارند.

وی تصریح می‌کند: کار زیبایی دندان از نظر جسمی یک کار غیر اورژانسی است و بیماران می‌توانند بعد از پایان کرونا مراجعه کنند، اما از نظر روحی و روانی بسیاری از اشخاص هم در این پاندمی دچار افسردگی شدند و مسائلی برای آنها به وجود آمده و نیازمند یک اتفاق مثبت در زندگی هستند و انجام کار زیبایی دندان در تقویت روحیه آنها مؤثر است، این افراد می‌توانند به مطب‌هایی که مراجعه کننده کمتری دارند و از رعایت پروتکل‌ها و موازین بهداشتی اطمینان دارند، مراجعه کرده و نسبت به انجام کار زیبایی دندان اقدام کنند.

کد خبر 486121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.