خاوازی: آرامش به بازار مرغ باز می‌گردد

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در پی اقدامات اخیر دولت، گوشت مرغ فراوان وارد استان تهران شده به طوری که با مازاد این کالا روبه‌رو هستیم، گفت: به‌زودی آرامش به بازار مرغ سراسر کشور باز خواهد گشت.

به گزارش ایمنا، کاظم خاوازی امروز (سه شنبه ۱۷ فروردین) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در تشریح وضعیت فعالیت‌های وزارت جهاد کشاورزی در ماه‌های اخیر، ضمن عذرخواهی از مردم به نمایندگی از دولت به دلیل اتفاقاتی که بازار محصولات کشاورزی طی ماه‌های اخیر رخ داد، ابراز امیدواری کرد: با تشکیل قرارگاه ساماندهی، در یک فرصت کوتاه آرامش را به بازار کل کشور تعمیم دهیم.

وی افزود: براساس اقدام‌های انجام شده قرارگاه ساماندهی مرغ کشور، اکنون روزانه یک‌هزار و ۸۵۰ تن گوشت مرغ وارد استان تهران می‌شود، در حالی که پیش از این حجم ورودی مرغ به این استان ۴۰۰ تن در روز بود.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با توجه به حجم ورودی کنونی گوشت مرغ به استان تهران، با مازاد این کالا روبه‌رو هستیم.

تقلب شرکت‌های بسته‌بندی و صنوف، بازار را ملتهب کرد

خاوازی خاطرنشان کرد: اکنون ۸۸۱ هزار تن گوشت قرمز، ۱۱ میلیون تن شیرخام، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوشت مرغ، تخم مرغ و عسل در کشور تولید شده و مشکلی در تولید محصولات پروتئینی نداریم، اما اتفاق نامیمونی در روزهای گذشته افتاد که فضا را ملتهب کرد.

وی اضافه کرد: طبق آمارهای موجود، از ابتدای سال ۹۹ تاکنون در هیچ دوره‌ای به اندازه بهمن‌ماه گذشته جوجه‌ریزی نداشتیم و جوجه ریزی هم توسط سازمان دامپزشکی کشور و بیمه تحت کنترل است، زیرا به ازای هر جوجه‌ریزی باید بیمه انجام شود و افراد ناظری هستند که این کار را انجام می‌دهند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: براساس اطلاعات میدانی ما، میزان انحراف از جوجه‌ریزی ۱.۳ دهم درصد است بنابراین جوجه‌ریزی و تولید گوشت مرغ به اندازه کافی انجام شده است زیرا ما در برخی دوره‌ها ۹۰ میلیون، ۱۰۰ میلیون یا ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی داشتیم اما چنین مشکل و التهابی در بازار گوشت مرغ کشور را شاهد نبودیم.

خاوازی با بیان اینکه مدیریت خرید گوشت مرغ توسط مردم هم کمکی به این بازار ملتهب نکرد، اظهار کرد: پس اتفاقات دیگری در بازار افتاد که منطبق با تولید نبود، امروز آمار احتکار و منجمد کردن گوشت مرغ را داریم به‌طوری که در تهرانی که حداکثر نیاز روزانه‌اش به گوشت مرغ یک‌هزار و ۲۰۰ تن است مشخص شد فقط نزدیک یک‌هزار تن در سه شیفت بسته‌بندی اتفاق افتاده است.

وی افزود: تقلب‌های بسیار گسترده‌ای در شرکت‌های بسته‌بندی و در سطح صنوف انجام شده است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در این زمینه بالاخره دولت تصمیم گرفت کارگروهی را با مسؤولیت وزیر جهاد کشاورزی و همکاری سایر دستگاه‌ها ایجاد کند که در سه روز کاری با هماهنگی استانداران قیمت‌ها مناسب شده است.

رفع مشکل مرغ سه استان دیگر در دست پیگیری است

وی افزود: اکنون سه استان کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی و سیستان و بلوچستان با مشکل کمبود گوشت مرغ روبه‌رو هستند که برای رفع این معضل استان‌های معینی تعریف کردیم و این موضوع در حال پیگیری است.

خودکفایی در کره

وزیر جهاد کشاورزی در بحث تأمین کره کشور افزود: اتفاق خوبی که در سال ۹۹ افتاد بی نیازی از واردات کره بود، به‌طوری که پیش از این ۴۵ تا ۵۰ هزار تن کره به کشور وارد می‌شد که رفع شد.

واردات گوشت قرمز به ۱.۴ میلیون تن رسید

خاوازی درباره واردات گوشت قرمز اظهار کرد: با اقدامات وزارت جهاد کشاورزی، واردات گوشت قرمز بین ۱.۴ تا ۱.۵ میلیون تن در سال ۹۹ رسید که اتفاق خوبی بود.

وزارت جهاد کشاورزی فقط متولی تولید است

وی خاطرنشان کرد: بر اساس تصمیم رؤسای سه قوه، همه مسؤولیت‌ها تجارت در بخش کشاورزی از جمله صادرات، واردات و تنظیم بازار داخلی از وزارت جهاد کشاورزی گرفته شد و طبق تبصره یک مصوبه هیأت وزیران، مسؤولیت تنظیم بازار و ذخایر راهبردی کالاهایی چون گوشت مرغ، گوشت قرمز، روغن، برنج و گندم بر عهده وزارت جهاد کشاورزی نیست.

توسعه دیمزارهای کشور و افزایش ۳۰۰ هزار تنی تولیدات

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اکنون به صورت نمونه و پایلوت در ۶ استان و ۷۰ شهرستان در سطح ۷۴ هزار هکتار بهره‌برداری را شروع کردیم و پیش‌بینی می‌شود با تثبیت شن‌های روان و درآمدزایی بیشتر برای کشاورزان در همین سطح ۳۰۰ هزار تن به تولیدات کشاورزی اضافه شود که نوید خوبی برای توسعه دیمزارها است.

تراز تجاری بخش کشاورزی به یک میلیارد و ۴۶۳ میلیون دلار رسید

خاوازی درباره تراز تجاری بخش کشاورزی نیز اظهار کرد: تراز تجاری بخش کشاورزی در سال زراعی ۹۸ منفی ۶ میلیارد و ۷۶۷ میلیون دلار بود که در سال زراعی ۹۹ به یک میلیارد و ۴۶۳ میلیون دلار ارتقا یافت که همه این‌ها به زحمات کشاورزان برمی‌گردد.

۳۹۰ هزار تن سیب درختی در انبارها موجود است

وی، وضعیت تولیدات باغبانی را مناسب دانست و گفت: در سیب درختی هنوز ۳۹۰ هزار تن از تولیدات ما در انبارها موجود است و ۸۳۰ هزار تن سیب درختی به کشورهای هدف صادر شد.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: ۲۷۵ هزار تن پرتغال و ۶۴ هزار تن کیوی در انبارها و سردخانه‌های کشور موجود است و از نظر پسته، کشمش و خرما و سایر محصولات وضعیت مناسبی داریم.

افزایش هزینه‌های تولید در قیمت نهایی محصول مؤثر است

خاوازی با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی مسؤول قیمت محصولات کشاورزی و تنظیم بازار نیست، گفت: بخش کشاورزی مانند همه بخش‌های دیگر بخش رقابتی و متأثر از قیمت سایر کالاها از جمله نهاده‌ها و عوامل تولید است.

وی افزود: میانگین دستمزد روزانه نیروی کار از سال ۹۸ تا سال ۹۹ نزدیک به ۴۹ درصد و هزینه‌های حمل و نقل ۳۰ درصد و خدمات ماشینی ۶۸ درصد افزایش یافته و همه اینها در قیمت نهایی که کشاورز کالایش را باید بفروشد تأثیرگذار است.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی فقط چهار نهاده ذرت، کنجاله، جو و سویا ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند و بقیه نهاده‌های بخش کشاورزی همگی با قیمت آزاد و متأثر از اتفاقات دیگر اقتصاد کشور هستند.

منبع: ایرنا
کد خبر 485145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.